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Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 3/2016

01.03.2016 | Gynecologic Oncology

Tumor Characteristics and Survival Outcome of Endometrial Cancer Arising in Adenomyosis: An Exploratory Analysis

verfasst von: Koji Matsuo, MD, PhD, Aida Moeini, MD, Hiroko Machida, MD, Christopher A. Scannell, PhD, Jennifer K. Casabar, BS, Mamoru Kakuda, MD, Sosuke Adachi, MD, PhD, Jocelyn Garcia-Sayre, MD, Yutaka Ueda, MD, PhD, Lynda D. Roman, MD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 3/2016

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Abstract

Background

Endometrial cancer arising in adenomyosis (EC-AIA) is a rare entity of endometrial cancer, and its clinical significance has not been well studied. This study aimed to examine the tumor characteristics and survival outcomes of EC-AIA.

Methods

An exploratory analysis was performed to compare EC-AIA and historical control cases. For this study, EC-AIA cases were identified via a systematic literature search using PubMed/MEDLINE with entry keywords “endometrial cancer OR uterine cancer” AND “adenomyosis” (n = 46). The control group comprised consecutive non-EC-AIA cases from four institutions that had hysterectomy-based surgical staging (n = 1294). Patient demographics, pathology results, and survival outcomes were evaluated between the two groups.

Results

The EC-AIA group was significantly older than the control group (58.9 vs. 55.3 years; P = 0.032). In terms of tumor characteristics, 56.5 % of the EC-AIA cases showed tumor within the myometrium without endometrial extension, and the EC-AIA group was significantly more likely to have tumors with more than 50 % myometrial invasion (51.6 vs. 26.6 %; P = 0.002) and serous/clear cell histology (22.2 vs. 8.2 %, P = 0.002) while less likely to express estrogen receptor (14.3 vs. 84.6 %; P < 0.001). Grade and stage distributions were similar (P > 0.05). In the univariate analysis, the EC-AIA group had a significantly poorer disease-free survival than the control group (5-year rate: 71.4 vs. 80.6 %; P = 0.014). In the multivariate analysis, with control for age, ethnicity, histology, grade, and stage, EA-CIC remained an independent prognostic factor for decreased disease-free survival (adjusted hazard ratio, 3.07; 95 % confidence interval 1.55–6.08; P = 0.001).

Conclusions

The study suggested that endometrial cancer arising in adenomyosis may be an aggressive variant of endometrial cancer.
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Metadaten
Titel
Tumor Characteristics and Survival Outcome of Endometrial Cancer Arising in Adenomyosis: An Exploratory Analysis
verfasst von
Koji Matsuo, MD, PhD
Aida Moeini, MD
Hiroko Machida, MD
Christopher A. Scannell, PhD
Jennifer K. Casabar, BS
Mamoru Kakuda, MD
Sosuke Adachi, MD, PhD
Jocelyn Garcia-Sayre, MD
Yutaka Ueda, MD, PhD
Lynda D. Roman, MD
Publikationsdatum
01.03.2016
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 3/2016
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-015-4952-y

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Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.