Skip to main content
Erschienen in: International Orthopaedics 2/2015

01.02.2015 | Original Paper

Decision making in displaced fractures of the proximal humerus: fracture or surgeon based?

verfasst von: Gertraud Gradl, Matthias Knobe, Hans-Christoph Pape, Paul Valentin Neuhaus, David Ring, Thierry Guitton

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 2/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The aim of this study was to analyse the factors that influence surgeon decision-making in the treatment of proximal humerus fractures that might be considered for arthroplasty or open reduction and internal fixation.

Methods

A total of 217 surgeons evaluated radiographs and clinical vignettes of ten patients with fractures of the proximal humerus. In addition to radiographs, we provided patient age, sex, trauma mechanism, activity level (sedentary-vigorously active), and physical status (normal healthy-moribund). Observers were asked to: (1) choose open reduction and internal fixation or hemiarthroplasty (closed question, one option) and (2) to briefly describe the factors that led to their decision (open-ended question). We assessed interobserver reliability using the Fleiss generalized kappa and analysed factors that influenced decision-making according to treatment choice.

Results

Internal fixation was the preferred treatment for the majority of fractures. The overall multirater agreement was fair (κ = 0.30), with a 75 % proportion of agreement. When asked to describe the factors that influenced decision-making, surgeons favouring internal fixation described patient-based factors in 52 %, fracture morphology in 51 %, surgeon factors in 42 %, and bone quality in 11 %. In contrast, fracture morphology was the most common factor (67 %) described by surgeons recommending replacement. Patient age, sex, activity level, physical status and the presence of angular displacement were associated with a recommendation for internal fixation.

Conclusion

There is substantial variation in recommendations for internal fixation vs. arthroplasty for fractures of the proximal humerus that arises in large part from patient and surgeon factors.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Neer CS 2nd (1970) Displaced proximal humeral fractures. I. Classification and evaluation. J Bone Joint Surg Am 52(6):1077–1089PubMed Neer CS 2nd (1970) Displaced proximal humeral fractures. I. Classification and evaluation. J Bone Joint Surg Am 52(6):1077–1089PubMed
2.
Zurück zum Zitat Robinson CM, Page RS, Hill RM, Sanders DL, Court-Brown CM, Wakefield AE (2003) Primary hemiarthroplasty for treatment of proximal humeral fractures. J Bone Joint Surg Am 85-A(7):1215–1223PubMed Robinson CM, Page RS, Hill RM, Sanders DL, Court-Brown CM, Wakefield AE (2003) Primary hemiarthroplasty for treatment of proximal humeral fractures. J Bone Joint Surg Am 85-A(7):1215–1223PubMed
5.
Zurück zum Zitat Sporer SM, Weinstein JN, Koval KJ (2006) The geographic incidence and treatment variation of common fractures of elderly patients. J Am Acad Orthop Surg 14(4):246–255PubMed Sporer SM, Weinstein JN, Koval KJ (2006) The geographic incidence and treatment variation of common fractures of elderly patients. J Am Acad Orthop Surg 14(4):246–255PubMed
6.
Zurück zum Zitat Weinstein JN (2000) The missing piece: embracing shared decision making to reform health care. Spine 25(1):1–4PubMedCrossRef Weinstein JN (2000) The missing piece: embracing shared decision making to reform health care. Spine 25(1):1–4PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Court-Brown CM, Garg A, McQueen MM (2001) The translated two-part fracture of the proximal humerus. Epidemiology and outcome in the older patient. J Bone Joint Surg Brit 83(6):799–804PubMedCrossRef Court-Brown CM, Garg A, McQueen MM (2001) The translated two-part fracture of the proximal humerus. Epidemiology and outcome in the older patient. J Bone Joint Surg Brit 83(6):799–804PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Krippendorff K (2012) Content analysis: an introduction to its methodology, 3rd edn. Sage, Thousand Oaks, California Krippendorff K (2012) Content analysis: an introduction to its methodology, 3rd edn. Sage, Thousand Oaks, California
14.
Zurück zum Zitat Veloski J, Tai S, Evans AS, Nash DB (2005) Clinical vignette-based surveys: a tool for assessing physician practice variation. Am J Med Qual: Off J Am Coll Med Qual 20(3):151–157. doi:10.1177/1062860605274520 CrossRef Veloski J, Tai S, Evans AS, Nash DB (2005) Clinical vignette-based surveys: a tool for assessing physician practice variation. Am J Med Qual: Off J Am Coll Med Qual 20(3):151–157. doi:10.​1177/​1062860605274520​ CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Ortmaier R, Mattiassich G, Pumberger M, Hitzl W, Moroder P, Auffarth A, Resch H (2014) Comparison between reverse shoulder arthroplasty and humerusblock in three- and four-part proximal humerus fractures in elderly patients. Int Orthop. doi:10.1007/s00264-014-2433-8 Ortmaier R, Mattiassich G, Pumberger M, Hitzl W, Moroder P, Auffarth A, Resch H (2014) Comparison between reverse shoulder arthroplasty and humerusblock in three- and four-part proximal humerus fractures in elderly patients. Int Orthop. doi:10.​1007/​s00264-014-2433-8
19.
Zurück zum Zitat Demirhan M, Kilicoglu O, Altinel L, Eralp L, Akalin Y (2003) Prognostic factors in prosthetic replacement for acute proximal humerus fractures. J Orthop Trauma 17(3):181–188, discussion 188–189 Demirhan M, Kilicoglu O, Altinel L, Eralp L, Akalin Y (2003) Prognostic factors in prosthetic replacement for acute proximal humerus fractures. J Orthop Trauma 17(3):181–188, discussion 188–189
24.
Zurück zum Zitat Carbone S, Tangari M, Gumina S, Postacchini R, Campi A, Postacchini F (2012) Percutaneous pinning of three- or four-part fractures of the proximal humerus in elderly patients in poor general condition: MIROS(R) versus traditional pinning. Int Orthop 36(6):1267–1273. doi:10.1007/s00264-011-1474-5 PubMedCentralPubMedCrossRef Carbone S, Tangari M, Gumina S, Postacchini R, Campi A, Postacchini F (2012) Percutaneous pinning of three- or four-part fractures of the proximal humerus in elderly patients in poor general condition: MIROS(R) versus traditional pinning. Int Orthop 36(6):1267–1273. doi:10.​1007/​s00264-011-1474-5 PubMedCentralPubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Decision making in displaced fractures of the proximal humerus: fracture or surgeon based?
verfasst von
Gertraud Gradl
Matthias Knobe
Hans-Christoph Pape
Paul Valentin Neuhaus
David Ring
Thierry Guitton
Publikationsdatum
01.02.2015
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 2/2015
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-014-2630-5

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2015

International Orthopaedics 2/2015 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

TEP mit Roboterhilfe führt nicht zu größerer Zufriedenheit

15.05.2024 Knie-TEP Nachrichten

Der Einsatz von Operationsrobotern für den Einbau von Totalendoprothesen des Kniegelenks hat die Präzision der Eingriffe erhöht. Für die postoperative Zufriedenheit der Patienten scheint das aber unerheblich zu sein, wie eine Studie zeigt.

Lever-Sign-Test hilft beim Verdacht auf Kreuzbandriss

15.05.2024 Vordere Kreuzbandruptur Nachrichten

Mit dem Hebelzeichen-Test lässt sich offenbar recht zuverlässig feststellen, ob ein vorderes Kreuzband gerissen ist. In einer Metaanalyse war die Vorhersagekraft vor allem bei positivem Testergebnis hoch.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.