Skip to main content
Erschienen in: International Orthopaedics 2/2015

01.02.2015 | Original Paper

Nonoperative treatment of frozen shoulder: oral glucocorticoids

verfasst von: Nazan Canbulat, Ilker Eren, Ata Can Atalar, Mehmet Demirhan, Sule Meral Eren, Ayla Ucak

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 2/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The aim of this study was to report our results of glucocorticoid therapy combined with pregabalin and a home exercise program in patients with frozen shoulder.

Methods

Thirty-three patients (seven males, 26 females; mean age 52, range 43–71) diagnosed with primary idiopathic frozen shoulder were included in the study. Secondary causes and systemic diseases related to frozen shoulder were excluded. Administration of 0.5 mg/kg/day methylprednisolone was halved each week and ceased at the end of first month. Pregabalin, paracetamol and proton pump inhibitor was also included in the treatment. Physical therapy as a home program was initiated as the pain subsided. Patients were evaluated using the Constant, DASH and ASES scores in the sixth week and first year. Pain was evaluated with VAS and range of motion at each visit.

Results

Patients were followed up for an average period of 21 months (range 12–37). No adverse effect related to glucocorticoid therapy was observed during the treatment. The DASH, ASES and Constant scores improved significantly in the sixth week and first year (p > 0.05). Average range of motion and pain improved significantly every week until full recovery (p > 0.05).

Conclusion

Glucocorticoid therapy combined with pregabalin and a home exercise program is an effective treatment in the first stage of frozen shoulder.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Bulgen DY, Binder A, Hazleman BL, Park JR (1982) Immunological studies in frozen shoulder. J Rheumatol 9(6):893–898PubMed Bulgen DY, Binder A, Hazleman BL, Park JR (1982) Immunological studies in frozen shoulder. J Rheumatol 9(6):893–898PubMed
4.
Zurück zum Zitat Bunker TD, Anthony PP (1995) The pathology of frozen shoulder. A dupuytren-like disease. J Bone Joint Surg Br 77(5):677–683PubMed Bunker TD, Anthony PP (1995) The pathology of frozen shoulder. A dupuytren-like disease. J Bone Joint Surg Br 77(5):677–683PubMed
5.
Zurück zum Zitat Hannafin JA, Chiaia TA (2000) Adhesive capsulitis. A treatment approach. Clin Orthop Relat Res 372:95–109PubMedCrossRef Hannafin JA, Chiaia TA (2000) Adhesive capsulitis. A treatment approach. Clin Orthop Relat Res 372:95–109PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Reeves B (1975) The natural history of the frozen shoulder syndrome. Scand J Rheumatol 4(4):193–196PubMedCrossRef Reeves B (1975) The natural history of the frozen shoulder syndrome. Scand J Rheumatol 4(4):193–196PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Binder A, Hazleman BL, Parr G, Roberts S (1986) A controlled study of oral prednisolone in frozen shoulder. Br J Rheumatol 25(3):288–292PubMedCrossRef Binder A, Hazleman BL, Parr G, Roberts S (1986) A controlled study of oral prednisolone in frozen shoulder. Br J Rheumatol 25(3):288–292PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Buchbinder R, Green S, Youd JM, Johnston RV (2006) Oral steroids for adhesive capsulitis. Cochrane Database Syst Rev (4):CD006189. doi:10.1002/14651858.CD006189 Buchbinder R, Green S, Youd JM, Johnston RV (2006) Oral steroids for adhesive capsulitis. Cochrane Database Syst Rev (4):CD006189. doi:10.1002/14651858.CD006189
9.
10.
Zurück zum Zitat Lorbach O, Anagnostakos K, Scherf C, Seil R, Kohn D, Pape D et al (2010) Nonoperative management of adhesive capsulitis of the shoulder: oral cortisone application versus intra-articular cortisone injections. J Should Elb Surg Am Should Elbow Surg 19(2):172–179. doi:10.1016/j.jse.2009.06.013 CrossRef Lorbach O, Anagnostakos K, Scherf C, Seil R, Kohn D, Pape D et al (2010) Nonoperative management of adhesive capsulitis of the shoulder: oral cortisone application versus intra-articular cortisone injections. J Should Elb Surg Am Should Elbow Surg 19(2):172–179. doi:10.​1016/​j.​jse.​2009.​06.​013 CrossRef
12.
13.
Zurück zum Zitat Blockey NJ, Wright JK, Kellgren JH (1954) Oral cortisone therapy in periarthritis of the shoulder; a controlled trial. Br Med J 1(4877):1455–1457PubMedCentralPubMedCrossRef Blockey NJ, Wright JK, Kellgren JH (1954) Oral cortisone therapy in periarthritis of the shoulder; a controlled trial. Br Med J 1(4877):1455–1457PubMedCentralPubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Kessel L, Bayley I, Young A (1981) The upper limb: the frozen shoulder. Br J Hosp Med 25 (4):334, 336–337, 339 Kessel L, Bayley I, Young A (1981) The upper limb: the frozen shoulder. Br J Hosp Med 25 (4):334, 336–337, 339
15.
Zurück zum Zitat Widiastuti-Samekto M, Sianturi GP (2004) Frozen shoulder syndrome: comparison of oral route corticosteroid and intra-articular corticosteroid injection. Med J Malays 59(3):312–316 Widiastuti-Samekto M, Sianturi GP (2004) Frozen shoulder syndrome: comparison of oral route corticosteroid and intra-articular corticosteroid injection. Med J Malays 59(3):312–316
16.
Zurück zum Zitat Wright V, Haq AM (1976) Periarthritis of the shoulder I. Aetiological considerations with particular reference to personality factors. Ann Rheum Dis 35(3):213–219PubMedCentralPubMedCrossRef Wright V, Haq AM (1976) Periarthritis of the shoulder I. Aetiological considerations with particular reference to personality factors. Ann Rheum Dis 35(3):213–219PubMedCentralPubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Neviaser RJ, Neviaser TJ (1987) The frozen shoulder. Diagnosis and management. Clin Orthop Relat Res 223:59–64PubMed Neviaser RJ, Neviaser TJ (1987) The frozen shoulder. Diagnosis and management. Clin Orthop Relat Res 223:59–64PubMed
18.
Zurück zum Zitat Russell S, Jariwala A, Conlon R, Selfe J, Richards J, Walton M et al (2014) A blinded, randomized, controlled trial assessing conservative management strategies for frozen shoulder. J Should Elb Surg Am Should Elb Surg 23(4):500–507. doi:10.1016/j.jse.2013.12.026 CrossRef Russell S, Jariwala A, Conlon R, Selfe J, Richards J, Walton M et al (2014) A blinded, randomized, controlled trial assessing conservative management strategies for frozen shoulder. J Should Elb Surg Am Should Elb Surg 23(4):500–507. doi:10.​1016/​j.​jse.​2013.​12.​026 CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Muller LP, Muller LA, Happ J, Kerschbaumer F (2000) Frozen shoulder: a sympathetic dystrophy? Arch Orthop Trauma Surg 120(1–2):84–87PubMed Muller LP, Muller LA, Happ J, Kerschbaumer F (2000) Frozen shoulder: a sympathetic dystrophy? Arch Orthop Trauma Surg 120(1–2):84–87PubMed
Metadaten
Titel
Nonoperative treatment of frozen shoulder: oral glucocorticoids
verfasst von
Nazan Canbulat
Ilker Eren
Ata Can Atalar
Mehmet Demirhan
Sule Meral Eren
Ayla Ucak
Publikationsdatum
01.02.2015
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 2/2015
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-014-2650-1

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2015

International Orthopaedics 2/2015 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärztinnen und Psychotherapeuten.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.