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A 77-year-old male patient was referred to our hospital with frailty, accompanied with muscle weakness and gait disturbance, and bilateral lower leg resting pain. Blood tests showed severe thrombocytopenia without remarkable coagulopathy, and cranial CT revealed multiple focal hemorrhages (Fig. 1a), which suggested a potential cause for the gait disturbance. At the onset of intracranial hemorrhage, the patient’s platelet count was 0.3 × 104/μL. Diagnostic testing for thrombocytopenia was performed by examining bone marrow aspirate. We diagnosed idiopathic thrombocytopenic purpura (ITP) based on the unrepressed proliferation of megakaryocytes in the hyperplastic bone marrow (day 0). His presentation was not consistent with any other possible differential diagnosis. We did not observe any immunological abnormalities in the blood tests, including anti-cardiolipin antibody and lupus anticoagulant (anti-CL–β2GP1 complex). Soon after the diagnosis of ITP, the patient was treated with prednisolone at 1.0 mg/kg/day. His platelet count immediately recovered from 0.2 × 104 to 13.8 × 104/μL 10 days after corticosteroid treatment. Seventeen days after prednisolone treatment for ITP, the pain in the patient’s right leg was exacerbated, and ischemia and cyanosis were observed (day 17). CT angiography revealed arterial sclerosis obliterans in the right leg (Fig. 1b), with a platelet count of 17.0 × 104/μL and rhabdomyolysis, showing creatinine kinase elevation to 6798 U/L (normal range 40–200 U/L). After recovery of the platelet count, he underwent catheter intervention that restored the blood flow (day 83) (Fig. 1c).
Fig. 1
a Bilateral multifocal cerebral hematoma on plain cranial CT. b Arterial sclerotic lesion in the patient’s right leg. c Restoration of blood flow in the tibial and peroneal arteries
Massiver Gewichtsverlust, erhöhte Cholestaseparameter und ein extrem hoher Wert des Tumormarkers CA-19-9 bei einem Diabetiker werden als Zeichen eines Pankreaskarzinoms gedeutet. Doch Krebsangst und Tumorsuche hätten dem Mann erspart werden können.
Gastroösophagealer Reflux ist womöglich auch mit einem erhöhten Risiko für Kehlkopftumoren assoziiert. Dafür sprechen zumindest Teilergebnisse einer aktuellen Metaanalyse. Im Detail ist der Zusammenhang indes weniger klar.
Wer viel Konservierungsstoffe über die Nahrung aufnimmt, muss mit einem erhöhten Krebsrisiko rechnen. Ein solcher Zusammenhang lässt sich primär für nicht antioxidativ wirkende Zusatzstoffe wie Nitrit und Nitrat, aber auch Sorbat und Acetat berechnen.
Bei Menschen mit rezidivierendem großzelligem B-Zell-Lymphom ist das zirkadiane Timing einer CAR-T-Zell-Infusion möglicherweise entscheidend. In einer US-Studie wurde 22 Monate nachbeobachtet, wie sich die Tageszeit der Therapiegabe auf das progressionsfreie Überleben auswirkte.