Skip to main content
Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 11/2006

01.11.2006

Ultrasonography and Fine-needle Aspiration Cytology in the Preoperative Evaluation of Melanoma Patients Eligible for Sentinel Node Biopsy

verfasst von: Maartje C. van Rijk, MD, H. Jelle Teertstra, MD, PhD, Johannes L. Peterse, MD, Omgo E. Nieweg, MD, PhD, Renato A. Valdés Olmos, MD, PhD, Cornelis A. Hoefnagel, MD, PhD, Bin B. R. Kroon, MD, PhD, FRCS

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 11/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Ultrasonography with fine-needle aspiration cytology (FNAC) has proven to be a valuable diagnostic tool in the preoperative workup of patients with breast cancer or penile cancer eligible for sentinel lymph node biopsy. The aim of this study was to evaluate the use of this technique in the initial assessment of patients with primary cutaneous melanoma.

Methods

A total of 107 patients with cutaneous melanoma eligible for sentinel node biopsy with clinically negative nodes were studied prospectively. Patients underwent ultrasonography of potentially involved basins and FNAC in case of a suspicious lymph node. The sentinel node procedure was omitted in patients with tumour-positive lymph nodes in lieu of lymph node dissection.

Results

Ultrasonography with FNAC correctly identified disease preoperatively in two of the 107 patients (2%). Thirteen of the 22 patients (59%) with a suspicious node on ultrasonographic imaging but a tumour-negative fine-needle aspirate were shown to have involved nodes. Of the 85 patients with ultrasonographically normal nodes, 25 (29%) were shown to have metastases. Of the total of 43 involved basins, 16 contained metastases > 2 mm and 25 ≤ 2 mm.

Conclusions

In our hands, the sensitivity and specificity of preoperative ultrasonography to detect lymph node involvement in patients with melanoma are 34% and 87%, respectively. In combination with FNAC, this is 4.7% and 100%, respectively. This yield is insufficient for this technique to be used as a routine diagnostic tool in the selection of patients eligible for sentinel node biopsy.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Starritt EC, Uren RF, Scolyer RA, et al. Ultrasound examination of sentinel nodes in the initial assessment of patients with primary cutaneous melanoma. Ann Surg Oncol 2005; 12:18–23CrossRefPubMed Starritt EC, Uren RF, Scolyer RA, et al. Ultrasound examination of sentinel nodes in the initial assessment of patients with primary cutaneous melanoma. Ann Surg Oncol 2005; 12:18–23CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Voit CA, Mayer T, Schäfer G, Gellrich S, Kron M, Sterry M, Schwürzer M, Schoengen A. Ultrasound (US) and Ultrasound Guided Fine Needle Aspiration Cytology (FNAC) reduces surgical procedures, sentinel node (SN) dissection in melanoma patients and reliably predicts lymph node involvement in cutaneous lymphoma patients. Conference Proceeding American Society of Clinical Oncology 2005. Available: http://www.asco.org/ac/1,1003,_12-002643-00_18-0034-00_19-0030946,00.asp (accessed January 9, 2006) Voit CA, Mayer T, Schäfer G, Gellrich S, Kron M, Sterry M, Schwürzer M, Schoengen A. Ultrasound (US) and Ultrasound Guided Fine Needle Aspiration Cytology (FNAC) reduces surgical procedures, sentinel node (SN) dissection in melanoma patients and reliably predicts lymph node involvement in cutaneous lymphoma patients. Conference Proceeding American Society of Clinical Oncology 2005. Available: http://​www.​asco.​org/​ac/​1,1003,_​12-002643-00_​18-0034-00_​19-0030946,00.​asp (accessed January 9, 2006)
3.
Zurück zum Zitat Rossi CR, Mocellin S, Scagnet B, et al. The role of preoperative ultrasound scan in detecting lymph node metastasis before sentinel node biopsy in melanoma patients. J Surg Oncol 2003; 83:80–4CrossRefPubMed Rossi CR, Mocellin S, Scagnet B, et al. The role of preoperative ultrasound scan in detecting lymph node metastasis before sentinel node biopsy in melanoma patients. J Surg Oncol 2003; 83:80–4CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Bonnema J, Van Geel AN, Van Ooijen B, et al. Ultrasound-guided aspiration biopsy for detection of nonpalpable axillary node metastases in breast cancer patients: new diagnostic method. World J Surg 1997; 21:270–4CrossRefPubMed Bonnema J, Van Geel AN, Van Ooijen B, et al. Ultrasound-guided aspiration biopsy for detection of nonpalpable axillary node metastases in breast cancer patients: new diagnostic method. World J Surg 1997; 21:270–4CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat De Kanter AY, Van Eijck CHJ, Van Geel AN, et al. Multicentre study of ultrasonographically guided axillary node biopsy in patients with breast cancer. Br J Surg 1999; 86:1459–62CrossRefPubMed De Kanter AY, Van Eijck CHJ, Van Geel AN, et al. Multicentre study of ultrasonographically guided axillary node biopsy in patients with breast cancer. Br J Surg 1999; 86:1459–62CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Hall TB, Barton DP, Trott PA, et al. The role of ultrasound-guided cytology of groin lymph nodes in the management of squamous cell carcinoma of the vulva: 5-year experience in 44 patients. Clin Radiol 2003; 58:367–71CrossRefPubMed Hall TB, Barton DP, Trott PA, et al. The role of ultrasound-guided cytology of groin lymph nodes in the management of squamous cell carcinoma of the vulva: 5-year experience in 44 patients. Clin Radiol 2003; 58:367–71CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Deurloo EE, Tanis PJ, Gilhuijs KG, et al. Reduction in the number of sentinel lymph node procedures by preoperative ultrasonography of the axilla in breast cancer. Eur J Cancer 2003; 39:1068–73CrossRefPubMed Deurloo EE, Tanis PJ, Gilhuijs KG, et al. Reduction in the number of sentinel lymph node procedures by preoperative ultrasonography of the axilla in breast cancer. Eur J Cancer 2003; 39:1068–73CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Kroon BK, Horenblas S, Deurloo EE, et al. Ultrasonography-guided fine-needle aspiration cytology before sentinel node biopsy in patients with penile carcinoma. BJU Int 2005; 95:517–21CrossRefPubMed Kroon BK, Horenblas S, Deurloo EE, et al. Ultrasonography-guided fine-needle aspiration cytology before sentinel node biopsy in patients with penile carcinoma. BJU Int 2005; 95:517–21CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Van den Brekel MW, Castelijns JA, Snow GB. The size of lymph nodes in the neck on sonograms as a radiologic criterion for metastasis: how reliable is it? Am J Neuroradiol 1998; 19:695–700PubMed Van den Brekel MW, Castelijns JA, Snow GB. The size of lymph nodes in the neck on sonograms as a radiologic criterion for metastasis: how reliable is it? Am J Neuroradiol 1998; 19:695–700PubMed
10.
Zurück zum Zitat Estourgie SH, Nieweg OE, Valdés Olmos RA, et al. Review and evaluation of sentinel node procedures in 250 melanoma patients with a median follow-up of 6 years. Ann Surg Oncol 2003; 10:681–8CrossRefPubMed Estourgie SH, Nieweg OE, Valdés Olmos RA, et al. Review and evaluation of sentinel node procedures in 250 melanoma patients with a median follow-up of 6 years. Ann Surg Oncol 2003; 10:681–8CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Nieweg OE, Tanis PJ, Kroon BBR. The definition of a sentinel node. Ann Surg Oncol 2001; 8:538–41CrossRefPubMed Nieweg OE, Tanis PJ, Kroon BBR. The definition of a sentinel node. Ann Surg Oncol 2001; 8:538–41CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Starz H, Balda BR, Kramer KU, et al. A micromorphometry-based concept for routine classification of sentinel lymph node metastases and its clinical relevance for patients with melanoma. Cancer 2001; 91:2110–21CrossRefPubMed Starz H, Balda BR, Kramer KU, et al. A micromorphometry-based concept for routine classification of sentinel lymph node metastases and its clinical relevance for patients with melanoma. Cancer 2001; 91:2110–21CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Cole WH. Efforts to explain spontaneous regression of cancer. J Surg Oncol 1981; 17:201–9PubMed Cole WH. Efforts to explain spontaneous regression of cancer. J Surg Oncol 1981; 17:201–9PubMed
15.
Zurück zum Zitat Kretschmer L, Hilgers R, Mohrle M, et al. Patients with lymphatic metastasis of cutaneous malignant melanoma benefit from sentinel lymphonodectomy and early excision of their nodal disease. Eur J Cancer 2004; 40:212–8CrossRefPubMed Kretschmer L, Hilgers R, Mohrle M, et al. Patients with lymphatic metastasis of cutaneous malignant melanoma benefit from sentinel lymphonodectomy and early excision of their nodal disease. Eur J Cancer 2004; 40:212–8CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Morton DL, Hoon DS, Cochran AJ, et al. Lymphatic mapping and sentinel lymphadenectomy for early-stage melanoma: therapeutic utility and implications of nodal microanatomy and molecular staging for improving the accuracy of detection of nodal micrometastases. Ann Surg 2003; 238:538–49PubMed Morton DL, Hoon DS, Cochran AJ, et al. Lymphatic mapping and sentinel lymphadenectomy for early-stage melanoma: therapeutic utility and implications of nodal microanatomy and molecular staging for improving the accuracy of detection of nodal micrometastases. Ann Surg 2003; 238:538–49PubMed
17.
Zurück zum Zitat Hocevar M, Bracko M, Pogacnik A, et al. The role of preoperative ultrasonography in reducing the number of sentinel lymph node procedures in melanoma. Melanoma Res 2004; 14:533–6CrossRefPubMed Hocevar M, Bracko M, Pogacnik A, et al. The role of preoperative ultrasonography in reducing the number of sentinel lymph node procedures in melanoma. Melanoma Res 2004; 14:533–6CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Kahle B, Hoffend J, Wacker J, et al. Preoperative ultrasonographic identification of the sentinel lymph node in patients with malignant melanoma. Cancer 2003; 97:1947–54CrossRefPubMed Kahle B, Hoffend J, Wacker J, et al. Preoperative ultrasonographic identification of the sentinel lymph node in patients with malignant melanoma. Cancer 2003; 97:1947–54CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Sapino A, Cassoni P, Zanon E, et al. Ultrasonographically-guided fine-needle aspiration of axillary lymph nodes: role in breast cancer management. Br J Cancer 2003; 88:702–6CrossRefPubMed Sapino A, Cassoni P, Zanon E, et al. Ultrasonographically-guided fine-needle aspiration of axillary lymph nodes: role in breast cancer management. Br J Cancer 2003; 88:702–6CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Motomura K, Inaji H, Komoike Y, et al. Gamma probe and ultrasonographically-guided fine-needle aspiration biopsy of sentinel lymph nodes in breast cancer patients. Eur J Surg Oncol 2001; 27:141–5CrossRefPubMed Motomura K, Inaji H, Komoike Y, et al. Gamma probe and ultrasonographically-guided fine-needle aspiration biopsy of sentinel lymph nodes in breast cancer patients. Eur J Surg Oncol 2001; 27:141–5CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Kuenen-Boumeester V, Menke-Pluymers M, De Kanter AY, et al. Ultrasound-guided fine needle aspiration cytology of axillary lymph nodes in breast cancer patients. A preoperative staging procedure. Eur J Cancer 2003; 39:170–4CrossRef Kuenen-Boumeester V, Menke-Pluymers M, De Kanter AY, et al. Ultrasound-guided fine needle aspiration cytology of axillary lymph nodes in breast cancer patients. A preoperative staging procedure. Eur J Cancer 2003; 39:170–4CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Bedrosian I, Bedi D, Kuerer HM, et al. Impact of clinicopathological factors on sensitivity of axillary ultrasonography in the detection of axillary nodal metastases in patients with breast cancer. Ann Surg Oncol 2003; 10:1025–30CrossRefPubMed Bedrosian I, Bedi D, Kuerer HM, et al. Impact of clinicopathological factors on sensitivity of axillary ultrasonography in the detection of axillary nodal metastases in patients with breast cancer. Ann Surg Oncol 2003; 10:1025–30CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Dewar DJ, Newell B, Green MA, et al. The microanatomic location of metastatic melanoma in sentinel lymph nodes predicts nonsentinel lymph node involvement. J Clin Oncol 2004; 22:3345–9CrossRefPubMed Dewar DJ, Newell B, Green MA, et al. The microanatomic location of metastatic melanoma in sentinel lymph nodes predicts nonsentinel lymph node involvement. J Clin Oncol 2004; 22:3345–9CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Wagner JD, Schauwecker D, Davidson D, et al. Inefficacy of F-18 fluorodeoxy-D-glucose-positron emission tomography scans for initial evaluation in early-stage cutaneous melanoma. Cancer 2005; 104:570–9CrossRefPubMed Wagner JD, Schauwecker D, Davidson D, et al. Inefficacy of F-18 fluorodeoxy-D-glucose-positron emission tomography scans for initial evaluation in early-stage cutaneous melanoma. Cancer 2005; 104:570–9CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Alonso O, Martinez M, Delgado L, et al. Comparison of 99mTc-MIBI scintigraphy and sentinel node biopsy in the detection of occult lymph node metastases from cutaneous melanoma. Eur J Dermatol 2003; 13:449–54PubMed Alonso O, Martinez M, Delgado L, et al. Comparison of 99mTc-MIBI scintigraphy and sentinel node biopsy in the detection of occult lymph node metastases from cutaneous melanoma. Eur J Dermatol 2003; 13:449–54PubMed
26.
Zurück zum Zitat Harisinghani MG, Barentsz J, Hahn PF, et al. Noninvasive detection of clinically occult lymph-node metastases in prostate cancer. N Engl J Med 2003; 348:2491–9CrossRefPubMed Harisinghani MG, Barentsz J, Hahn PF, et al. Noninvasive detection of clinically occult lymph-node metastases in prostate cancer. N Engl J Med 2003; 348:2491–9CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Goldberg BB, Merton DA, Liu JB, et al. Sentinel lymph nodes in a swine model with melanoma: contrast-enhanced lymphatic US. Radiology 2004; 230:727–34PubMed Goldberg BB, Merton DA, Liu JB, et al. Sentinel lymph nodes in a swine model with melanoma: contrast-enhanced lymphatic US. Radiology 2004; 230:727–34PubMed
Metadaten
Titel
Ultrasonography and Fine-needle Aspiration Cytology in the Preoperative Evaluation of Melanoma Patients Eligible for Sentinel Node Biopsy
verfasst von
Maartje C. van Rijk, MD
H. Jelle Teertstra, MD, PhD
Johannes L. Peterse, MD
Omgo E. Nieweg, MD, PhD
Renato A. Valdés Olmos, MD, PhD
Cornelis A. Hoefnagel, MD, PhD
Bin B. R. Kroon, MD, PhD, FRCS
Publikationsdatum
01.11.2006
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 11/2006
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-006-9106-9

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2006

Annals of Surgical Oncology 11/2006 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.