Skip to main content
Erschienen in: Child's Nervous System 7/2020

23.04.2020 | Case-Based Review

Neurenteric cysts at foramen magnum in children: presentation, imaging characteristics, and surgical management—case series and literature review

verfasst von: Arnold H. Menezes, Brian J. Dlouhy

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 7/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Neurenteric cysts (NEC) are rare benign tumors of the central nervous system. Even more rare are the NEC at the ventral foramen magnum in children that are misdiagnosed. They cause distortion of the vertebrobasilar vascular system and cervicomedullary neural structures and are adherent to the latter. The inferior portion lies ventral to the upper most dentate ligament. This has implications in the surgical approach for complete excision.

Methods and case series

We reviewed our series of five children with ventral foramen magnum NEC in the MRI era and analyzed presentation, radiological findings and surgical management. A literature review is also presented.

Results

There were two females and five males. Headache and neurological deficit was present in all five; one child presented with recurrent meningitis. The NEC was present ventral to the cervicomedullary junction in all cases. The posterolateral transcondylar approach was used for complete excision with no recurrences.

Conclusions

Neurenteric cysts at the ventral foramen magnum can be confused with other cystic lesions. Headaches are the most common presentation. The posterolateral transcondylar approach to the ventral cervicomedullary junction provides the most reliable avenue for entire resection.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bejjani GK, Wright DC, Schessel D, Sekhar LN (1998) Endodermal cysts of the posterior fossa. Report of three cases and review of the literature J Neurosurgg 89:326–335 Bejjani GK, Wright DC, Schessel D, Sekhar LN (1998) Endodermal cysts of the posterior fossa. Report of three cases and review of the literature J Neurosurgg 89:326–335
2.
Zurück zum Zitat Chaynes P, Thorn-Kany M, Sol JC, Arrue P, Lagarrigue J, Manelfe C (1998) Imaging in neurenteric cysts of the posterior cranial fossa. Neuroradiology 40:374–376CrossRef Chaynes P, Thorn-Kany M, Sol JC, Arrue P, Lagarrigue J, Manelfe C (1998) Imaging in neurenteric cysts of the posterior cranial fossa. Neuroradiology 40:374–376CrossRef
3.
Zurück zum Zitat De Oliveira RS, Cinalli G, Roujeau T, Sainte-Rose C, Pierre-Kahn A, Zerah M (2005) Neurenteric cysts in children: 16 consecutive cases and review of the literature. J Neurosurg 103(6 Suppl Pediatrics):512–523PubMed De Oliveira RS, Cinalli G, Roujeau T, Sainte-Rose C, Pierre-Kahn A, Zerah M (2005) Neurenteric cysts in children: 16 consecutive cases and review of the literature. J Neurosurg 103(6 Suppl Pediatrics):512–523PubMed
4.
Zurück zum Zitat Devkota UP, Lam JM, Ng H, Poon WS (1994) An anterior intradural neurenteric cyst of the cervical spine: complete excision through central corpectomy. Case report. Neurosurgery 35:1150–1154CrossRef Devkota UP, Lam JM, Ng H, Poon WS (1994) An anterior intradural neurenteric cyst of the cervical spine: complete excision through central corpectomy. Case report. Neurosurgery 35:1150–1154CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Filho FL, Tatagiba M, Carvalho GA, Weichhold W, Klekamp J, Samii M (2001) Neurenteric cyst of the craniocervical junction. Report of three cases. J Neurosurg 94(1 Suppl):129–132PubMed Filho FL, Tatagiba M, Carvalho GA, Weichhold W, Klekamp J, Samii M (2001) Neurenteric cyst of the craniocervical junction. Report of three cases. J Neurosurg 94(1 Suppl):129–132PubMed
6.
Zurück zum Zitat Harris CP, Dias MS, Brockmeyer DL, Townsend JJ, Willis BK, Apfelbaum RI (1991) Neurenteric cysts of the posterior fossa: recognition, management and embryogenesis. Neurosurgery 29(6):893–898CrossRef Harris CP, Dias MS, Brockmeyer DL, Townsend JJ, Willis BK, Apfelbaum RI (1991) Neurenteric cysts of the posterior fossa: recognition, management and embryogenesis. Neurosurgery 29(6):893–898CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Heros RC (1986) Lateral suboccipital approach for vertebral and vertebrobasilar artery lesions. J Neurosurg 64:559–562CrossRef Heros RC (1986) Lateral suboccipital approach for vertebral and vertebrobasilar artery lesions. J Neurosurg 64:559–562CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Kimura H, Nagatomi A, Ochi M, Kurisu K (2006) Intracranial neurenteric cyst with recurrence and extensive craniospinal dissemination. Acta Neurochir 148(3):347–352CrossRef Kimura H, Nagatomi A, Ochi M, Kurisu K (2006) Intracranial neurenteric cyst with recurrence and extensive craniospinal dissemination. Acta Neurochir 148(3):347–352CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Ko BS, Jung S, Jung TY, Moon KS, Kim IY, Kang SS (2008) Neurenteric cyst with xanthomatous changes in the prepontine area: unusual radiological findings. J Neurosurg Pediatrics 2:351–354CrossRef Ko BS, Jung S, Jung TY, Moon KS, Kim IY, Kang SS (2008) Neurenteric cyst with xanthomatous changes in the prepontine area: unusual radiological findings. J Neurosurg Pediatrics 2:351–354CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Lazareff JA, Hoil Parra JA (1995) Intradural neurenteric cyst at the craniovertebral junction. Childs Nerv Syst 11(9):536–538CrossRef Lazareff JA, Hoil Parra JA (1995) Intradural neurenteric cyst at the craniovertebral junction. Childs Nerv Syst 11(9):536–538CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Lonjon M, Paquis P, Michiels JF, Griffet J, Grellier P (1998) Endodermal cyst of the foramen magnum. Case report and review of the literature. Childs Nerv Syst 14(3):100–103CrossRef Lonjon M, Paquis P, Michiels JF, Griffet J, Grellier P (1998) Endodermal cyst of the foramen magnum. Case report and review of the literature. Childs Nerv Syst 14(3):100–103CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Menezes AH, Ryken TC (1995) Craniocervical intradural neurenteric cysts. Pediatr Neurosurg 22:88–95CrossRef Menezes AH, Ryken TC (1995) Craniocervical intradural neurenteric cysts. Pediatr Neurosurg 22:88–95CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Menezes AH, Traynelis VC (2006) Spinal neurenteric cysts in the magnetic resonance imaging era. Neurosurgery 58(1):97–105CrossRef Menezes AH, Traynelis VC (2006) Spinal neurenteric cysts in the magnetic resonance imaging era. Neurosurgery 58(1):97–105CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Monaco R, Boscaino A, Di Blasi A, D’Antonio A, Profeta G, De Falco R, Nappi O (2003) Intraepithelial carcinoma arising in an endodermal cyst of the posterior fossa. Neuropathology 23(3):219–224CrossRef Monaco R, Boscaino A, Di Blasi A, D’Antonio A, Profeta G, De Falco R, Nappi O (2003) Intraepithelial carcinoma arising in an endodermal cyst of the posterior fossa. Neuropathology 23(3):219–224CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Oyama H, Ikeda A, Inoue S, Nakamura S, Nishimura Y, Shibuya M (2004) Multiple neurenteric cysts in the posterior fossa and cervical spinal canal. Neurol Med Chir (Tokyo) 44:146–149CrossRef Oyama H, Ikeda A, Inoue S, Nakamura S, Nishimura Y, Shibuya M (2004) Multiple neurenteric cysts in the posterior fossa and cervical spinal canal. Neurol Med Chir (Tokyo) 44:146–149CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Preece MT, Osborn AG, Chin SS, Smirniotopoulos JG (2006) Intracranial neurenteric cysts: imaging and pathology spectrum. AJNR Am J Neuroradiol 27(6):1211–1216PubMed Preece MT, Osborn AG, Chin SS, Smirniotopoulos JG (2006) Intracranial neurenteric cysts: imaging and pathology spectrum. AJNR Am J Neuroradiol 27(6):1211–1216PubMed
18.
Zurück zum Zitat Priamo FAI, Jimenez ED, Benardete EA (2011) Posterior fossa neurenteric cysts can expand rapidly: case report. Skull Base Rep 1:115–124CrossRef Priamo FAI, Jimenez ED, Benardete EA (2011) Posterior fossa neurenteric cysts can expand rapidly: case report. Skull Base Rep 1:115–124CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Tucker A, Miyake H, Tsuji M, Ukita T, Ito S, Matsuda N, Ohmura T (2010) Neurenteric cyst of the lower clivus. Neurosurgery 66:E224–E225CrossRef Tucker A, Miyake H, Tsuji M, Ukita T, Ito S, Matsuda N, Ohmura T (2010) Neurenteric cyst of the lower clivus. Neurosurgery 66:E224–E225CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Uschold T, Xu DS, Wilson DA, Abla AA, Nakaji P, Spetzler RF, Chang SW (2014) Diagnostic and surgical implications of ventral vertebrobasilar displacement by posterior fossa neurenteric cysts. World Neurosurg 82(3/4):480–484CrossRef Uschold T, Xu DS, Wilson DA, Abla AA, Nakaji P, Spetzler RF, Chang SW (2014) Diagnostic and surgical implications of ventral vertebrobasilar displacement by posterior fossa neurenteric cysts. World Neurosurg 82(3/4):480–484CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Wang L, Zhang J, Wu Z, Jia G, Zhang L, Hao S, Geng S (2011) Diagnosis and management of adult intracranial neurenteric cysts. Neurosurgery 68:44–52CrossRef Wang L, Zhang J, Wu Z, Jia G, Zhang L, Hao S, Geng S (2011) Diagnosis and management of adult intracranial neurenteric cysts. Neurosurgery 68:44–52CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Wang W, Piao YS, Gui QP, Zhang XH, Lu DH (2009) Cerebellopontine angle neurenteric cyst with focal malignant features. Neuropathology 29(1):91–95CrossRef Wang W, Piao YS, Gui QP, Zhang XH, Lu DH (2009) Cerebellopontine angle neurenteric cyst with focal malignant features. Neuropathology 29(1):91–95CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Wen HT, Rhoton AL Jr, Katsuta T, de Oliveira E (1997) Microsurgical anatomy of the transcondylar, supracondylar and paracondylar extensions of the far-lateral approach. J Neurosurg 87(4):555–585CrossRef Wen HT, Rhoton AL Jr, Katsuta T, de Oliveira E (1997) Microsurgical anatomy of the transcondylar, supracondylar and paracondylar extensions of the far-lateral approach. J Neurosurg 87(4):555–585CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Wu A, Zabramski JM, Jittapiromsak P, Wallace RC, Spetzler RF, Preul MC (2010) Quantitative analysis of variants of the far-lateral approach: condylar fossa and transcondylar exposures. Neurosurgery 66(6 Suppl Operative):191–198PubMed Wu A, Zabramski JM, Jittapiromsak P, Wallace RC, Spetzler RF, Preul MC (2010) Quantitative analysis of variants of the far-lateral approach: condylar fossa and transcondylar exposures. Neurosurgery 66(6 Suppl Operative):191–198PubMed
Metadaten
Titel
Neurenteric cysts at foramen magnum in children: presentation, imaging characteristics, and surgical management—case series and literature review
verfasst von
Arnold H. Menezes
Brian J. Dlouhy
Publikationsdatum
23.04.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 7/2020
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-020-04604-8

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2020

Child's Nervous System 7/2020 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.