Skip to main content
main-content

01.03.2012 | Short Communication | Ausgabe 3/2012

Diabetologia 3/2012

Novel versus traditional risk markers for diabetic retinopathy

Zeitschrift:
Diabetologia > Ausgabe 3/2012
Autoren:
M. B. Sasongko, T. Y. Wong, T. T. Nguyen, J. E. Shaw, A. J. Jenkins, J. J. Wang
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s00125-011-2424-x) contains peer-reviewed but unedited supplementary material, which is available to authorised users.

Abstract

Aims/hypothesis

To explore the relative contribution of novel and traditional risk markers for diabetic retinopathy (DR).

Methods

A clinic-based study of 224 diabetic patients (85 type 1, 139 type 2) from a diabetes clinic was performed. DR was graded from fundus photographs according to the Airlie House Classification system and classified as absent or present (at least ETDRS level 14). Novel risk markers assessed included serum apolipoprotein (Apo) AI and B, skin microvascular responses to acetylcholine (endothelium-dependent) and sodium nitroprusside (endothelium-independent) iontophoresis, flicker-light-induced retinal vasodilation and retinal vascular tortuosity. Relative contribution was determined by semi-partial correlation coefficient generated from a logistic regression model containing all traditional and novel risk markers simultaneously.

Results

There were 144 (64.3%) participants with DR. Of the novel markers, ApoAI, flicker-light-induced vasodilation and retinal arteriolar tortuosity were significantly associated with DR, independently of traditional measures (all p < 0.03). Diabetes duration contributed most (51%) to the risk of DR, followed by ApoAI (16%), systolic blood pressure (13%), retinal arteriolar tortuosity (8%) and flicker-light-induced venular and arteriolar dilation (3% and 0.5%, respectively).

Conclusions/interpretation

ApoAI and retinal arteriolar tortuosity made considerable contributions to DR risk, independently of traditional risk markers. Findings from this study suggest that serum ApoAI and retinal arteriolar tortuosity may be novel and independent risk markers of DR.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
Nur für berechtigte Nutzer zugänglich
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2012

Diabetologia 3/2012 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Allgemeinmedizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise