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Obesity Surgery

Ausgabe 9/2014

Inhalt (29 Artikel)

Original Contributions

The Utility of Routine Postoperative Upper Gastrointestinal Swallow Studies Following Laparoscopic Sleeve Gastrectomy

Ido Mizrahi, Alp Tabak, Ronit Grinbaum, Nahum Beglaibter, Ahmed Eid, Natalia Simanovsky, Nurith Hiller

Original Contributions

Comparison of the Morbidity, Weight Loss, and Relative Costs between Robotic and Laparoscopic Sleeve Gastrectomy for the Treatment of Obesity in Brazil

Vladimir Schraibman, Antonio L. V. Macedo, Marina G Epstein, Mayte Y. Soares, Gabriel Maccapani, Delcio Matos, Luiz Vicente Rizzo, Suzan M. Goldman

Original Contributions

Comparison of Gastrojejunal Anastomosis Techniques in Laparoscopic Roux-en-Y Gastric Bypass: Gastrojejunal Stricture Rate and Effect on Subsequent Weight Loss

Sangoh Lee, Andrew R. Davies, Sameer Bahal, Daniel M. Cocker, Gianluca Bonanomi, Jeremy Thompson, Evangelos Efthimiou

Original Contributions

A 6-Year Experience with 1,054 Mini-Gastric Bypasses—First Study from Indian Subcontinent

K. S. Kular, N. Manchanda, R. Rutledge

Original Contributions

Effect of Sleeve Gastrectomy on Gastroesophageal Reflux

Jan S. Burgerhart, Charlotte A. I. Schotborgh, Erik J. Schoon, Johannes F. Smulders, Paul C. van de Meeberg, Peter D. Siersema, André J. P. M. Smout

Open Access Original Contributions

Short-Term Insulin Requirements Following Gastric Bypass Surgery in Severely Obese Women with Type 1 Diabetes

Roeland J. W. Middelbeek, Tamarra James-Todd, Mary-Elizabeth Patti, Florence M. Brown

Original Contributions

Laparoscopic Nissen Fundoplication with Gastric Plication as a Potential Treatment of Morbidly Obese Patients with GERD, First Experience and Results

Wei-Jei Lee, Ming-Lun Han, Kong-Han Ser, Ju-Juin Tsou, Jung-Chien Chen, Chia-Hsien Lin

Original Contributions

Duodenal–Jejunal Bypass Improves Glucose Homeostasis in Association with Decreased Proinflammatory Response and Activation of JNK in the Liver and Adipose Tissue in a T2DM Rat Model

Chunxiao Hu, Qingbo Su, Feng Li, Guangyong Zhang, Dong Sun, Haifeng Han, Shaozhuang Liu, Sanyuan Hu

Original Contributions

Taste, Smell and Appetite Change After Roux-en-Y Gastric Bypass Surgery

L. Graham, G. Murty, D. J. Bowrey

Original Contributions

Axis I Disorders in Adjustable Gastric Band Patients: the Relationship Between Psychopathology and Weight Loss

M. J. Hayden, K. D. Murphy, W. A. Brown, P. E. O’Brien

Other

Validation Study of Multi-Frequency Bioelectrical Impedance with Dual-Energy X-ray Absorptiometry Among Obese Patients

Silvia L. Faria, Orlando P. Faria, Mariane D. A. Cardeal, Marina Kiyomi Ito

Original Contributions

Food Quality in the Late Postoperative Period of Bariatric Surgery: An Evaluation Using the Bariatric Food Pyramid

Fernando Lucas Soares, Larissa Bissoni de Sousa, Carla Corradi-Perini, Magda Rosa Ramos da Cruz, Mario Gilberto Jesus Nunes, Alcides José Branco-Filho

Original Contributions

Antibiotic Prophylaxis in Bariatric Surgery with Continuous Infusion of Cefazolin: Determination of Concentration in Adipose Tissue

Rafael Anlicoara, Álvaro A. B. Ferraz, Kilma da P. Coelho, José L. de Lima Filho, Luciana T. Siqueira, José G. C. de Araújo Jr., Josemberg M. Campos, Edmundo M. Ferraz

Letter to the Editor

Hiatal Hernia of the Roux-en-Y Gastric Bypass Pouch 8 years After Surgery

Antonio Iannelli, Radwan Kassir, Anne-Sophie Schneck, Francesco Martini, Jean Gugenheim

Letter to Editor/LED Reply

Response to Letter to the Editor: An Evidence Based Algorithm for the Management of Marginal Ulcers following Roux-en-Y Gastric Bypass

William R. J. Carr, Kamal K. Mahawar, Shlok Balupuri, Peter K. Small

Review Article

Incidence of Cancer Following Bariatric Surgery: Systematic Review and Meta-analysis

Daniela Schaan Casagrande, Daniela Dornelles Rosa, Daniel Umpierre, Roberta Aguiar Sarmento, Clarissa Garcia Rodrigues, Beatriz D. Schaan

Review Article

An Evidence-Based Algorithm for the Management of Marginal Ulcers following Roux-en-Y Gastric Bypass

William R. J. Carr, Kamal K. Mahawar, Shlok Balupuri, Peter K. Small

How I Do It

Reversible Bilio-pancreatic Diversion with Explorable Excluded Stomach—the Messina Technique

Giuseppe Navarra, Giuseppe La Malfa, Salvatore Lazzara, Tommaso Centorrino, Maria Luisa De Marco, Giuseppe Currò

Brief Communication

The Effect of PPI Use on Human Gut Microbiota and Weight Loss in Patients Undergoing Laparoscopic Roux-en-Y Gastric Bypass

Emily K. Ward, Dara P. Schuster, Katie H. Stowers, Amanda K. Royse, Diana Ir, Charles E. Robertson, Daniel N. Frank, Gregory L. Austin

Brief Communication

Childhood Verbal Abuse: A Risk Factor for Depression in Pre-Bariatric Surgery Psychological Evaluations

Jessica K. Salwen, Genna F. Hymowitz, K. Daniel O’Leary, Aurora D. Pryor, Dina Vivian

Brief Communication

Percutaneous Transesophageal Gastro-tubing for Management of Gastric Leakage After Sleeve Gastrectomy

Takashi Oshiro, Atsuhito Saiki, Junichi Suzuki, Ayami Satoh, Tomoaki Kitahara, Kengo Kadoya, Ayako Moriyama, Mitsuru Ooshiro, Makoto Nagashima, Youngjin Park, Shinichi Okazumi, Ryoji Katoh

Brief Communication

Endothelial Function in Hypertensive Obese Patients: 1 year After Surgically Induced Weight Loss

L. Flores, I. Núñez, J. Vidal, S. Rueda, J. Viaplana, L. Rodríguez, E. Esmatjes

Video Submission

Single Incision Transumbilical Laparoscopic Roux-en-Y Gastric Bypass—Our Technique

Jasmeet Singh Ahluwalia, Po-Chih Chang, Lee-Ren Yeh, Hung-Yu Lin, Shu-Ching Chi, Chih-Kun Huang

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.