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Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 2/2012

01.02.2012 | Hepatobiliary Tumors

Hepatic Resection for “BCLC Stage A” Hepatocellular Carcinoma. The Prognostic Role of Alpha-Fetoprotein

verfasst von: Roberto Santambrogio, MD, Enrico Opocher, MD, Mara Costa, MD, Matteo Barabino, MD, Massimo Zuin, MD, Emanuela Bertolini, MD, Francesca De Filippi, MD, Savino Bruno, MD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 2/2012

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Abstract

Background

Our aim was to assess the capability of Barcelona Clinic Liver Cancer (BCLC) staging system in allocating stage A patients to hepatic resection (HR) and the effect on survival.

Methods

We enrolled 132 patients with hepatocellular carcinoma (HCC) amenable to HR. All patients underwent ultrasound (US)-guided anatomical resection (≤2 segments) and then postoperative results were evaluated.

Results

Results showed 95% of patients were Child A, 49% in BCLC A1, 21% in A2, 6% in A3, and 24% in A4. No 30-day mortality occurred. Overall survival got worse from A1 to A4 (P = 0.0271), while no differences were found in Childs A patients with or without portal hypertension (P = 0.1674). Multivariate analysis (Cox model) shows that only AFP (<20 ng/ml) was an independent predictor of survival: If the AFP is incorporated in BCLC staging system (all A1 and A2 patients with abnormal AFP levels were included in A3 subgroup), 5-year survival rate including normal AFP for A1 was 57% and for A2 was 65%, whereas the survival rates impaired in the worst candidates (5-year survival rate including AFP abnormal for A3 and A4 was 36%; P = 0.002). So, introducing AFP in BCLC classification it is possible to simplify the algorithm in only 2 classes, well-separated in survival curves (class 1 [AFP−]: 60%; class 2 [AFP+]: 37%; P = 0.0001).

Conclusion

Our experience stressed the high value of BCLC system in staging of patients with HCC, but underlined that in selected patients (normal AFP) even A2 group may benefit from HR with a good survival.
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Metadaten
Titel
Hepatic Resection for “BCLC Stage A” Hepatocellular Carcinoma. The Prognostic Role of Alpha-Fetoprotein
verfasst von
Roberto Santambrogio, MD
Enrico Opocher, MD
Mara Costa, MD
Matteo Barabino, MD
Massimo Zuin, MD
Emanuela Bertolini, MD
Francesca De Filippi, MD
Savino Bruno, MD
Publikationsdatum
01.02.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 2/2012
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-011-1845-6

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Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.