Skip to main content
Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 3/2015

01.12.2015 | Thoracic Oncology

Surgical Outcomes of Lung Cancer in Patients with Combined Pulmonary Fibrosis and Emphysema

verfasst von: Takahiro Mimae, MD, PhD, Kenji Suzuki, MD, PhD, Masahiro Tsuboi, MD, PhD, Kanji Nagai, MD, PhD, Norihiko Ikeda, MD, PhD, Tetsuya Mitsudomi, MD, PhD, Hisashi Saji, MD, PhD, Sakae Okumura, MD, PhD, Meinoshin Okumura, MD, PhD, Kenichi Yoshimura, MD, PhD, Morihito Okada, MD, PhD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Sonderheft 3/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Lung cancers in patients with combined pulmonary fibrosis and emphysema (CPFE) are increasing. Objective of this investigation was to identify which clinicopathological features significantly affected surgical outcome of these patients.

Methods

Among 4313 patients with primary lung cancers who underwent surgery between January 2008 and December 2010 in nine institutions in Japan, 265 had CPFE. We retrospectively compared 2176 and 157 patients without and with CPFE, respectively, and further analyzed 233 patients with CPFE whose detailed information was available. CPFE was defined as upper lobe emphysema and lower lobe fibrosis.

Results

The rates of postoperative morbidity and mortality were higher and overall survival was poorer in patients with, than without CPFE. Among 233 patients with CPFE, the median values of %VC and FEV1.0 % were 98.4 and 71.5 %, respectively. The histological types comprised 111 squamous cell carcinomas and 84 adenocarcinomas. Surgical procedures included 203 standard lobectomies/pneumonectomies and 30 lesser resections. Five patients (2 %) developed postoperative acute exacerbation of interstitial pneumonia. Six and 15 patients (3 and 6 %) died within 30- and 90-postoperative-day, respectively. Cancer was the cause of death at 90-day in only one patient. The 3-year overall survival rate for all patients was 58.4 %. Multivariate analysis showed that male sex, advanced age, advanced clinical stage and lower %VC predict a poor prognosis.

Conclusions

Patients with lung cancer and CPFE had poor prognoses regardless of apparently good pulmonary function and showed quite high postoperative mortality rates. A lower %VC that might reflect the severity of pulmonary fibrosis was associated with poor prognoses.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Cottin V. The impact of emphysema in pulmonary fibrosis. Eur Respir Rev. 2013;22(128):153–157.PubMedCrossRef Cottin V. The impact of emphysema in pulmonary fibrosis. Eur Respir Rev. 2013;22(128):153–157.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Cottin V, Nunes H, Brillet PY, et al. Combined pulmonary fibrosis and emphysema: a distinct underrecognised entity. Eur Respir J. 2005;26(4):586–593.PubMedCrossRef Cottin V, Nunes H, Brillet PY, et al. Combined pulmonary fibrosis and emphysema: a distinct underrecognised entity. Eur Respir J. 2005;26(4):586–593.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Congleton J, Muers MF. The incidence of airflow obstruction in bronchial carcinoma, its relation to breathlessness, and response to bronchodilator therapy. Respir Med. 1995;89(4):291–296.PubMedCrossRef Congleton J, Muers MF. The incidence of airflow obstruction in bronchial carcinoma, its relation to breathlessness, and response to bronchodilator therapy. Respir Med. 1995;89(4):291–296.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Loganathan RS, Stover DE, Shi W, Venkatraman E. Prevalence of COPD in women compared to men around the time of diagnosis of primary lung cancer. Chest. 2006;129(5):1305-1312.PubMedCrossRef Loganathan RS, Stover DE, Shi W, Venkatraman E. Prevalence of COPD in women compared to men around the time of diagnosis of primary lung cancer. Chest. 2006;129(5):1305-1312.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Young RP, Hopkins RJ, Christmas T, Black PN, Metcalf P, Gamble GD. COPD prevalence is increased in lung cancer, independent of age, sex and smoking history. Eur Respir J. 2009;34(2):380–386.PubMedCrossRef Young RP, Hopkins RJ, Christmas T, Black PN, Metcalf P, Gamble GD. COPD prevalence is increased in lung cancer, independent of age, sex and smoking history. Eur Respir J. 2009;34(2):380–386.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Hubbard R, Venn A, Lewis S, Britton J. Lung cancer and cryptogenic fibrosing alveolitis. A population-based cohort study. Am J Respir Crit Care Med. 2000;161(1):5–8.PubMedCrossRef Hubbard R, Venn A, Lewis S, Britton J. Lung cancer and cryptogenic fibrosing alveolitis. A population-based cohort study. Am J Respir Crit Care Med. 2000;161(1):5–8.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Kitaguchi Y, Fujimoto K, Hanaoka M, Kawakami S, Honda T, Kubo K. Clinical characteristics of combined pulmonary fibrosis and emphysema. Respirology. 2010;15(2):265–271.PubMedCrossRef Kitaguchi Y, Fujimoto K, Hanaoka M, Kawakami S, Honda T, Kubo K. Clinical characteristics of combined pulmonary fibrosis and emphysema. Respirology. 2010;15(2):265–271.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Usui K, Tanai C, Tanaka Y, Noda H, Ishihara T. The prevalence of pulmonary fibrosis combined with emphysema in patients with lung cancer. Respirology. 2011;16(2):326–331.PubMedCrossRef Usui K, Tanai C, Tanaka Y, Noda H, Ishihara T. The prevalence of pulmonary fibrosis combined with emphysema in patients with lung cancer. Respirology. 2011;16(2):326–331.PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Girard N, Marchand-Adam S, Naccache JM, et al. Lung cancer in combined pulmonary fibrosis and emphysema: a series of 47 Western patients. J Thorac Oncol. 2014;9(8):1162–1170.PubMedCrossRef Girard N, Marchand-Adam S, Naccache JM, et al. Lung cancer in combined pulmonary fibrosis and emphysema: a series of 47 Western patients. J Thorac Oncol. 2014;9(8):1162–1170.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Kumagai S, Marumo S, Yamanashi K, et al. Prognostic significance of combined pulmonary fibrosis and emphysema in patients with resected non-small-cell lung cancer: a retrospective cohort study. Eur J Cardiothorac Surg. 2014;46(6):e113–e119.PubMedCrossRef Kumagai S, Marumo S, Yamanashi K, et al. Prognostic significance of combined pulmonary fibrosis and emphysema in patients with resected non-small-cell lung cancer: a retrospective cohort study. Eur J Cardiothorac Surg. 2014;46(6):e113–e119.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Goldstraw P, Crowley J, Chansky K, et al. The IASLC Lung Cancer Staging Project: proposals for the revision of the TNM stage groupings in the forthcoming (seventh) edition of the TNM classification of malignant tumours. J Thorac Oncol. 2007;2(8):706–714.PubMedCrossRef Goldstraw P, Crowley J, Chansky K, et al. The IASLC Lung Cancer Staging Project: proposals for the revision of the TNM stage groupings in the forthcoming (seventh) edition of the TNM classification of malignant tumours. J Thorac Oncol. 2007;2(8):706–714.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Mimae T, Tsutani Y, Miyata Y, et al. Role of lymphatic invasion in the prognosis of patients with clinical node-negative and pathologic node-positive lung adenocarcinoma. J Thorac Cardiovasc Surg. 2014;147(6):1820–1826.PubMedCrossRef Mimae T, Tsutani Y, Miyata Y, et al. Role of lymphatic invasion in the prognosis of patients with clinical node-negative and pathologic node-positive lung adenocarcinoma. J Thorac Cardiovasc Surg. 2014;147(6):1820–1826.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Kanda Y. Investigation of the freely available easy-to-use software ‘EZR’ for medical statistics. Bone Marrow Transplant. 2013;48(3):452–458.PubMedPubMedCentralCrossRef Kanda Y. Investigation of the freely available easy-to-use software ‘EZR’ for medical statistics. Bone Marrow Transplant. 2013;48(3):452–458.PubMedPubMedCentralCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Cottin V, Cordier JF. Combined pulmonary fibrosis and emphysema: an experimental and clinically relevant phenotype. Am J Respir Crit Care Med. 2005;172(12):1605; author reply 1605–1606. Cottin V, Cordier JF. Combined pulmonary fibrosis and emphysema: an experimental and clinically relevant phenotype. Am J Respir Crit Care Med. 2005;172(12):1605; author reply 1605–1606.
18.
Zurück zum Zitat Inoue M, Okumura M, Sawabata N, et al. Clinicopathological characteristics and surgical results of lung cancer patients aged up to 50 years: the Japanese Lung Cancer Registry Study 2004. Lung Cancer. 2013. Inoue M, Okumura M, Sawabata N, et al. Clinicopathological characteristics and surgical results of lung cancer patients aged up to 50 years: the Japanese Lung Cancer Registry Study 2004. Lung Cancer. 2013.
19.
Zurück zum Zitat Kuwano H, Amano J, Yokomise H. Thoracic and cardiovascular surgery in Japan during 2010: annual report by the Japanese Association for Thoracic Surgery. Gen Thorac Cardiovasc Surg. 2012;60(10):680–708.PubMedCrossRef Kuwano H, Amano J, Yokomise H. Thoracic and cardiovascular surgery in Japan during 2010: annual report by the Japanese Association for Thoracic Surgery. Gen Thorac Cardiovasc Surg. 2012;60(10):680–708.PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Mimae T, Hagiyama M, Inoue T, et al. Increased ectodomain shedding of lung epithelial cell adhesion molecule 1 as a cause of increased alveolar cell apoptosis in emphysema. Thorax. 2014;69(3):223–231.PubMedPubMedCentralCrossRef Mimae T, Hagiyama M, Inoue T, et al. Increased ectodomain shedding of lung epithelial cell adhesion molecule 1 as a cause of increased alveolar cell apoptosis in emphysema. Thorax. 2014;69(3):223–231.PubMedPubMedCentralCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Collard HR, King TE, Jr., Bartelson BB, Vourlekis JS, Schwarz MI, Brown KK. Changes in clinical and physiologic variables predict survival in idiopathic pulmonary fibrosis. Am J Respir Crit Care Med. 2003;168(5):538–542.PubMedCrossRef Collard HR, King TE, Jr., Bartelson BB, Vourlekis JS, Schwarz MI, Brown KK. Changes in clinical and physiologic variables predict survival in idiopathic pulmonary fibrosis. Am J Respir Crit Care Med. 2003;168(5):538–542.PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Triantafillidou C, Manali E, Lyberopoulos P et al. The role of cardiopulmonary exercise test in IPF prognosis. Pulm Med. 2013;2013:514817. doi:10.1155/2013/514817.PubMedPubMedCentralCrossRef Triantafillidou C, Manali E, Lyberopoulos P et al. The role of cardiopulmonary exercise test in IPF prognosis. Pulm Med. 2013;2013:514817. doi:10.1155/2013/514817.PubMedPubMedCentralCrossRef
Metadaten
Titel
Surgical Outcomes of Lung Cancer in Patients with Combined Pulmonary Fibrosis and Emphysema
verfasst von
Takahiro Mimae, MD, PhD
Kenji Suzuki, MD, PhD
Masahiro Tsuboi, MD, PhD
Kanji Nagai, MD, PhD
Norihiko Ikeda, MD, PhD
Tetsuya Mitsudomi, MD, PhD
Hisashi Saji, MD, PhD
Sakae Okumura, MD, PhD
Meinoshin Okumura, MD, PhD
Kenichi Yoshimura, MD, PhD
Morihito Okada, MD, PhD
Publikationsdatum
01.12.2015
Verlag
Springer US
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe Sonderheft 3/2015
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-015-4577-1

Weitere Artikel der Sonderheft 3/2015

Annals of Surgical Oncology 3/2015 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.