Skip to main content
Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 4/2006

01.04.2006

Local Recurrence After Transanal Endoscopic Microsurgery for Rectal Polyps and Early Cancers

verfasst von: Sabha Ganai, MD, Prathima Kanumuri, MD, Roshni S. Rao, MD, Albert I. Alexander, MD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 4/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Transanal endoscopic microsurgery (TEM) allows for local excision of rectal neoplasms with greater exposure than transanal excision and less morbidity than transabdominal approaches. This study examines the implications of the procedure with respect to predictors of recurrence.

Methods

We performed a retrospective analysis of 144 consecutive TEMs from 1993 to 2004.

Results

The study comprises 107 patients presenting for TEM with benign disease and 32 patients with cancer. Patients had a mean age of 64 ± 14 (SD) years. TEM was performed for recurrent lesions in 17% of cases. Pathologic classification of the lesions after TEM was benign adenoma in 45%, adenoma with high-grade dysplasia (HGD) in 17%, cancer in 33%, and other in 4%. Complications occurred in 10%, and local recurrence occurred in 15% of patients. Median follow-up was 44 months, with a median time to recurrence of 14 months. Positive margins did not influence lesion recurrence. Recurrence of cancers correlated with the depth of tumor invasion (P < .05). On multivariate analysis, independent predictors of recurrence were lesion size and the presence of HGD within adenomas (P < .05). Five-year neoplastic recurrence probabilities were 11% for benign adenomas, 35% for adenomas with HGD, and 20% for cancers (P = .31); invasive recurrence probabilities were 0% for benign adenomas, 15% for adenomas with HGD, and 13% for cancers (P < .05).

Conclusions

Close endoscopic follow-up is warranted after TEM for both benign and malignant disease, with special attention to lesions with HGD. TEM can be performed safely for early rectal cancer with careful patient selection.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Grigg M, McDermott FT, Pihl EA, Hughes ES. Curative local excision in the treatment of carcinoma of the rectum. Dis Colon Rectum 1984;27:81–3PubMed Grigg M, McDermott FT, Pihl EA, Hughes ES. Curative local excision in the treatment of carcinoma of the rectum. Dis Colon Rectum 1984;27:81–3PubMed
2.
Zurück zum Zitat Nivatvongs S, Wolff B. Technique of per anal excision for carcinoma of the low rectum. World J Surg 1992;16:447–50CrossRefPubMed Nivatvongs S, Wolff B. Technique of per anal excision for carcinoma of the low rectum. World J Surg 1992;16:447–50CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat O’Brien PH. Kraske’s posterior approach to the rectum. Surg Gynecol Obstet 1976;142:412–4PubMed O’Brien PH. Kraske’s posterior approach to the rectum. Surg Gynecol Obstet 1976;142:412–4PubMed
4.
Zurück zum Zitat Mason AY. Surgical access to the rectum: a trans-sphincteric exposure. Proc R Soc Med 1970;63:91–4PubMed Mason AY. Surgical access to the rectum: a trans-sphincteric exposure. Proc R Soc Med 1970;63:91–4PubMed
5.
Zurück zum Zitat Winde G, Nottberg H, Keller R, Schmid KW, Bünte H. Surgical cure for early rectal carcinomas (T1): transanal endoscopic microsurgery vs. anterior resection. Dis Colon Rectum 1996;39:969–76CrossRefPubMed Winde G, Nottberg H, Keller R, Schmid KW, Bünte H. Surgical cure for early rectal carcinomas (T1): transanal endoscopic microsurgery vs. anterior resection. Dis Colon Rectum 1996;39:969–76CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Buess G, Mentges B, Manncke K, Starlinger M, Becker H-D. Technique and results of transanal endoscopic microsurgery in early rectal cancer. Am J Surg 1992;163:63–70CrossRefPubMed Buess G, Mentges B, Manncke K, Starlinger M, Becker H-D. Technique and results of transanal endoscopic microsurgery in early rectal cancer. Am J Surg 1992;163:63–70CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Buess GF, Raestrup H. Transanal endoscopic microsurgery. Surg Oncol Clin North Am 2001;10:709–31 Buess GF, Raestrup H. Transanal endoscopic microsurgery. Surg Oncol Clin North Am 2001;10:709–31
8.
Zurück zum Zitat Ganai S, Garb JL, Kanumuri PK, Rao RS, Alexander AI, Wait RB. Mapping the rectum: spatial analysis of transanal endoscopic microsurgical outcomes using GIS technology. J Gastrointest Surg 2006; 10:22–31CrossRefPubMed Ganai S, Garb JL, Kanumuri PK, Rao RS, Alexander AI, Wait RB. Mapping the rectum: spatial analysis of transanal endoscopic microsurgical outcomes using GIS technology. J Gastrointest Surg 2006; 10:22–31CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Parks AG, Stuart AE. The management of villous tumours of the large bowel. Br J Surg 1973;60:688–95PubMed Parks AG, Stuart AE. The management of villous tumours of the large bowel. Br J Surg 1973;60:688–95PubMed
10.
Zurück zum Zitat Graham RA, Garnsey L, Jessup JM. Local excision of rectal carcinoma. Am J Surg 1990;160:306–12PubMed Graham RA, Garnsey L, Jessup JM. Local excision of rectal carcinoma. Am J Surg 1990;160:306–12PubMed
11.
12.
Zurück zum Zitat Hermanek P, Gall FP. Early (microinvasive) colorectal carcinoma. Pathology, diagnosis, surgical treatment. Int J Colorectal Dis 1986;1:79–84CrossRefPubMed Hermanek P, Gall FP. Early (microinvasive) colorectal carcinoma. Pathology, diagnosis, surgical treatment. Int J Colorectal Dis 1986;1:79–84CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Morson BC. Factors influencing the prognosis of early cancer of the rectum. Proc R Soc Med 1966;59:607–8PubMed Morson BC. Factors influencing the prognosis of early cancer of the rectum. Proc R Soc Med 1966;59:607–8PubMed
14.
Zurück zum Zitat Nascimbeni R, Burgart LJ, Nivatvongs S, Larson DR. Risk of lymph node metastasis in T1 carcinoma of the colon and rectum. Dis Colon Rectum 2002;45:200–6CrossRefPubMed Nascimbeni R, Burgart LJ, Nivatvongs S, Larson DR. Risk of lymph node metastasis in T1 carcinoma of the colon and rectum. Dis Colon Rectum 2002;45:200–6CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Sitzler PJ, Seow-Choen F, Ho YH, Leong APK. Lymph node involvement and tumor depth in rectal cancers: an analysis of 805 patients. Dis Colon Rectum 1997;40:1472–6CrossRefPubMed Sitzler PJ, Seow-Choen F, Ho YH, Leong APK. Lymph node involvement and tumor depth in rectal cancers: an analysis of 805 patients. Dis Colon Rectum 1997;40:1472–6CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Hojo K, Koyama Y, Moriya Y. Lymphatic spread and its prognostic value in patients with rectal cancer. Am J Surg 1982;144:350–4CrossRefPubMed Hojo K, Koyama Y, Moriya Y. Lymphatic spread and its prognostic value in patients with rectal cancer. Am J Surg 1982;144:350–4CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Saclarides TJ, Bhattacharyya AK, Britton-Kuzel C, Szeluga D, Economou SG. Predicting lymph node metastases in rectal cancer. Dis Colon Rectum 1994;37:52–7PubMed Saclarides TJ, Bhattacharyya AK, Britton-Kuzel C, Szeluga D, Economou SG. Predicting lymph node metastases in rectal cancer. Dis Colon Rectum 1994;37:52–7PubMed
19.
Zurück zum Zitat Bond JH. Update on colorectal polyps: management and follow-up surveillance. Endoscopy 2003;35:S35–40CrossRefPubMed Bond JH. Update on colorectal polyps: management and follow-up surveillance. Endoscopy 2003;35:S35–40CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Mysliwiec PA, Pfeiffer R, Lanza E, Schatzkin A. Polyp Prevention Trial Study Group. Characteristics of baseline colorectal adenomas as predictors of adenoma recurrence. Gastroenterology 2002;122:A570 Mysliwiec PA, Pfeiffer R, Lanza E, Schatzkin A. Polyp Prevention Trial Study Group. Characteristics of baseline colorectal adenomas as predictors of adenoma recurrence. Gastroenterology 2002;122:A570
21.
Zurück zum Zitat O’Brien MJ, Winawer SJ, Zauber AG, et al. The National Polyp Study: patient and polyp characteristics associated with high-grade dysplasia in colorectal adenomas. Gastroenterology 1990;98:371–9PubMed O’Brien MJ, Winawer SJ, Zauber AG, et al. The National Polyp Study: patient and polyp characteristics associated with high-grade dysplasia in colorectal adenomas. Gastroenterology 1990;98:371–9PubMed
22.
Zurück zum Zitat Church JM. Experience in the endoscopic management of large colonic polyps. Aust N Z J Surg 2003;73:988–95CrossRef Church JM. Experience in the endoscopic management of large colonic polyps. Aust N Z J Surg 2003;73:988–95CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Seitz U, Bohnacker S, Seewald S, Thonke F, Soehendra N. Long-term results of endoscopic removal of large colorectal adenomas. Endoscopy 2003;35:S41–4CrossRefPubMed Seitz U, Bohnacker S, Seewald S, Thonke F, Soehendra N. Long-term results of endoscopic removal of large colorectal adenomas. Endoscopy 2003;35:S41–4CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Saclarides TJ. Transanal endoscopic microsurgery. Surg Clin North Am 1997;77:229–39PubMed Saclarides TJ. Transanal endoscopic microsurgery. Surg Clin North Am 1997;77:229–39PubMed
25.
Zurück zum Zitat Mayer J, Mortensen NJ. Transanal endoscopic microsurgery: a forgotten minimally invasive operation. Br J Surg 1995;82:435–7PubMed Mayer J, Mortensen NJ. Transanal endoscopic microsurgery: a forgotten minimally invasive operation. Br J Surg 1995;82:435–7PubMed
26.
Zurück zum Zitat Mentges B, Buess G, Schäfer D, Manncke K, Becker HD. Local therapy of rectal tumors. Dis Colon Rectum 1996;39:886–92CrossRefPubMed Mentges B, Buess G, Schäfer D, Manncke K, Becker HD. Local therapy of rectal tumors. Dis Colon Rectum 1996;39:886–92CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Said S, Stippel D. Transanal endoscopic microsurgery in large, sessile adenomas of the rectum: a 10-year experience. Surg Endosc 1995;9:1106–12CrossRefPubMed Said S, Stippel D. Transanal endoscopic microsurgery in large, sessile adenomas of the rectum: a 10-year experience. Surg Endosc 1995;9:1106–12CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Khanduja KS. Transanal endoscopic microsurgery. Results of the initial ten cases. Surg Endosc 1995;9:56–60CrossRefPubMed Khanduja KS. Transanal endoscopic microsurgery. Results of the initial ten cases. Surg Endosc 1995;9:56–60CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Steele RJC, Hershman MJ, Mortensen NJM, Armitage NCM, Scholefield JH. Transanal endoscopic microsurgery—initial experience from three centres in the United Kingdom. Br J Surg 1996;83:207–10CrossRefPubMed Steele RJC, Hershman MJ, Mortensen NJM, Armitage NCM, Scholefield JH. Transanal endoscopic microsurgery—initial experience from three centres in the United Kingdom. Br J Surg 1996;83:207–10CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Heintz A, Mörschel M, Junginger T. Comparison of results after transanal endoscopic microsurgery and radical resection for T1 carcinoma of the rectum. Surg Endosc 1998;12:1145–8CrossRefPubMed Heintz A, Mörschel M, Junginger T. Comparison of results after transanal endoscopic microsurgery and radical resection for T1 carcinoma of the rectum. Surg Endosc 1998;12:1145–8CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Saclarides TJ. Transanal endoscopic microsurgery: a single surgeon’s experience. Arch Surg 1998;133:595–9PubMed Saclarides TJ. Transanal endoscopic microsurgery: a single surgeon’s experience. Arch Surg 1998;133:595–9PubMed
32.
Zurück zum Zitat Lev-Chelouche D, Margel D, Goldman G, Rabau MJ. Transanal endoscopic microsurgery: experience with 75 rectal neoplasms. Dis Colon Rectum 2000;43:662–8CrossRefPubMed Lev-Chelouche D, Margel D, Goldman G, Rabau MJ. Transanal endoscopic microsurgery: experience with 75 rectal neoplasms. Dis Colon Rectum 2000;43:662–8CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Farmer KC, Wale R, Winnett J, Cunningham I, Grossberg P, Polgase A. Transanal endoscopic microsurgery: the first 50 cases. Aust N Z J Surg 2002;72:854–6 Farmer KC, Wale R, Winnett J, Cunningham I, Grossberg P, Polgase A. Transanal endoscopic microsurgery: the first 50 cases. Aust N Z J Surg 2002;72:854–6
34.
Zurück zum Zitat Cocilovo C, Smith LE, Stahl T, Douglas J. Transanal endoscopic excision of rectal adenomas. Surg Endosc 2003;17:1461–3PubMed Cocilovo C, Smith LE, Stahl T, Douglas J. Transanal endoscopic excision of rectal adenomas. Surg Endosc 2003;17:1461–3PubMed
35.
Zurück zum Zitat Neary P, Makin GB, White TJ, et al. Transanal endoscopic microsurgery: a viable operative alternative in selected patients with rectal lesions. Ann Surg Oncol 2003;10:1106–11CrossRefPubMed Neary P, Makin GB, White TJ, et al. Transanal endoscopic microsurgery: a viable operative alternative in selected patients with rectal lesions. Ann Surg Oncol 2003;10:1106–11CrossRefPubMed
36.
Zurück zum Zitat Lee W, Lee D, Choi S, Chun H. Transanal endoscopic microsurgery and radical surgery for T1 and T2 rectal cancer. Surg Endosc 2003;17:1283–7PubMed Lee W, Lee D, Choi S, Chun H. Transanal endoscopic microsurgery and radical surgery for T1 and T2 rectal cancer. Surg Endosc 2003;17:1283–7PubMed
37.
Zurück zum Zitat Langer C, Liersch T, Süss M, et al. Surgical cure for early rectal carcinoma and large adenoma: transanal endoscopic microsurgery (using ultrasound or electrosurgery) compared to conventional local and radical resection. Int J Colorectal Dis 2003;18:222–9PubMed Langer C, Liersch T, Süss M, et al. Surgical cure for early rectal carcinoma and large adenoma: transanal endoscopic microsurgery (using ultrasound or electrosurgery) compared to conventional local and radical resection. Int J Colorectal Dis 2003;18:222–9PubMed
38.
Zurück zum Zitat Dafnis G, Påhlman L, Raab Y, Gustafsson U-M, Graf W. Transanal endoscopic microsurgery: clinical and functional results. Colorectal Dis 2004;6:336–42CrossRefPubMed Dafnis G, Påhlman L, Raab Y, Gustafsson U-M, Graf W. Transanal endoscopic microsurgery: clinical and functional results. Colorectal Dis 2004;6:336–42CrossRefPubMed
39.
Zurück zum Zitat Meng WCS, Lau PYY, Yip AWC. Treatment of early rectal tumours by transanal endoscopic microsurgery in Hong Kong: prospective study. Hong Kong Med J 2004;10:239–43PubMed Meng WCS, Lau PYY, Yip AWC. Treatment of early rectal tumours by transanal endoscopic microsurgery in Hong Kong: prospective study. Hong Kong Med J 2004;10:239–43PubMed
40.
Zurück zum Zitat Palma P, Freudenberg S, Samel S, Post S. Transanal endoscopic microsurgery: indications and results after 100 cases. Colorectal Dis 2004;6:350–5CrossRefPubMed Palma P, Freudenberg S, Samel S, Post S. Transanal endoscopic microsurgery: indications and results after 100 cases. Colorectal Dis 2004;6:350–5CrossRefPubMed
41.
Zurück zum Zitat Platell C, Denholm E, Makin G. Efficiency of transanal endoscopic microsurgery in the management of rectal polyps. J Gastroenterol Hepatol 2004;19:767–72CrossRefPubMed Platell C, Denholm E, Makin G. Efficiency of transanal endoscopic microsurgery in the management of rectal polyps. J Gastroenterol Hepatol 2004;19:767–72CrossRefPubMed
42.
Zurück zum Zitat Katti G. An evaluation of transanal endoscopic microsurgery for rectal adenoma and carcinoma. JSLS 2004;8:123–6PubMed Katti G. An evaluation of transanal endoscopic microsurgery for rectal adenoma and carcinoma. JSLS 2004;8:123–6PubMed
43.
Zurück zum Zitat Stipa F, Lucandri G, Ferri M, Casula G, Ziparo V. Local excision of rectal cancer with transanal endoscopic microsurgery (TEM). Anticancer Res 2004;24:1167–72PubMed Stipa F, Lucandri G, Ferri M, Casula G, Ziparo V. Local excision of rectal cancer with transanal endoscopic microsurgery (TEM). Anticancer Res 2004;24:1167–72PubMed
44.
Zurück zum Zitat Bailey HR, Huval WV, Max E, Smith KW, Butts DR, Zamora LF. Local excision of carcinoma of the rectum for cure. Surgery 1992;111:555–61PubMed Bailey HR, Huval WV, Max E, Smith KW, Butts DR, Zamora LF. Local excision of carcinoma of the rectum for cure. Surgery 1992;111:555–61PubMed
45.
Zurück zum Zitat Garcia-Aguilar J, Mellgren A, Sirivongs P, Buie D, Madoff RD, Rothenberger DA. Local excision of rectal cancer without adjuvant therapy: a word of caution. Ann Surg 2000;231:345–51CrossRefPubMed Garcia-Aguilar J, Mellgren A, Sirivongs P, Buie D, Madoff RD, Rothenberger DA. Local excision of rectal cancer without adjuvant therapy: a word of caution. Ann Surg 2000;231:345–51CrossRefPubMed
46.
Zurück zum Zitat Gopaul D, Belliveau P, Vuong T, et al. Outcome of local excision of rectal carcinoma. Dis Colon Rectum 2004;47:1780–8CrossRefPubMed Gopaul D, Belliveau P, Vuong T, et al. Outcome of local excision of rectal carcinoma. Dis Colon Rectum 2004;47:1780–8CrossRefPubMed
47.
Zurück zum Zitat Gonzalez QH, Heslin MJ, Shore G, Vickers SM, Urist MM, Bland KI. Results of long-term follow-up for transanal excision for rectal cancer. Am Surg 2003;69:675–8PubMed Gonzalez QH, Heslin MJ, Shore G, Vickers SM, Urist MM, Bland KI. Results of long-term follow-up for transanal excision for rectal cancer. Am Surg 2003;69:675–8PubMed
48.
Zurück zum Zitat Madbouly KM, Remzi FH, Erkek BA, et al. Recurrence after transanal excision of T1 rectal cancer: should we be concerned? Dis Colon Rectum 2005;48:711–21CrossRefPubMed Madbouly KM, Remzi FH, Erkek BA, et al. Recurrence after transanal excision of T1 rectal cancer: should we be concerned? Dis Colon Rectum 2005;48:711–21CrossRefPubMed
49.
Zurück zum Zitat Mellgren A, Sirivongs P, Rothenberger DA, Madoff RD, García-Aguilar J. Is local excision adequate therapy for early rectal cancer? Dis Colon Rectum 2000;43:1064–74CrossRefPubMed Mellgren A, Sirivongs P, Rothenberger DA, Madoff RD, García-Aguilar J. Is local excision adequate therapy for early rectal cancer? Dis Colon Rectum 2000;43:1064–74CrossRefPubMed
50.
Zurück zum Zitat Nascimbeni R, Sivatvongs S, Larson DR, Burgart LJ. Long-term survival after local excision for T1 carcinoma of the rectum. Dis Colon Rectum 2004;47:1773–9CrossRefPubMed Nascimbeni R, Sivatvongs S, Larson DR, Burgart LJ. Long-term survival after local excision for T1 carcinoma of the rectum. Dis Colon Rectum 2004;47:1773–9CrossRefPubMed
51.
Zurück zum Zitat Paty PB, Nash GM, Baron P, et al. Long-term results of local excision for rectal cancer. Ann Surg 2002;236:522–30CrossRefPubMed Paty PB, Nash GM, Baron P, et al. Long-term results of local excision for rectal cancer. Ann Surg 2002;236:522–30CrossRefPubMed
52.
Zurück zum Zitat Steele GD, Herndon JE, Bleday R, et al. Sphincter-sparing treatment for distal rectal adenocarcinoma. Ann Surg Oncol 1999;6:433–41CrossRefPubMed Steele GD, Herndon JE, Bleday R, et al. Sphincter-sparing treatment for distal rectal adenocarcinoma. Ann Surg Oncol 1999;6:433–41CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Local Recurrence After Transanal Endoscopic Microsurgery for Rectal Polyps and Early Cancers
verfasst von
Sabha Ganai, MD
Prathima Kanumuri, MD
Roshni S. Rao, MD
Albert I. Alexander, MD
Publikationsdatum
01.04.2006
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 4/2006
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/ASO.2006.04.010

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2006

Annals of Surgical Oncology 4/2006 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.