Skip to main content
Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 1/2007

01.01.2007

Sentinel Lymph Node Biopsy During Pregnancy: Initial Clinical Experience

verfasst von: Matthew M. Mondi, MD, Rosa E. Cuenca, MD, David W. Ollila, MD, John H. Stewart IV, MD, Edward A. Levine, MD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 1/2007

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The diagnosis of breast cancer or melanoma in a pregnant patient presents some unique and difficult challenges for both patients and providers. Lymphatic mapping and sentinel lymph node (SLN) biopsy has become an attractive alternative to elective lymphadenectomy procedures for patients with breast cancer and melanoma. However, there is no data on the safety or utility of sentinel node mapping in pregnant patients. Therefore, we reviewed our experience with mapping in gravid patients. Academic institutions throughout North Carolina were asked to contribute cases of mapping performed during pregnancy. A total of nine women underwent sentinel node mapping during pregnancy. All nine were Caucasian with an average age of 32. SLN were found in all cases and mapping procedures were for breast cancer (three), and melanoma (six). There were no adverse reactions to the SLN procedures and one patient developed a seroma at a biopsy site. All went on to have term deliveries without known adverse effects.
This limited experience shows that SLN mapping procedures are feasible in pregnant patients. However, this is not a general endorsement of such procedures in pregnant patients. We suggest that potential risks of vital dye or radioactive tracers be clearly explained to the parents when the mother is a candidate for a mapping procedure, and be balanced against the risk of delaying therapy or omitting nodal staging.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Wingo PA, Tong T, Bolden S. Cancer statistics, 1995. CA Cancer J Clin 1995; 45:8–30PubMed Wingo PA, Tong T, Bolden S. Cancer statistics, 1995. CA Cancer J Clin 1995; 45:8–30PubMed
2.
Zurück zum Zitat Gwyn KH, Theriault RL. Breast cancer during pregnancy. Curr Treat Options Oncol 2000; 1:239–43PubMedCrossRef Gwyn KH, Theriault RL. Breast cancer during pregnancy. Curr Treat Options Oncol 2000; 1:239–43PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Antonelli NM, Dotters DJ, Katz VL, Kuller JA. Cancer in pregnancy: a review of the literature: part I. Obstet Gynecol Surv 1996; 51:125–34PubMedCrossRef Antonelli NM, Dotters DJ, Katz VL, Kuller JA. Cancer in pregnancy: a review of the literature: part I. Obstet Gynecol Surv 1996; 51:125–34PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Woo JC, Yu T, Hurd TC. Breast cancer in pregnancy: a literature review. Arch Surg 2003; 138:91–9PubMedCrossRef Woo JC, Yu T, Hurd TC. Breast cancer in pregnancy: a literature review. Arch Surg 2003; 138:91–9PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Schwartz JL, Mozurkewich EL, Johnson TM. Current management of patients with melanoma who are pregnant, want to get pregnant, or do not want to get pregnant. Cancer 2003; 97:2130–3PubMedCrossRef Schwartz JL, Mozurkewich EL, Johnson TM. Current management of patients with melanoma who are pregnant, want to get pregnant, or do not want to get pregnant. Cancer 2003; 97:2130–3PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Lyman GH, Giuliano AE, Somerfield MR, et al. American Society of Clinical Oncology guideline recommendations for sentinel lymph node biopsy in early-stage breast cancer. J Clin Oncol 2005; 23:7703–20PubMedCrossRef Lyman GH, Giuliano AE, Somerfield MR, et al. American Society of Clinical Oncology guideline recommendations for sentinel lymph node biopsy in early-stage breast cancer. J Clin Oncol 2005; 23:7703–20PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Balch CM, Soong SJ, Atkins MB, et al. An evidence-based staging system for cutaneous melanoma. CA Cancer J Clin 2004; 54:131–49PubMedCrossRef Balch CM, Soong SJ, Atkins MB, et al. An evidence-based staging system for cutaneous melanoma. CA Cancer J Clin 2004; 54:131–49PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Morton DL, Thompson JF, Essner R, et al. Validation of the accuracy of intraoperative lymphatic mapping and sentinel lymphadenectomy for early-stage melanoma. A multicenter trial. Ann Surg 1999; 230:453–63 Morton DL, Thompson JF, Essner R, et al. Validation of the accuracy of intraoperative lymphatic mapping and sentinel lymphadenectomy for early-stage melanoma. A multicenter trial. Ann Surg 1999; 230:453–63
9.
Zurück zum Zitat Giuliano AE, Kirgan DM, Guenther JM, et al. Lymphatic mapping and sentinel lymphadenectomy for breast cancer. Ann Surg 1994; 220:391–8PubMedCrossRef Giuliano AE, Kirgan DM, Guenther JM, et al. Lymphatic mapping and sentinel lymphadenectomy for breast cancer. Ann Surg 1994; 220:391–8PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Newman LA. Lymphatic mapping and sentinel lymph node biopsy in breast cancer patients: a comprehensive review of variations in performance and technique. J Am Coll Surg 2004; 199:804–16PubMedCrossRef Newman LA. Lymphatic mapping and sentinel lymph node biopsy in breast cancer patients: a comprehensive review of variations in performance and technique. J Am Coll Surg 2004; 199:804–16PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat McMasters KM, Tuttle TM, Carlson DJ, et al. Sentinel lymph node biopsy for breast cancer: a suitable alternative to routine axillary dissection in multi-institutional practice when optimal technique is used. J Clin Oncol 2000; 18:2560–6PubMed McMasters KM, Tuttle TM, Carlson DJ, et al. Sentinel lymph node biopsy for breast cancer: a suitable alternative to routine axillary dissection in multi-institutional practice when optimal technique is used. J Clin Oncol 2000; 18:2560–6PubMed
12.
Zurück zum Zitat Kim T, Giuliano AE, Lyman GH. Lymphatic mapping and sentinel lymph node biopsy in early-stage breast carcinoma: a metaanalysis. Cancer 2006; 106:4–16PubMedCrossRef Kim T, Giuliano AE, Lyman GH. Lymphatic mapping and sentinel lymph node biopsy in early-stage breast carcinoma: a metaanalysis. Cancer 2006; 106:4–16PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Amersi F, Hansen NM. The benefits and limitations of sentinel lymph node biopsy. Curr Treat Options Oncol 2006; 7:141–51PubMedCrossRef Amersi F, Hansen NM. The benefits and limitations of sentinel lymph node biopsy. Curr Treat Options Oncol 2006; 7:141–51PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Keleher A, Wendt R, Delpassand E, Stachowiak AM, Kuerer HM. The safety of lymphatic mapping in pregnant breast cancer patients using Tc−99m sulfur colloid. Breast J. 2004; 10:492–5PubMedCrossRef Keleher A, Wendt R, Delpassand E, Stachowiak AM, Kuerer HM. The safety of lymphatic mapping in pregnant breast cancer patients using Tc−99m sulfur colloid. Breast J. 2004; 10:492–5PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Morita ET, Chang J, Leong SPL. Principles and controversies in lymphoscintigraphy with emphasis on breast cancer. Surg Clin North Am 2000; 80:1721–39PubMedCrossRef Morita ET, Chang J, Leong SPL. Principles and controversies in lymphoscintigraphy with emphasis on breast cancer. Surg Clin North Am 2000; 80:1721–39PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Gentilini O, Cremonesi M, Trifiro` G, et al. Safety of sentinel node biopsy in pregnant patients with breast cancer. Ann Oncol. 2004; 15:1348–51PubMedCrossRef Gentilini O, Cremonesi M, Trifiro` G, et al. Safety of sentinel node biopsy in pregnant patients with breast cancer. Ann Oncol. 2004; 15:1348–51PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Gentilini O, Masullo M, Rotmensz N. Breast cancer diagnosed during pregnancy and lactation: biological features and treatment options. EJSO 2005; 31:232–6PubMedCrossRef Gentilini O, Masullo M, Rotmensz N. Breast cancer diagnosed during pregnancy and lactation: biological features and treatment options. EJSO 2005; 31:232–6PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Loibl S, von Minckwitz G, Gwyn K, et al. Breast carcinoma during pregnancy. International recommendations from an expert meeting. Cancer 2006; 106:237–46PubMedCrossRef Loibl S, von Minckwitz G, Gwyn K, et al. Breast carcinoma during pregnancy. International recommendations from an expert meeting. Cancer 2006; 106:237–46PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Schwartz GF, Giuliano AE, Veronesi U. Consensus Conference Committee. Proceedings of the Consensus Conference on the Role of Sentinel Lymph Node Biopsy in Carcinoma of the Breast, April 19–22, 2001, Philadelphia, Pennsylvania. Cancer 2002; 94:2542–51PubMedCrossRef Schwartz GF, Giuliano AE, Veronesi U. Consensus Conference Committee. Proceedings of the Consensus Conference on the Role of Sentinel Lymph Node Biopsy in Carcinoma of the Breast, April 19–22, 2001, Philadelphia, Pennsylvania. Cancer 2002; 94:2542–51PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Krontiras H, Bland KI. When is sentinel node biopsy for breast cancer contraindicated? Surg Oncol. 2003; 12:207–10PubMedCrossRef Krontiras H, Bland KI. When is sentinel node biopsy for breast cancer contraindicated? Surg Oncol. 2003; 12:207–10PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Hale, John. X-ray protection. In: Taveras JM, Ferrucci JT (eds). Radiology, 15th ed. Vol 1. Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins, Inc, 2001, pp. 2–3 Hale, John. X-ray protection. In: Taveras JM, Ferrucci JT (eds). Radiology, 15th ed. Vol 1. Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins, Inc, 2001, pp. 2–3
22.
Zurück zum Zitat Berry DL, Theriault RL, Holmes FA, et al. Management of breast cancer during pregnancy using a standardized protocol. J Clin Oncol 1999; 17:855–61PubMed Berry DL, Theriault RL, Holmes FA, et al. Management of breast cancer during pregnancy using a standardized protocol. J Clin Oncol 1999; 17:855–61PubMed
23.
Zurück zum Zitat Kal HB, Struikmans H. Radiotherapy during pregnancy: fact and fiction. Lancet Oncol 2005; 6:328–33PubMedCrossRef Kal HB, Struikmans H. Radiotherapy during pregnancy: fact and fiction. Lancet Oncol 2005; 6:328–33PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Sentinel Lymph Node Biopsy During Pregnancy: Initial Clinical Experience
verfasst von
Matthew M. Mondi, MD
Rosa E. Cuenca, MD
David W. Ollila, MD
John H. Stewart IV, MD
Edward A. Levine, MD
Publikationsdatum
01.01.2007
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 1/2007
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-006-9199-1

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2007

Annals of Surgical Oncology 1/2007 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.