Skip to main content
Erschienen in: European Archives of Oto-Rhino-Laryngology 9/2006

01.09.2006 | Otology

Myringoplasty for anterior and subtotal perforations using KTP-532 laser

verfasst von: Imre Gerlinger, Gábor Ráth, István Szanyi, József Pytel

Erschienen in: European Archives of Oto-Rhino-Laryngology | Ausgabe 9/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

A retrospective study was performed on patients who underwent myringoplasty for either anterior or subtotal perforations over an 8-year period (from 1994 till 2004). We used the KTP-laser assisted anterior anchoring technique combining with anterior “pull-back” method. Patients’ ages ranged from 6–62 years (median 36.5). The mean follow-up period was 2.8 years (minimum 6 months). The audiological results were analysed with the “Pytel software”, which was developed in our department. As for the procedure, the drum remnant was freed from the malleus handle with the use of the laser and elevated out of it’s sulcus anterior-superiorly. Large fascia graft was fashioned with a split of 4–5 mm in the middle of one edge. The graft was placed using the underlay technique medial to the handle of the malleus. A pull-back tunnel was created at the border of the anterior quadrants to further facilitate the survival of the graft. In this series the graft taking rate was100%. Reperforation due to an undersized fascia was observed in one case. Post-operative audiological results indicated no bone conduction threshold elevation in any frequencies. Using the laser, cochlear trauma can be prevented, double fixation of the drum prevents lateralisation and blunting. Wide canalpalsty makes both the approach and the follow-up very easy. Thorough soft tissue and bone work is advantageous from the fascia taking rate point of view.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Appelbaum L L, Deutsch EC (1986) An endoscopic method of fluorescein angiography. Ann Otol Rhinol Laryngol 95:439–443 Appelbaum L L, Deutsch EC (1986) An endoscopic method of fluorescein angiography. Ann Otol Rhinol Laryngol 95:439–443
2.
Zurück zum Zitat Booth JB (1974) Myringoplasty: the lessons of failure. J Laryngol Otol 88:1223–1236 Booth JB (1974) Myringoplasty: the lessons of failure. J Laryngol Otol 88:1223–1236
3.
Zurück zum Zitat Farrior JB (1989) Sandwich graft tympanoplasty: experience, results, and complications. Laryngoscope 99:213–217PubMedCrossRef Farrior JB (1989) Sandwich graft tympanoplasty: experience, results, and complications. Laryngoscope 99:213–217PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Glassock ME, Jackson CG, Nissen AJ (1982) Post-auricular undersurface tympanic membrane grafting: a follow-up report. Laryngoscope 92:718–727CrossRef Glassock ME, Jackson CG, Nissen AJ (1982) Post-auricular undersurface tympanic membrane grafting: a follow-up report. Laryngoscope 92:718–727CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Halik JJ, Smyth GDL (1988) Long-term results of tympanic membrane repair. Otolaryngol Head Neck Surg 98:162–169PubMed Halik JJ, Smyth GDL (1988) Long-term results of tympanic membrane repair. Otolaryngol Head Neck Surg 98:162–169PubMed
6.
Zurück zum Zitat Hung T, Knight J R, Sankar V (2004) Anterosuperior achoring myringoplasty technique for anterior and subtotal perforations. Clin Otolaryngol 29: 210–214CrossRef Hung T, Knight J R, Sankar V (2004) Anterosuperior achoring myringoplasty technique for anterior and subtotal perforations. Clin Otolaryngol 29: 210–214CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Marquet J (1975) Homografts in middle ear surgery. Ten years experience. Trans Am Acad Ophtalmol Otolaryngol 80:30–36 Marquet J (1975) Homografts in middle ear surgery. Ten years experience. Trans Am Acad Ophtalmol Otolaryngol 80:30–36
8.
Zurück zum Zitat Palva T, Palva A, Karja J (1969) Myringoplasty. Ann Otol Rhinol Laryngol 78:1074–1080PubMed Palva T, Palva A, Karja J (1969) Myringoplasty. Ann Otol Rhinol Laryngol 78:1074–1080PubMed
9.
Zurück zum Zitat Sade J, Berco E, Brown M, Weinberg J, Auraham S (1981) Myringoplasty: short and long term results in a training programme. J Laryngol Otol 93:653–665 Sade J, Berco E, Brown M, Weinberg J, Auraham S (1981) Myringoplasty: short and long term results in a training programme. J Laryngol Otol 93:653–665
10.
Zurück zum Zitat Schuknecht HF (1976) Surgeon’s workshop: myringoplasty. Clin Otolaryngol 1:53–65CrossRef Schuknecht HF (1976) Surgeon’s workshop: myringoplasty. Clin Otolaryngol 1:53–65CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Shea JJ, Gerbe RW (1982) Myringoplasty for anterior tympanic mebrane perforation. Laryngoscope 92:208PubMed Shea JJ, Gerbe RW (1982) Myringoplasty for anterior tympanic mebrane perforation. Laryngoscope 92:208PubMed
12.
Zurück zum Zitat Yung MW (1995) Myringoplasty for subtotal perforation. Clin Otolaryngol 20:241–245CrossRef Yung MW (1995) Myringoplasty for subtotal perforation. Clin Otolaryngol 20:241–245CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Weider DJ (1981) Use of Williams microclip in various aspects of tympanoplastic surgery. Laryngoscope 91:2106–2125PubMedCrossRef Weider DJ (1981) Use of Williams microclip in various aspects of tympanoplastic surgery. Laryngoscope 91:2106–2125PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Myringoplasty for anterior and subtotal perforations using KTP-532 laser
verfasst von
Imre Gerlinger
Gábor Ráth
István Szanyi
József Pytel
Publikationsdatum
01.09.2006
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Archives of Oto-Rhino-Laryngology / Ausgabe 9/2006
Print ISSN: 0937-4477
Elektronische ISSN: 1434-4726
DOI
https://doi.org/10.1007/s00405-006-0077-z

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2006

European Archives of Oto-Rhino-Laryngology 9/2006 Zur Ausgabe

Kinder mit anhaltender Sinusitis profitieren häufig von Antibiotika

30.04.2024 Rhinitis und Sinusitis Nachrichten

Persistieren Sinusitisbeschwerden bei Kindern länger als zehn Tage, ist eine Antibiotikatherapie häufig gut wirksam: Ein Therapieversagen ist damit zu über 40% seltener zu beobachten als unter Placebo.

CUP-Syndrom: Künstliche Intelligenz kann Primärtumor finden

30.04.2024 Künstliche Intelligenz Nachrichten

Krebserkrankungen unbekannten Ursprungs (CUP) sind eine diagnostische Herausforderung. KI-Systeme können Pathologen dabei unterstützen, zytologische Bilder zu interpretieren, um den Primärtumor zu lokalisieren.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Update HNO

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.