Skip to main content
Erschienen in: Clinical Rheumatology 11/2019

28.08.2019 | Clinical Image

Monstrous gout devastating hands and feet

verfasst von: Mihaela C. Micu, Bombonica G. Dogaru

Erschienen in: Clinical Rheumatology | Ausgabe 11/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

A 58-year-old man with onset of gout 8 years ago was admitted due to poor clinical conditions. He was treated with allopurinol 300 mg/day, but the dosage was not adjusted to the level of persistent uricemia (11 mg/dl). In this scenario, our patient experienced recurrent polyarticular gouty attacks despite being adherent to the prescribed therapy. Gigantic tophi (Fig. 1a, b), walking difficulties and feet ulcers due to spontaneous evacuation of a tophus were clinically evident. Hands and feet X-ray showed multiple destructive bone erosions due to large tophaceous depositions (Fig. 1c, d). Musculoskeletal ultrasound (MSUS) identified the presence of double contour sign (DCS, arrow) in the metacarpophalangeal joint and active synovitis in the joints of hands and feet (Fig. 1e, f, *). Monosodium urate (MSU) crystals were detected in the knee fluid as well as in the ulcerated tophaceous deposits. According to EULAR recommendations, colchicine 1 mg/day, NSAIDs, omeprazole 20 mg/day and urate lowering therapy with allopurinol adjusted to uric acid levels (600 mg/day) were prescribed. Knee fluid aspiration and intra-articular long-acting corticosteroid injection (Betamethasone) were performed [1]. Other laboratory analyses, renal/cardiac function and systemic blood pressure were normal. No kidney stones were detected. In the following two months, uric acid levels were significantly lowered (5.7 mg/dl). Febuxostat was identified as a potential future alternative therapy in case high dosage intolerance/side effects to allopurinol would appear. Follow-up visits in the next 18 months did not identify new joint/periarticular attacks. The ulcers showed a trend toward resolution but did not reach complete healing. Less walking difficulties were recorded mainly due to knee joint pain reduction.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Richette P, Doherty M, Pascual E, Barskova V, Becce F, Castañeda-Sanabria J, Coyfish M, Guillo S, Jansen TL, Janssens H, Lioté F, Mallen C, Nuki G, Perez-Ruiz F, Pimentao J, Punzi L, Pywell T, So A, Tausche AK, Uhlig T, Zavada J, Zhang W, Tubach F, Bardin T (2017) 2016 updated EULAR evidence-based recommendations for the management of gout. Ann Rheum Dis 76:29–42. https://doi.org/10.1136/annrheumdis-2016-209707 CrossRefPubMed Richette P, Doherty M, Pascual E, Barskova V, Becce F, Castañeda-Sanabria J, Coyfish M, Guillo S, Jansen TL, Janssens H, Lioté F, Mallen C, Nuki G, Perez-Ruiz F, Pimentao J, Punzi L, Pywell T, So A, Tausche AK, Uhlig T, Zavada J, Zhang W, Tubach F, Bardin T (2017) 2016 updated EULAR evidence-based recommendations for the management of gout. Ann Rheum Dis 76:29–42. https://​doi.​org/​10.​1136/​annrheumdis-2016-209707 CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Fodor D, Nestorova R, Vlad V, Micu M (2014) The place of musculoskeletal ultrasonography in gout diagnosis. Med Ultrason 16(4):336–344PubMed Fodor D, Nestorova R, Vlad V, Micu M (2014) The place of musculoskeletal ultrasonography in gout diagnosis. Med Ultrason 16(4):336–344PubMed
3.
Zurück zum Zitat Gutierrez M, Smith W, Thiele R, Keen H, Kaeley G, Naredo E, Iagnocco A, Bruyn G, Balint P, Filippucci E, Mandl P, Kane D, Pineda C, Delle Sedie A, Hammer HB, de Miguel E, D'Agostino MA, Terslev L (2014) Defining elementary ultrasound lesions in gout. Preliminary results of Delphi consensus and web-exercise reliability. Ann Rheum Dis 73(Suppl2) Gutierrez M, Smith W, Thiele R, Keen H, Kaeley G, Naredo E, Iagnocco A, Bruyn G, Balint P, Filippucci E, Mandl P, Kane D, Pineda C, Delle Sedie A, Hammer HB, de Miguel E, D'Agostino MA, Terslev L (2014) Defining elementary ultrasound lesions in gout. Preliminary results of Delphi consensus and web-exercise reliability. Ann Rheum Dis 73(Suppl2)
4.
Zurück zum Zitat Filippucci E, Riveros MG, Georgescu D, Salaffi F, Grassi W (2009) Hyaline cartilage in- volvement in patients with gout and calcium pyrophosphate deposition disease. An ultra- sound study. Osteoarthr Cartil 17:178–181CrossRef Filippucci E, Riveros MG, Georgescu D, Salaffi F, Grassi W (2009) Hyaline cartilage in- volvement in patients with gout and calcium pyrophosphate deposition disease. An ultra- sound study. Osteoarthr Cartil 17:178–181CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Neogi T, Jansen TL, Dalbeth N et al (2015) 2015 gout classification criteria: an American College of Rheumatology/European League Against Rheumatism collaborative initiative. Arthritis Rheum 67:2557–2568CrossRef Neogi T, Jansen TL, Dalbeth N et al (2015) 2015 gout classification criteria: an American College of Rheumatology/European League Against Rheumatism collaborative initiative. Arthritis Rheum 67:2557–2568CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Lee HY, Song GG (2018) Diagnostic accuracy of ultrasound in patients with gout: a meta-analysis Diagnostic value of US in patients with gout. Semin Arthritis Rheum 47(5):703–709CrossRef Lee HY, Song GG (2018) Diagnostic accuracy of ultrasound in patients with gout: a meta-analysis Diagnostic value of US in patients with gout. Semin Arthritis Rheum 47(5):703–709CrossRef
Metadaten
Titel
Monstrous gout devastating hands and feet
verfasst von
Mihaela C. Micu
Bombonica G. Dogaru
Publikationsdatum
28.08.2019
Verlag
Springer London
Erschienen in
Clinical Rheumatology / Ausgabe 11/2019
Print ISSN: 0770-3198
Elektronische ISSN: 1434-9949
DOI
https://doi.org/10.1007/s10067-019-04764-2

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2019

Clinical Rheumatology 11/2019 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Die „Zehn Gebote“ des Endokarditis-Managements

30.04.2024 Endokarditis Leitlinie kompakt

Worauf kommt es beim Management von Personen mit infektiöser Endokarditis an? Eine Kardiologin und ein Kardiologe fassen die zehn wichtigsten Punkte der neuen ESC-Leitlinie zusammen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.