Skip to main content
Erschienen in: Diabetologia 4/2008

01.04.2008 | Short Communication

Lipid-lowering therapy and peripheral sensory neuropathy in type 2 diabetes: the Fremantle Diabetes Study

verfasst von: T. M. E. Davis, B. B. Yeap, W. A. Davis, D. G. Bruce

Erschienen in: Diabetologia | Ausgabe 4/2008

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Aims/hypothesis

The aim of this study was to assess the relationships between lipid-lowering therapy and the prevalence and incidence of peripheral sensory neuropathy in type 2 diabetes mellitus.

Methods

We analysed data from an observational cohort study, the Fremantle Diabetes Study (FDS), specifically, (1) a cross-sectional sample comprising 1,237 FDS participants with type 2 diabetes mellitus, and (2) a longitudinal subgroup of 531 individuals who had attended six consecutive annual assessments. Neuropathy was identified using the clinical portion of the Michigan Neuropathy Screening Instrument.

Results

At entry, the cross-sectional sample had a mean ± SD age of 63.8 ± 11.3 years, 48.7% were men, median (interquartile range) diabetes duration was 4.0 (1.0–9.0) years, and 30.9% had peripheral neuropathy. Fibrates and statins were used by 3.5 and 6.8%, respectively. Multiple logistic regression analysis showed that older age, longer diabetes duration, central adiposity, increased height, higher fasting serum glucose, albuminuria and aboriginality were significant independent positive predictors of prevalent neuropathy, while systolic blood pressure and fibrate use (odds ratio 0.30, 95% CI 0.10–0.86; p = 0.025) were negatively associated. In the longitudinal subgroup, fibrate and statin use increased to 10.4 and 36.5%, respectively, over 5 years. In time-dependent Cox proportional hazards modelling, fibrate use [hazard ratio (HR) 0.52, 95% CI 0.27–0.98] and statin use (HR 0.65, 95% CI 0.46–0.93) were significant determinants of incident neuropathy (p ≤ 0.042).

Conclusions/interpretation

These preliminary observational data suggest that therapy with a statin or a fibrate may protect against the development of diabetic peripheral sensory neuropathy, but there is a need for additional confirmatory evidence, preferably from randomised clinical trials.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Girach A, Manner D, Porta M (2006) Diabetic microvascular complications: can patients at risk be identified? A review. Int J Clin Pract 60:1471–1483PubMedCrossRef Girach A, Manner D, Porta M (2006) Diabetic microvascular complications: can patients at risk be identified? A review. Int J Clin Pract 60:1471–1483PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Duncan GG, Elliott FA, Duncan TG, Schatanoff J (1968) Some clinical potentials of chlorophenoxyisobutyrate (Clofibrate) therapy. (Hyperlipidemia – angina pectoris – blood sludging – diabetic neuropathy). Trans Am Clin Climatol Assoc 79:216–228PubMed Duncan GG, Elliott FA, Duncan TG, Schatanoff J (1968) Some clinical potentials of chlorophenoxyisobutyrate (Clofibrate) therapy. (Hyperlipidemia – angina pectoris – blood sludging – diabetic neuropathy). Trans Am Clin Climatol Assoc 79:216–228PubMed
3.
Zurück zum Zitat Corrao G, Zambon A, Bertu L, Botteri E, Leoni O, Contiero P (2004) Lipid lowering drugs prescription and the risk of peripheral neuropathy: an exploratory case-control study using automated databases. J Epidemiol Community Health 58:1047–1051PubMedCrossRef Corrao G, Zambon A, Bertu L, Botteri E, Leoni O, Contiero P (2004) Lipid lowering drugs prescription and the risk of peripheral neuropathy: an exploratory case-control study using automated databases. J Epidemiol Community Health 58:1047–1051PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Davis TME, Zimmet P, Davis WA, Bruce DG, Fida S, Mackay IR (2000) Autoantibodies to glutamic acid decarboxylase in diabetic patients from a multiethnic Australian community: the Fremantle Diabetes Study. Diabet Med 17:667–674PubMedCrossRef Davis TME, Zimmet P, Davis WA, Bruce DG, Fida S, Mackay IR (2000) Autoantibodies to glutamic acid decarboxylase in diabetic patients from a multiethnic Australian community: the Fremantle Diabetes Study. Diabet Med 17:667–674PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Moghtaderi A, Bakhshipour A, Rashidi H (2006) Validation of Michigan neuropathy screening instrument for diabetic peripheral neuropathy. Clin Neurol Neurosurg 108:477–481PubMedCrossRef Moghtaderi A, Bakhshipour A, Rashidi H (2006) Validation of Michigan neuropathy screening instrument for diabetic peripheral neuropathy. Clin Neurol Neurosurg 108:477–481PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Ii M, Nishimura H, Kusano KF et al (2005) Neuronal nitric oxide synthase mediates statin-induced restoration of vasa nervorum and reversal of diabetic neuropathy. Circulation 112:93–102PubMedCrossRef Ii M, Nishimura H, Kusano KF et al (2005) Neuronal nitric oxide synthase mediates statin-induced restoration of vasa nervorum and reversal of diabetic neuropathy. Circulation 112:93–102PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Balendiran GK, Rajkumar B (2005) Fibrates inhibit aldose reductase activity in the forward and reverse reactions. Biochem Pharmacol 70:1653–1663PubMedCrossRef Balendiran GK, Rajkumar B (2005) Fibrates inhibit aldose reductase activity in the forward and reverse reactions. Biochem Pharmacol 70:1653–1663PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Keech A, Simes RJ, Barter P et al (2005) Effects of long-term fenofibrate therapy on cardiovascular events in 9795 people with type 2 diabetes mellitus (the FIELD study): randomised controlled trial. Lancet 366:1849–1861PubMedCrossRef Keech A, Simes RJ, Barter P et al (2005) Effects of long-term fenofibrate therapy on cardiovascular events in 9795 people with type 2 diabetes mellitus (the FIELD study): randomised controlled trial. Lancet 366:1849–1861PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Gaede P, Vedel P, Larsen N, Jensen GV, Parving HH, Pedersen O (2003) Multifactorial intervention and cardiovascular disease in patients with type 2 diabetes. N Engl J Med 348:383–393PubMedCrossRef Gaede P, Vedel P, Larsen N, Jensen GV, Parving HH, Pedersen O (2003) Multifactorial intervention and cardiovascular disease in patients with type 2 diabetes. N Engl J Med 348:383–393PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Benson K, Hartz AJ (2000) A comparison of observational studies and randomized, controlled trials. N Engl J Med 342:1878–1886PubMedCrossRef Benson K, Hartz AJ (2000) A comparison of observational studies and randomized, controlled trials. N Engl J Med 342:1878–1886PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Lipid-lowering therapy and peripheral sensory neuropathy in type 2 diabetes: the Fremantle Diabetes Study
verfasst von
T. M. E. Davis
B. B. Yeap
W. A. Davis
D. G. Bruce
Publikationsdatum
01.04.2008
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Diabetologia / Ausgabe 4/2008
Print ISSN: 0012-186X
Elektronische ISSN: 1432-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s00125-007-0919-2

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2008

Diabetologia 4/2008 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.