Skip to main content
Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 5/2006

01.05.2006

Prognostic Effect of Perioperative Change of Serum Carcinoembryonic Antigen Level: A Useful Tool for Detection of Systemic Recurrence in Rectal Cancer

verfasst von: Yoon-Ah Park, MD, Kang Young Lee, MD, Nam Kyu Kim, MD, Seung Hyuk Baik, MD, Seung Kook Sohn, MD, Chang Whan Cho, MD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 5/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The prognosis of patients even with the same stage of rectal cancer varies widely. We analyzed the capability of perioperative change of serum carcinoembryonic antigen (CEA) level for predicting recurrence and survival in rectal cancer patients.

Methods

We reviewed 631 patients who underwent potentially curative resection for stage II or III rectal cancer. Patients were categorized into three groups according to their serum CEA concentrations on the seventh day before and on the seventh day after surgery: group A, normal CEA level (≤5 ng/mL) in both periods; group B, increased preoperative and normal postoperative CEA; and group C, continuously increased CEA in both periods. The prognostic relevance of the CEA group was investigated by analyses of recurrence patterns and survival.

Results

Stage III patients showed higher systemic recurrence (P = .001) and worse 5-year survival rates (P < .0001) for group C than for groups A and B. On multivariate analysis, the CEA group was a significant predictor for recurrence (P < .001; relative risk, 2.740; 95% confidence interval, 1.677–4.476) and survival (P = .001; relative risk, 2.174; 95% confidence interval, 1.556–3.308).

Conclusions

The perioperative serum CEA change was a useful prognostic indicator to predict for systemic recurrence and survival in stage III rectal cancer patients.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Jass JR, Love SB, Northover JM. A new prognostic classification of rectal cancer. Lancet 1987;1:1303–6PubMed Jass JR, Love SB, Northover JM. A new prognostic classification of rectal cancer. Lancet 1987;1:1303–6PubMed
2.
Zurück zum Zitat Laurie JA, Moertel CG, Fleming TR, et al. Surgical adjuvant therapy of large-bowel carcinoma: an evaluation of levamisole and the combination of levamisole and fluorouracil. The North Central Cancer Treatment Group and the Mayo Clinic. J Clin Oncol 1989;7:1447–56PubMed Laurie JA, Moertel CG, Fleming TR, et al. Surgical adjuvant therapy of large-bowel carcinoma: an evaluation of levamisole and the combination of levamisole and fluorouracil. The North Central Cancer Treatment Group and the Mayo Clinic. J Clin Oncol 1989;7:1447–56PubMed
3.
Zurück zum Zitat Wolmark N, Rockette H, Wickerham DL, et al. Adjuvant therapy of Dukes’ A, B, and C adenocarcinoma of the colon with portal-vein fluorouracil hepatic infusion: preliminary results of National Surgical Adjuvant Breast and Bowel Project Protocol C-02. J Clin Oncol 1990;8:1466–75PubMed Wolmark N, Rockette H, Wickerham DL, et al. Adjuvant therapy of Dukes’ A, B, and C adenocarcinoma of the colon with portal-vein fluorouracil hepatic infusion: preliminary results of National Surgical Adjuvant Breast and Bowel Project Protocol C-02. J Clin Oncol 1990;8:1466–75PubMed
4.
Zurück zum Zitat Taal BG, Van Tinteren H, Zoetmulder FA. Adjuvant 5FU plus levamisole in colonic or rectal cancer: improved survival in stage II and III. Br J Cancer 2001;85:1437–43CrossRefPubMed Taal BG, Van Tinteren H, Zoetmulder FA. Adjuvant 5FU plus levamisole in colonic or rectal cancer: improved survival in stage II and III. Br J Cancer 2001;85:1437–43CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Beart RW Jr, Moertel CG, Wieand HS, et al. Adjuvant therapy for resectable colorectal carcinoma with fluorouracil administered by portal vein infusion. A study of the Mayo Clinic and the North Central Cancer Treatment Group. Arch Surg 1990;125:897–901PubMed Beart RW Jr, Moertel CG, Wieand HS, et al. Adjuvant therapy for resectable colorectal carcinoma with fluorouracil administered by portal vein infusion. A study of the Mayo Clinic and the North Central Cancer Treatment Group. Arch Surg 1990;125:897–901PubMed
6.
Zurück zum Zitat McDermott U, Longley DB, Johnston PG. Molecular and biochemical markers in colorectal cancer. Ann Oncol 2002;13(Suppl 4):235–45PubMed McDermott U, Longley DB, Johnston PG. Molecular and biochemical markers in colorectal cancer. Ann Oncol 2002;13(Suppl 4):235–45PubMed
7.
Zurück zum Zitat Andreyev HJ, Norman AR, Cunningham D, et al. Kirsten ras mutations in patients with colorectal cancer: the ‘RASCAL II’ study. Br J Cancer 2001;85:692–6CrossRefPubMed Andreyev HJ, Norman AR, Cunningham D, et al. Kirsten ras mutations in patients with colorectal cancer: the ‘RASCAL II’ study. Br J Cancer 2001;85:692–6CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Ahnen DJ, Feigl P, Quan G, et al. Ki-ras mutation and p53 overexpression predict the clinical behavior of colorectal cancer: a Southwest Oncology Group study. Cancer Res 1998;58:1149–58PubMed Ahnen DJ, Feigl P, Quan G, et al. Ki-ras mutation and p53 overexpression predict the clinical behavior of colorectal cancer: a Southwest Oncology Group study. Cancer Res 1998;58:1149–58PubMed
9.
Zurück zum Zitat Halling KC, French AJ, McDonnell SK, et al. Microsatellite instability and 8p allelic imbalance in stage B2 and C colorectal cancers. J Natl Cancer Inst 1999;91:1295–303CrossRefPubMed Halling KC, French AJ, McDonnell SK, et al. Microsatellite instability and 8p allelic imbalance in stage B2 and C colorectal cancers. J Natl Cancer Inst 1999;91:1295–303CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Moertel CG, O’Fallon JR, Go VL, O’Connell MJ, Thynne GS. The preoperative carcinoembryonic antigen test in the diagnosis, staging, and prognosis of colorectal cancer. Cancer 1986;58:603–10PubMed Moertel CG, O’Fallon JR, Go VL, O’Connell MJ, Thynne GS. The preoperative carcinoembryonic antigen test in the diagnosis, staging, and prognosis of colorectal cancer. Cancer 1986;58:603–10PubMed
11.
Zurück zum Zitat Harrison LE, Guillem JG, Paty P, Cohen AM. Preoperative carcinoembryonic antigen predicts outcomes in node-negative colon cancer patients: a multivariate analysis of 572 patients. J Am Coll Surg 1997;185:55–9PubMed Harrison LE, Guillem JG, Paty P, Cohen AM. Preoperative carcinoembryonic antigen predicts outcomes in node-negative colon cancer patients: a multivariate analysis of 572 patients. J Am Coll Surg 1997;185:55–9PubMed
12.
Zurück zum Zitat Carriquiry LA, Pineyro A. Should carcinoembryonic antigen be used in the management of patients with colorectal cancer? Dis Colon Rectum 1999;42:921–9CrossRefPubMed Carriquiry LA, Pineyro A. Should carcinoembryonic antigen be used in the management of patients with colorectal cancer? Dis Colon Rectum 1999;42:921–9CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Wolmark N, Fisher B, Wieand HS, et al. The prognostic significance of preoperative carcinoembryonic antigen levels in colorectal cancer. Results from NSABP (National Surgical Adjuvant Breast and Bowel Project) clinical trials. Ann Surg 1984;199:375–82PubMed Wolmark N, Fisher B, Wieand HS, et al. The prognostic significance of preoperative carcinoembryonic antigen levels in colorectal cancer. Results from NSABP (National Surgical Adjuvant Breast and Bowel Project) clinical trials. Ann Surg 1984;199:375–82PubMed
14.
Zurück zum Zitat Sener SF, Imperato JP, Chmiel J, Fremgen A, Sylvester J. The use of cancer registry data to study preoperative carcinoembryonic antigen level as an indicator of survival in colorectal cancer. CA Cancer J Clin 1989;39:50–7PubMed Sener SF, Imperato JP, Chmiel J, Fremgen A, Sylvester J. The use of cancer registry data to study preoperative carcinoembryonic antigen level as an indicator of survival in colorectal cancer. CA Cancer J Clin 1989;39:50–7PubMed
15.
Zurück zum Zitat Wanebo HJ, Rao B, Pinsky CM, et al. Preoperative carcinoembryonic antigen level as a prognostic indicator in colorectal cancer. N Engl J Med 1978;299:448–51PubMed Wanebo HJ, Rao B, Pinsky CM, et al. Preoperative carcinoembryonic antigen level as a prognostic indicator in colorectal cancer. N Engl J Med 1978;299:448–51PubMed
16.
Zurück zum Zitat Greene FL, Page DL, Fleming ID, et al. AJCC Cancer Staging Manual. 6th ed. New York: Springer-Verlag, 2002 Greene FL, Page DL, Fleming ID, et al. AJCC Cancer Staging Manual. 6th ed. New York: Springer-Verlag, 2002
17.
Zurück zum Zitat McLeod HL, Murray GI. Tumour markers of prognosis in colorectal cancer. Br J Cancer 1999;79:191–203PubMed McLeod HL, Murray GI. Tumour markers of prognosis in colorectal cancer. Br J Cancer 1999;79:191–203PubMed
18.
Zurück zum Zitat Watanabe T, Wu TT, Catalano PJ, et al. Molecular predictors of survival after adjuvant chemotherapy for colon cancer. N Engl J Med 2001;344:1196–206CrossRefPubMed Watanabe T, Wu TT, Catalano PJ, et al. Molecular predictors of survival after adjuvant chemotherapy for colon cancer. N Engl J Med 2001;344:1196–206CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Quentmeier A, Schlag P, Hohenberger P, Schwarz V, Abel U. Assessment of serial carcinoembryonic antigen: determinations to monitor the therapeutic progress and prognosis of metastatic liver disease treated by regional chemotherapy. J Surg Oncol 1989;40:112–8PubMed Quentmeier A, Schlag P, Hohenberger P, Schwarz V, Abel U. Assessment of serial carcinoembryonic antigen: determinations to monitor the therapeutic progress and prognosis of metastatic liver disease treated by regional chemotherapy. J Surg Oncol 1989;40:112–8PubMed
20.
Zurück zum Zitat Bruinvels DJ, Stiggelbout AM, Kievit J, van Houwelingen HC, Habbema JD, van de Velde CJ. Follow-up of patients with colorectal cancer. A meta-analysis. Ann Surg 1994;219:174–82PubMed Bruinvels DJ, Stiggelbout AM, Kievit J, van Houwelingen HC, Habbema JD, van de Velde CJ. Follow-up of patients with colorectal cancer. A meta-analysis. Ann Surg 1994;219:174–82PubMed
21.
Zurück zum Zitat Sugarbaker PH, Gianola FJ, Dwyer A, Neuman NR. A simplified plan for follow-up of patients with colon and rectal cancer supported by prospective studies of laboratory and radiologic test results. Surgery 1987;102:79–87PubMed Sugarbaker PH, Gianola FJ, Dwyer A, Neuman NR. A simplified plan for follow-up of patients with colon and rectal cancer supported by prospective studies of laboratory and radiologic test results. Surgery 1987;102:79–87PubMed
22.
Zurück zum Zitat Tate H. Plasma CEA in the post-surgical monitoring of colorectal carcinoma. Br J Cancer 1982;46:323–30PubMed Tate H. Plasma CEA in the post-surgical monitoring of colorectal carcinoma. Br J Cancer 1982;46:323–30PubMed
23.
Zurück zum Zitat Compton CC, Fielding LP, Burgart LJ, et al. Prognostic factors in colorectal cancer. College of American Pathologists Consensus Statement 1999. Arch Pathol Lab Med 2000;124:979–94PubMed Compton CC, Fielding LP, Burgart LJ, et al. Prognostic factors in colorectal cancer. College of American Pathologists Consensus Statement 1999. Arch Pathol Lab Med 2000;124:979–94PubMed
24.
Zurück zum Zitat Slentz K, Senagore A, Hibbert J, Mazier WP, Talbott TM. Can preoperative and postoperative CEA predict survival after colon cancer resection? Am Surg 1994;60:528–31; discussion 31–2PubMed Slentz K, Senagore A, Hibbert J, Mazier WP, Talbott TM. Can preoperative and postoperative CEA predict survival after colon cancer resection? Am Surg 1994;60:528–31; discussion 31–2PubMed
25.
Zurück zum Zitat Oh JH, MacLean LD. Prognostic use of preoperative and immediate postoperative carcinoembryonic antigen determinations in colonic cancer. Can J Surg 1977;20:64–7PubMed Oh JH, MacLean LD. Prognostic use of preoperative and immediate postoperative carcinoembryonic antigen determinations in colonic cancer. Can J Surg 1977;20:64–7PubMed
26.
Zurück zum Zitat Behr TM, Sharkey RM, Juweid MI, et al. Factors influencing the pharmacokinetics, dosimetry, and diagnostic accuracy of radioimmunodetection and radioimmunotherapy of carcinoembryonic antigen-expressing tumors. Cancer Res 1996;56:1805–16PubMed Behr TM, Sharkey RM, Juweid MI, et al. Factors influencing the pharmacokinetics, dosimetry, and diagnostic accuracy of radioimmunodetection and radioimmunotherapy of carcinoembryonic antigen-expressing tumors. Cancer Res 1996;56:1805–16PubMed
Metadaten
Titel
Prognostic Effect of Perioperative Change of Serum Carcinoembryonic Antigen Level: A Useful Tool for Detection of Systemic Recurrence in Rectal Cancer
verfasst von
Yoon-Ah Park, MD
Kang Young Lee, MD
Nam Kyu Kim, MD
Seung Hyuk Baik, MD
Seung Kook Sohn, MD
Chang Whan Cho, MD
Publikationsdatum
01.05.2006
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 5/2006
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/ASO.2006.03.090

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2006

Annals of Surgical Oncology 5/2006 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.