Skip to main content
Erschienen in: Child's Nervous System 4/2018

18.12.2017 | Original Paper

Long-term follow-up for keystone design perforator island flap for closure of myelomeningocele

verfasst von: Christopher Donaldson, Hamsaveni K. M. Murday, Matthew J. Gutman, Rory Maher, Tony Goldschlager, Chris Xenos, R. Andrew Danks

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 4/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

We have previously reported a small series on the closure of large myelomeningocele (MMC) defects with a keystone design perforator island flap (KDPIF) in a paediatric neurosurgical centre in Australia. We are now presenting an updated longer term follow-up of an expanded series demonstrating longer term durability of this vascularized flap for large myelomeningocele defects.

Methods

The prospective data from the Monash Neurosurgical Database were used to select all cases of MMC between December 2008 and September 2016. Retrospective analysis of the neurosurgical database revealed an additional three patients who underwent KDPIF closure at the Monash Medical Centre for MMC repair at birth.

Results

Wound healing was satisfactory in all six cases. With delayed follow-up, there was no associated skin flap separation, skin flap dehiscence, skin flap necrosis, cerebro-spinal fluid leak, however two infections were encountered, both resolved with conservative management including antibiotics and simple washout.

Conclusion

In this expanded case series with increased longevity of follow-up, the keystone design perforator island flap remains a robust alternative for closure of large myelomeningocele defects.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kaye AH (2005) Developmental abnormalities. Essential neurosurgery, 3rd edn. Blackwell, Melbourne, pp 158–169 Kaye AH (2005) Developmental abnormalities. Essential neurosurgery, 3rd edn. Blackwell, Melbourne, pp 158–169
4.
Zurück zum Zitat Boulet SL, Yang Q, Mai C, Kirby RS, Collins JS, Robbins JM, Meyer R, Canfield MA, Mulinare J, National Birth Defects Prevention N (2008) Trends in the postfortification prevalence of spina bifida and anencephaly in the United States. Birth Defects Res A Clin Mol Teratol 82(7):527–532. https://doi.org/10.1002/bdra.20468 CrossRefPubMed Boulet SL, Yang Q, Mai C, Kirby RS, Collins JS, Robbins JM, Meyer R, Canfield MA, Mulinare J, National Birth Defects Prevention N (2008) Trends in the postfortification prevalence of spina bifida and anencephaly in the United States. Birth Defects Res A Clin Mol Teratol 82(7):527–532. https://​doi.​org/​10.​1002/​bdra.​20468 CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Kesan K, Kothari P, Gupta R, Gupta A, Karkera P, Ranjan R, Mutkhedkar K, Sandlas G (2015) Closure of large meningomyelocele wound defects with subcutaneous based pedicle flap with bilateral V-Y advancement: our experience and review of literature. Eur J Pediatr Surg 25(02):189–194. https://doi.org/10.1055/s-0034-1368796 PubMed Kesan K, Kothari P, Gupta R, Gupta A, Karkera P, Ranjan R, Mutkhedkar K, Sandlas G (2015) Closure of large meningomyelocele wound defects with subcutaneous based pedicle flap with bilateral V-Y advancement: our experience and review of literature. Eur J Pediatr Surg 25(02):189–194. https://​doi.​org/​10.​1055/​s-0034-1368796 PubMed
12.
Metadaten
Titel
Long-term follow-up for keystone design perforator island flap for closure of myelomeningocele
verfasst von
Christopher Donaldson
Hamsaveni K. M. Murday
Matthew J. Gutman
Rory Maher
Tony Goldschlager
Chris Xenos
R. Andrew Danks
Publikationsdatum
18.12.2017
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 4/2018
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-017-3697-2

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2018

Child's Nervous System 4/2018 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.