Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Urology 4/2019

28.09.2018 | Topic Paper

Management of post TURP strictures

verfasst von: Sanjay B. Kulkarni, Omkar Joglekar, Mohammad Alkandari, Pankaj M. Joshi

Erschienen in: World Journal of Urology | Ausgabe 4/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Urethral stricture is a well-known complication after transurethral surgeries. The incidence of urethral stricture after transurethral resection of prostate (TURP) varies between 2.2 and 9.8%. Most of the cases present within 6 months of transurethral surgery. Presentation is likely with poor flow, urinary tract infection or acute retention.

Materials and methods

A prospective study was undertaken from January 2010–June 2017 for the management of post TURP stricture. A total of 170 patients with stricture urethra due to TURP were studied.

Results

The age of patients was 54–87 years (mean age 67.34). The mean preop Qmax was 6.1 ml (range 0–15). The length of stricture varied from very short in the proximal bulbar to pan urethral stricture. Out of 170, 94 were treated with dorsal approach, 71 with ventral approach and 5 with simultaneous distal dorsal, proximal ventral approach. Five patients underwent endoscopic procedure. Mean BMG length was 6.25 cm (4–8) and width was 1.5 cm (1.3–1.8). Overall success rate was 82.43%.

Conclusion

Urethral stricture is a well-known complication after transurethral surgeries. Post TURP can cause stricture at any part urethra. BMG mucosa Urethroplasty is the safe, feasible and offer long-term success in these patient and should be strongly considered over CIC and VIU. Ventral approach is best suited for proximal bulbar strictures close to membranous urethra. This is a continence preserving surgery.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Nielsen KK, Norgling J (1990) Urethral stricture following transurethral prostatectomy. Urology 35:18–25CrossRefPubMed Nielsen KK, Norgling J (1990) Urethral stricture following transurethral prostatectomy. Urology 35:18–25CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Chung JH, Kang DH, Moon HS, Jeong TY, US Ha, JH Han et al (2013) Effects of hyaluronic acid and carboxymethylcellulose on urethral stricture after transurethral resections of the prostate for benign prostatic hyperplasia: a multicenter, single blinded, randomized controlled study. J Endourol 27(4):463–469CrossRefPubMed Chung JH, Kang DH, Moon HS, Jeong TY, US Ha, JH Han et al (2013) Effects of hyaluronic acid and carboxymethylcellulose on urethral stricture after transurethral resections of the prostate for benign prostatic hyperplasia: a multicenter, single blinded, randomized controlled study. J Endourol 27(4):463–469CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Bissada NK (1977) Transurethral resection of prostate via perineal urethrostomy: follow up and report. Urology 10:39CrossRefPubMed Bissada NK (1977) Transurethral resection of prostate via perineal urethrostomy: follow up and report. Urology 10:39CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Emmett JL et al (1963) Preliminary internal urethrotomy in 1036 cases to prevent urethral stricture following transurethral resection; calibre of normal adult male urethra. J Urol 89:829CrossRef Emmett JL et al (1963) Preliminary internal urethrotomy in 1036 cases to prevent urethral stricture following transurethral resection; calibre of normal adult male urethra. J Urol 89:829CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Kulkarni S (2012) Post TURP complications and mangement. In: Ramalingam M, Albala DM (eds) Benign prostatic hyperplasia. Macmillan, New York, pp 254–262 Kulkarni S (2012) Post TURP complications and mangement. In: Ramalingam M, Albala DM (eds) Benign prostatic hyperplasia. Macmillan, New York, pp 254–262
6.
Zurück zum Zitat Barbagli G, Palminteri E, Lazzeri M (2002) Dorsal onlay techniques for urethroplasty. Urol Clin North Am 29(2):389–395CrossRefPubMed Barbagli G, Palminteri E, Lazzeri M (2002) Dorsal onlay techniques for urethroplasty. Urol Clin North Am 29(2):389–395CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Kulkarni S, Barbagli G, Sansalone S, Lazzeri M (2009) One-sided anterior urethroplasty: a new dorsal onlay graft technique. BJUI 104(8):1150–1155CrossRef Kulkarni S, Barbagli G, Sansalone S, Lazzeri M (2009) One-sided anterior urethroplasty: a new dorsal onlay graft technique. BJUI 104(8):1150–1155CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Morey A, Mc Aninch JW (1996) When and how to use buccal mucosa grafts in urethroplasty. Urology 48(2):194–198CrossRefPubMed Morey A, Mc Aninch JW (1996) When and how to use buccal mucosa grafts in urethroplasty. Urology 48(2):194–198CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Turner-Warwick R (1986) The principles of urethral reconstruction. In: Williams DI (ed) Operative surgery: urology. Butterworth, London, pp 480–520 (Rob and Smith’s Operative Suregry, 4th edn) Turner-Warwick R (1986) The principles of urethral reconstruction. In: Williams DI (ed) Operative surgery: urology. Butterworth, London, pp 480–520 (Rob and Smith’s Operative Suregry, 4th edn)
Metadaten
Titel
Management of post TURP strictures
verfasst von
Sanjay B. Kulkarni
Omkar Joglekar
Mohammad Alkandari
Pankaj M. Joshi
Publikationsdatum
28.09.2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
World Journal of Urology / Ausgabe 4/2019
Print ISSN: 0724-4983
Elektronische ISSN: 1433-8726
DOI
https://doi.org/10.1007/s00345-018-2498-x

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2019

World Journal of Urology 4/2019 Zur Ausgabe

Adjuvante Immuntherapie verlängert Leben bei RCC

25.04.2024 Nierenkarzinom Nachrichten

Nun gibt es auch Resultate zum Gesamtüberleben: Eine adjuvante Pembrolizumab-Therapie konnte in einer Phase-3-Studie das Leben von Menschen mit Nierenzellkarzinom deutlich verlängern. Die Sterberate war im Vergleich zu Placebo um 38% geringer.

Bei Senioren mit Prostatakarzinom auf Anämie achten!

24.04.2024 DGIM 2024 Nachrichten

Patienten, die zur Behandlung ihres Prostatakarzinoms eine Androgendeprivationstherapie erhalten, entwickeln nicht selten eine Anämie. Wer ältere Patienten internistisch mitbetreut, sollte auf diese Nebenwirkung achten.

Stufenschema weist Prostatakarzinom zuverlässig nach

22.04.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Erst PSA-Test, dann Kallikrein-Score, schließlich MRT und Biopsie – ein vierstufiges Screening-Schema kann die Zahl der unnötigen Prostatabiopsien erheblich reduzieren: Die Hälfte der Männer, die in einer finnischen Studie eine Biopsie benötigten, hatte einen hochgradigen Tumor.

Harnwegsinfektprophylaxe: Es geht auch ohne Antibiotika

20.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Beim chronischen Harnwegsinfekt bei Frauen wird bisher meist eine Antibiotikaprophylaxe eingesetzt. Angesichts der zunehmenden Antibiotikaresistenz erweist sich das Antiseptikum Methenamin-Hippurat als vielversprechende Alternative, so die Auswertung einer randomisierten kontrollierten Studie.

Update Urologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.