Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 1/2018

08.02.2018 | Review

Paraplegic patients: how to measure balance and what is normal or functional?

verfasst von: Kaku Barkoh, Joshua W. Lucas, Larry Lee, Patrick C. Hsieh, Jeffrey C. Wang, Kevin Rolfe

Erschienen in: European Spine Journal | Sonderheft 1/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To review the current understanding and data of sagittal balance and alignment considerations in paraplegic patients.

Methods

A PubMed literature search was conducted to identify all relevant articles relating to sagittal alignment and sagittal balance considerations in paraplegic and spinal cord injury patients.

Results

While there are numerous studies and publications on sagittal balance in the ambulatory patient with spinal deformity or complex spine disorders, there is paucity of the literature on “normal” sagittal balance in the paraplegic patients. Studies have reported significantly alterations of the sagittal alignment parameters in the non-ambulatory paraplegic patients compared to ambulatory patients. The variability of the alignment changes is related to the differences in the level of the spinal cord injury and their differences in the activations of truncal muscles to allow functional movements in those patients, particularly in optimizing sitting and transferring. Surgical goal in treating paraplegic patients with complex pathologies should not be solely directed to achieve the “normal” radiographic parameters of sagittal alignment in the ambulatory patients. The goal should be to maintain good coronal balance to allow ideal sitting position and to preserve motion segment to optimize functions of paraplegia patients.

Conclusion

Current available literature data have not defined normal sagittal parameters for paraplegic patients. There are significant differences in postural sagittal parameters and muscle activations in paraplegic and non-spinal cord injury patients that can lead to differences in sagittal alignment and balance. Treatment goal in spine surgery for paraplegic patients should address their global function, sitting balance, and ability to perform self-care rather than the accepted radiographic parameters for adult spinal deformity in ambulatory patients.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Dubousset J (1994) Three-dimensional analysis of the scoliotic deformity. In: Weinstein SL (ed) Pediatric spine: principles and practice. Raven Press, New York Dubousset J (1994) Three-dimensional analysis of the scoliotic deformity. In: Weinstein SL (ed) Pediatric spine: principles and practice. Raven Press, New York
3.
Zurück zum Zitat Legaye J, Duval-Beaupere G, Hecquet J, Marty C (1998) Pelvic incidence: a fundamental pelvic parameter for three-dimensional regulation of spinal sagittal curves. Eur Spine J 7:99–103CrossRefPubMedPubMedCentral Legaye J, Duval-Beaupere G, Hecquet J, Marty C (1998) Pelvic incidence: a fundamental pelvic parameter for three-dimensional regulation of spinal sagittal curves. Eur Spine J 7:99–103CrossRefPubMedPubMedCentral
4.
Zurück zum Zitat Roussouly P, Gollogly S, Berthonnaud E, Dimnet J (2005) Classification of the normal variation in the sagittal alignment of the human lumbar spine and pelvis in the standing position. Spine (Phila Pa 1976) 30:346–353CrossRef Roussouly P, Gollogly S, Berthonnaud E, Dimnet J (2005) Classification of the normal variation in the sagittal alignment of the human lumbar spine and pelvis in the standing position. Spine (Phila Pa 1976) 30:346–353CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Glassman SD, Bridwell K, Dimar JR, Horton W, Berven S, Schwab F (2005) The impact of positive sagittal balance in adult spinal deformity. Spine (Phila Pa 1976) 30:2024–2029CrossRef Glassman SD, Bridwell K, Dimar JR, Horton W, Berven S, Schwab F (2005) The impact of positive sagittal balance in adult spinal deformity. Spine (Phila Pa 1976) 30:2024–2029CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Seelen HA, Potten YJ, Huson A, Spaans F, Reulen JP (1997) Impaired balance control in paraplegic subjects. J Electromyogr Kinesiol 7:149–160CrossRefPubMed Seelen HA, Potten YJ, Huson A, Spaans F, Reulen JP (1997) Impaired balance control in paraplegic subjects. J Electromyogr Kinesiol 7:149–160CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Vialle R, Mary P, Tassin JL, Parker F, Guillaumat M (2005) Charcot’s disease of the spine: diagnosis and treatment. Spine (Phila Pa 1976) 30:E315–322CrossRef Vialle R, Mary P, Tassin JL, Parker F, Guillaumat M (2005) Charcot’s disease of the spine: diagnosis and treatment. Spine (Phila Pa 1976) 30:E315–322CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Vaccaro AR, Silber JS (2001) Post-traumatic spinal deformity. Spine (Phila Pa 1976) 26:S111–S118CrossRef Vaccaro AR, Silber JS (2001) Post-traumatic spinal deformity. Spine (Phila Pa 1976) 26:S111–S118CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Burrington JD, Brown C, Wayne ER, Odom J (1976) Anterior approach to the thoracolumbar spine: technical considerations. Arch Surg 111:456–463CrossRefPubMed Burrington JD, Brown C, Wayne ER, Odom J (1976) Anterior approach to the thoracolumbar spine: technical considerations. Arch Surg 111:456–463CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat McLain RF, Burkus JK, Benson DR (2001) Segmental instrumentation for thoracic and thoracolumbar fractures: prospective analysis of construct survival and five-year follow-up. Spine J 1:310–323CrossRefPubMed McLain RF, Burkus JK, Benson DR (2001) Segmental instrumentation for thoracic and thoracolumbar fractures: prospective analysis of construct survival and five-year follow-up. Spine J 1:310–323CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Spungen AM, Asselin P, Fineberg DB, Kornfeld SD, Harel NY (2013) Exoskeletal-assisted walking for persons with motor-complete paraplegia. In: STO human factors and medicine panel (HFM) symposium, Milan Spungen AM, Asselin P, Fineberg DB, Kornfeld SD, Harel NY (2013) Exoskeletal-assisted walking for persons with motor-complete paraplegia. In: STO human factors and medicine panel (HFM) symposium, Milan
Metadaten
Titel
Paraplegic patients: how to measure balance and what is normal or functional?
verfasst von
Kaku Barkoh
Joshua W. Lucas
Larry Lee
Patrick C. Hsieh
Jeffrey C. Wang
Kevin Rolfe
Publikationsdatum
08.02.2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe Sonderheft 1/2018
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-018-5471-x

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2018

European Spine Journal 1/2018 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.