Skip to main content
Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 5/2008

01.05.2008 | Knee

Longitudinal long-term results of surgical treatment in patients with osteochondritis dissecans of the femoral condyles

verfasst von: Juergen Bruns, Mark Rayf, Joern Steinhagen

Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy | Ausgabe 5/2008

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

In a longitudinal study, we performed a second follow-up examination on patients suffering from osteochondritis dissecans at the femoral condyles 10 years after a first follow-up, which had been performed 10 years after surgical treatment. Results (clinical score; radiological signs of OA) were analysed depending on the stage of the epiphyseal plate at the time of surgery, the used surgical procedure was divided into retrograde and anterograde procedures, and removal of loose bodies depending on the stage of the lesion. The analysis clearly exhibited that JOCD patients demonstrated better results than AOCD patients. The clinical score obtained after 10 years improved significantly with time, particularly for JOCD patients. Overall, when a retrograde procedure had been used in cases with an intact cartilage layer clinical results were better than those obtained in patients in whom an anterograde procedure with restoration of the joint surface or simple removal of the loose fragments had been performed. After a mean follow-up of 20 years the mean OA-stage was 0.27 in JOCD patients, whereas in AOCD patients a mean OA-stage of 1.55 was detected. Worst OA-changes were detected in patients in whom acrylic glue had been used for refixation of the loose bodies.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Aglietti P, Ciardullo A, Giron F, Ponteggia F (2001) Results of arthroscopic excision of the fragment in the treatment of osteochondritis dissecans of the knee. Arthroscopy 17:741–746PubMedCrossRef Aglietti P, Ciardullo A, Giron F, Ponteggia F (2001) Results of arthroscopic excision of the fragment in the treatment of osteochondritis dissecans of the knee. Arthroscopy 17:741–746PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Aichroth P (1971) Osteochondritis dissecans of the knee. J Bone Jt Surg 53-B:440–447 Aichroth P (1971) Osteochondritis dissecans of the knee. J Bone Jt Surg 53-B:440–447
3.
Zurück zum Zitat Anderson AF, Pagnani MJ (1997) Osteochondritis dissecans of the femoral condyles. Am J Sports Med 25:830–834PubMedCrossRef Anderson AF, Pagnani MJ (1997) Osteochondritis dissecans of the femoral condyles. Am J Sports Med 25:830–834PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Bruns J (1996) Osteochondrosis dissecans. Enke, Stuttgart, Enke Bruns J (1996) Osteochondrosis dissecans. Enke, Stuttgart, Enke
6.
Zurück zum Zitat Gudas R, Kunigiskis G, Kalesinskas RJ (2002) Long-term follow-up of osteochondritis dissecans. Medicina [Kaunas] 38:720–729 Gudas R, Kunigiskis G, Kalesinskas RJ (2002) Long-term follow-up of osteochondritis dissecans. Medicina [Kaunas] 38:720–729
7.
Zurück zum Zitat Gurtner P, Lauber P, Bamert P (1990) Langzeitresultate bei operativ behandelter osteochondrosis dissecans am Kniegelenk. In: Debrunner AM (ed) Langzeitresultate in der orthopädie. Enke, Stuttgart, pp 271–280 Gurtner P, Lauber P, Bamert P (1990) Langzeitresultate bei operativ behandelter osteochondrosis dissecans am Kniegelenk. In: Debrunner AM (ed) Langzeitresultate in der orthopädie. Enke, Stuttgart, pp 271–280
8.
Zurück zum Zitat Hangody L, Füles P (2003) Autologous osteochondral mosaicplasty for the treatment of full-thickness defects of weight-bearing joints: ten years of experimental and clinical experience. J Bone Jt Surg 85-A(Suppl 2):25–32 Hangody L, Füles P (2003) Autologous osteochondral mosaicplasty for the treatment of full-thickness defects of weight-bearing joints: ten years of experimental and clinical experience. J Bone Jt Surg 85-A(Suppl 2):25–32
9.
Zurück zum Zitat Hughes JA, Cook JV, Churchill MA, Warren ME (2003) Juvenile osteochondritis dissecans: a 5-year review of the natural history using clinical and MRI evaluation. Pediatr Radiol 33:410–417PubMed Hughes JA, Cook JV, Churchill MA, Warren ME (2003) Juvenile osteochondritis dissecans: a 5-year review of the natural history using clinical and MRI evaluation. Pediatr Radiol 33:410–417PubMed
10.
Zurück zum Zitat Imhoff AM, Minotti O, Schreiber A (1992) 15 Jahresresultate nach konservativer und operativer behandlung der osteochondrosis dissecans am knie. Arthroskopie 5:10–18 Imhoff AM, Minotti O, Schreiber A (1992) 15 Jahresresultate nach konservativer und operativer behandlung der osteochondrosis dissecans am knie. Arthroskopie 5:10–18
11.
Zurück zum Zitat Jäger M, Wirth CJ (1986) Klassifikation der Gonarthrose. Thieme, Stuttgart, p 980 Jäger M, Wirth CJ (1986) Klassifikation der Gonarthrose. Thieme, Stuttgart, p 980
12.
Zurück zum Zitat Laprell H, Petersen W (2001) Autologous osteochondral transplantation using the diamond bone-cutting system [DBCS]: 6–12 years’ follow-up of 35 patients with osteochondral defects at the knee joint. Archiv Orthop Trauma Surg 121:248–253CrossRef Laprell H, Petersen W (2001) Autologous osteochondral transplantation using the diamond bone-cutting system [DBCS]: 6–12 years’ follow-up of 35 patients with osteochondral defects at the knee joint. Archiv Orthop Trauma Surg 121:248–253CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Lindén B (1977) Osteochondritis dissecans of the femoral condyles. A long-term follow-up study. J Bone Jt Surg 59-A:769–776 Lindén B (1977) Osteochondritis dissecans of the femoral condyles. A long-term follow-up study. J Bone Jt Surg 59-A:769–776
14.
Zurück zum Zitat Lindén B, Nilsson BE (1978) Chondrocalcinosis following osteochondritis dissecans in the femur condyles. Clin Orthop 130:223–227PubMed Lindén B, Nilsson BE (1978) Chondrocalcinosis following osteochondritis dissecans in the femur condyles. Clin Orthop 130:223–227PubMed
15.
Zurück zum Zitat Louisia S, Beufils P, Katabi M, Robert H (2003) Transchondral drilling for osteochondritis dissecans of the medial condyle of the knee. Knee Surg Sport Traumatol Arthroscopy 11:33–39 Louisia S, Beufils P, Katabi M, Robert H (2003) Transchondral drilling for osteochondritis dissecans of the medial condyle of the knee. Knee Surg Sport Traumatol Arthroscopy 11:33–39
16.
Zurück zum Zitat Lysholm J, Gillquist J (1982) Evaluation of knee ligament surgery results with special emphasis on use of a scoring scale. Am J Sports Med 3:150–154CrossRef Lysholm J, Gillquist J (1982) Evaluation of knee ligament surgery results with special emphasis on use of a scoring scale. Am J Sports Med 3:150–154CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Mjoberg B, Pettersson H, Rosenqist R, Rydholm A (1984) Bone cement, thermal injury and the radiolucent zone. Acta Orthop Scand 55:597–600PubMedCrossRef Mjoberg B, Pettersson H, Rosenqist R, Rydholm A (1984) Bone cement, thermal injury and the radiolucent zone. Acta Orthop Scand 55:597–600PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Outerbridge HK, Outerbridge RE, Smith DE (2000) Osteochondral defects in the knee: a treatment using lateral patella autografts. Clin Orthop 377:145–151PubMedCrossRef Outerbridge HK, Outerbridge RE, Smith DE (2000) Osteochondral defects in the knee: a treatment using lateral patella autografts. Clin Orthop 377:145–151PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Peterson L, Minas T, Brittberg M, Nilsson A, Sjögren-Jansson E, Lindahl A (2000) Two- to 9-year outcome after autologous chondrocyte transplantation of the knee. Clin Orthop 374:212–234PubMedCrossRef Peterson L, Minas T, Brittberg M, Nilsson A, Sjögren-Jansson E, Lindahl A (2000) Two- to 9-year outcome after autologous chondrocyte transplantation of the knee. Clin Orthop 374:212–234PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat San Millan Ruiz D, Burkhardt K, Jean B, Muster M, Martin JB, Bouvier J, Fasel JH, Rufenacht DA, Kurt AM (1999) Pathology findings with acrylic implants. Bone 25(Suppl. 2):85S–90SPubMedCrossRef San Millan Ruiz D, Burkhardt K, Jean B, Muster M, Martin JB, Bouvier J, Fasel JH, Rufenacht DA, Kurt AM (1999) Pathology findings with acrylic implants. Bone 25(Suppl. 2):85S–90SPubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Tapper EM, Hoover NW (1969) Late results aftzer meniscectomy. J Bone Jt Surg 51-A:517–526 Tapper EM, Hoover NW (1969) Late results aftzer meniscectomy. J Bone Jt Surg 51-A:517–526
22.
Zurück zum Zitat Twyman RS, Desai K, Aichroth PM (1991) Osteochondritis dissecans of the knee. a long-term study. J Bone Jt Surg 73-B:461–464 Twyman RS, Desai K, Aichroth PM (1991) Osteochondritis dissecans of the knee. a long-term study. J Bone Jt Surg 73-B:461–464
23.
Zurück zum Zitat Wright RW, McLean M, Matava MJ, Shively RA (2004) Osteochondritis dissecans of the knee. Clin Orthop 424:239–243PubMedCrossRef Wright RW, McLean M, Matava MJ, Shively RA (2004) Osteochondritis dissecans of the knee. Clin Orthop 424:239–243PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Longitudinal long-term results of surgical treatment in patients with osteochondritis dissecans of the femoral condyles
verfasst von
Juergen Bruns
Mark Rayf
Joern Steinhagen
Publikationsdatum
01.05.2008
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy / Ausgabe 5/2008
Print ISSN: 0942-2056
Elektronische ISSN: 1433-7347
DOI
https://doi.org/10.1007/s00167-008-0490-5

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2008

Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 5/2008 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.