Skip to main content
Erschienen in: Endocrine 1/2017

30.08.2016 | Research Letter

Patients with lactose intolerance absorb liquid levothyroxine better than tablet levothyroxine

verfasst von: Poupak Fallahi, Silvia Martina Ferrari, Santino Marchi, Nicola De Bortoli, Ilaria Ruffilli, Alessandro Antonelli

Erschienen in: Endocrine | Ausgabe 1/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

The need to use high L-thyroxine (L-T4) doses in the replacement treatment of hypothyroidism is often the very first sign of one of the pathologies that are connected with malabsorption syndrome [16]. Also lactose intolerance (LI) should be considered in the differential diagnosis of gastrointestinal diseases that can cause malabsorption of L-T4 [3]. The prevalence of LI in Caucasian adult patients ranges 7–20 %, but its occurrence may be frequently ignored [3]. In the case of a diagnosis of LI, both a low lactose diet, and a lactose-free L-T4 preparation, should be administered to restore euthyroidism or make it possible to decrease the dose of the L-T4 [7]. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat A. Antonelli, S.M. Ferrari, A. Corrado, A. Di Domenicantonio, P. Fallahi, Autoimmune thyroid disorders. Autoimmun. Rev. 14, 174–180 (2015)CrossRef A. Antonelli, S.M. Ferrari, A. Corrado, A. Di Domenicantonio, P. Fallahi, Autoimmune thyroid disorders. Autoimmun. Rev. 14, 174–180 (2015)CrossRef
2.
Zurück zum Zitat S. Benvenga, L. Bartolone, M.A. Pappalardo, A. Russo, D. Lapa, G. Giorgianni, G. Saraceno, F. Trimarchi, Altered intestinal absorption of L-thyroxine caused by coffee. Thyroid. 18, 293–301 (2008)CrossRef S. Benvenga, L. Bartolone, M.A. Pappalardo, A. Russo, D. Lapa, G. Giorgianni, G. Saraceno, F. Trimarchi, Altered intestinal absorption of L-thyroxine caused by coffee. Thyroid. 18, 293–301 (2008)CrossRef
3.
Zurück zum Zitat S. Benvenga, When thyroid hormone replacement is ineffective? Curr. Opin. Endocrinol. Diabetes. Obes. 20, 467–477 (2013)CrossRef S. Benvenga, When thyroid hormone replacement is ineffective? Curr. Opin. Endocrinol. Diabetes. Obes. 20, 467–477 (2013)CrossRef
4.
Zurück zum Zitat P. Colucci, C. Seng Yue, M. Ducharme, S. Benvenga, A review of the pharmacokinetics of levothyroxine for the treatment of hypothyroidism. Eur. Endocrinol. 9, 40–47 (2013)CrossRef P. Colucci, C. Seng Yue, M. Ducharme, S. Benvenga, A review of the pharmacokinetics of levothyroxine for the treatment of hypothyroidism. Eur. Endocrinol. 9, 40–47 (2013)CrossRef
5.
Zurück zum Zitat M. Centanni, M. Marignani, L. Gargano, V.D. Corleto, A. Casini, G. Delle Fave, M. Andreoli, B. Annibale, Atrophic body gastritis in patients with autoimmune thyroid disease: an underdiagnosed association. Arch. Intern. Med. 159, 1726–1730 (1999)CrossRef M. Centanni, M. Marignani, L. Gargano, V.D. Corleto, A. Casini, G. Delle Fave, M. Andreoli, B. Annibale, Atrophic body gastritis in patients with autoimmune thyroid disease: an underdiagnosed association. Arch. Intern. Med. 159, 1726–1730 (1999)CrossRef
6.
Zurück zum Zitat A. Antonelli, C. Ferri, P. Fallahi, M. Cazzato, S.M. Ferrari, M. Sebastiani, E. Ferrannini, Clinical and subclinical autoimmune thyroid disorders in systemic sclerosis. Eur. J. Endocrinol. 156, 431–437 (2007)CrossRef A. Antonelli, C. Ferri, P. Fallahi, M. Cazzato, S.M. Ferrari, M. Sebastiani, E. Ferrannini, Clinical and subclinical autoimmune thyroid disorders in systemic sclerosis. Eur. J. Endocrinol. 156, 431–437 (2007)CrossRef
7.
Zurück zum Zitat M. Ruchała, E. Szczepanek-Parulska, A. Zybek, The influence of lactose intolerance and other gastro-intestinal tract disorders on L-thyroxine absorption. Endokrynol. Pol. 63, 318–323 (2012)PubMed M. Ruchała, E. Szczepanek-Parulska, A. Zybek, The influence of lactose intolerance and other gastro-intestinal tract disorders on L-thyroxine absorption. Endokrynol. Pol. 63, 318–323 (2012)PubMed
8.
Zurück zum Zitat M. Cellini, M.G. Santaguida, I. Gatto, C. Virili, S.C. Del Duca, N. Brusca, S. Capriello, L. Gargano, M. Centanni, Systematic appraisal of lactose intolerance as cause of increased need for oral thyroxine. J. Clin. Endocrinol. Metab. 99, E1454–E1458 (2014)CrossRef M. Cellini, M.G. Santaguida, I. Gatto, C. Virili, S.C. Del Duca, N. Brusca, S. Capriello, L. Gargano, M. Centanni, Systematic appraisal of lactose intolerance as cause of increased need for oral thyroxine. J. Clin. Endocrinol. Metab. 99, E1454–E1458 (2014)CrossRef
9.
Zurück zum Zitat J.H. McDermott, A. Coss, C.H. Walsh, Celiac disease presenting as resistant hypothyroidism. Thyroid. 15, 386–388 (2005)CrossRef J.H. McDermott, A. Coss, C.H. Walsh, Celiac disease presenting as resistant hypothyroidism. Thyroid. 15, 386–388 (2005)CrossRef
10.
Zurück zum Zitat M. Centanni, L. Gargano, G. Canettieri, N. Viceconti, A. Franchi, G. Delle Fave, B. Annibale, Thyroxine in goiter, Helicobacter pylori infection, and chronic gastritis. N. Engl. J. Med. 354, 1787–1795 (2006)CrossRef M. Centanni, L. Gargano, G. Canettieri, N. Viceconti, A. Franchi, G. Delle Fave, B. Annibale, Thyroxine in goiter, Helicobacter pylori infection, and chronic gastritis. N. Engl. J. Med. 354, 1787–1795 (2006)CrossRef
11.
Zurück zum Zitat M. Muñoz-Torres, M. Varsavsky, G. Alonso, Lactose intolerance revealed by severe resistance to treatment with levothyroxine. Thyroid. 16, 1171–1173 (2006)CrossRef M. Muñoz-Torres, M. Varsavsky, G. Alonso, Lactose intolerance revealed by severe resistance to treatment with levothyroxine. Thyroid. 16, 1171–1173 (2006)CrossRef
12.
Zurück zum Zitat M. Asik, F. Gunes, E. Binnetoglu, M. Eroglu, N. Bozkurt, H. Sen, E. Akbal, C. Bakar, Y. Beyazit, K. Ukinc, Decrease in TSH levels after lactose restriction in Hashimoto’s thyroiditis patients with lactose intolerance. Endocrine. 46, 279–284 (2014)CrossRef M. Asik, F. Gunes, E. Binnetoglu, M. Eroglu, N. Bozkurt, H. Sen, E. Akbal, C. Bakar, Y. Beyazit, K. Ukinc, Decrease in TSH levels after lactose restriction in Hashimoto’s thyroiditis patients with lactose intolerance. Endocrine. 46, 279–284 (2014)CrossRef
13.
Zurück zum Zitat R. Vita, P. Fallahi, A. Antonelli, S. Benvenga, The administration of L-thyroxine as soft gel capsule or liquid solution. Expert. Opin. Drug. Deliv. 11, 1103–1111 (2014)CrossRef R. Vita, P. Fallahi, A. Antonelli, S. Benvenga, The administration of L-thyroxine as soft gel capsule or liquid solution. Expert. Opin. Drug. Deliv. 11, 1103–1111 (2014)CrossRef
14.
Zurück zum Zitat S. Morelli, G. Reboldi, S. Moretti, E. Menicali, N. Avenia, E. Puxeddu, Timing of breakfast does not influence therapeutic efficacy of liquid levothyroxine formulation. Endocrine. 52, 571–578 (2016)CrossRef S. Morelli, G. Reboldi, S. Moretti, E. Menicali, N. Avenia, E. Puxeddu, Timing of breakfast does not influence therapeutic efficacy of liquid levothyroxine formulation. Endocrine. 52, 571–578 (2016)CrossRef
15.
Zurück zum Zitat C. Cappelli, I. Pirola, L. Daffini, A. Formenti, C. Iacobello, A. Cristiano, E. Gandossi, E. Agabiti Rosei, M. Castellano, A Double-Blind Placebo-Controlled Trial of Liquid Thyroxine Ingested at Breakfast: Results of the TICO Study. Thyroid. 26, 197–202 (2016)CrossRef C. Cappelli, I. Pirola, L. Daffini, A. Formenti, C. Iacobello, A. Cristiano, E. Gandossi, E. Agabiti Rosei, M. Castellano, A Double-Blind Placebo-Controlled Trial of Liquid Thyroxine Ingested at Breakfast: Results of the TICO Study. Thyroid. 26, 197–202 (2016)CrossRef
16.
Zurück zum Zitat R. Vita, G. Saraceno, F. Trimarchi, S. Benvenga, Switching levothyroxine from the tablet to the oral solution formulation corrects the impaired absorption of levothyroxine induced by proton-pump inhibitors. J. Clin. Endocrinol. Metab. 99, 4481–4486 (2014)CrossRef R. Vita, G. Saraceno, F. Trimarchi, S. Benvenga, Switching levothyroxine from the tablet to the oral solution formulation corrects the impaired absorption of levothyroxine induced by proton-pump inhibitors. J. Clin. Endocrinol. Metab. 99, 4481–4486 (2014)CrossRef
17.
Zurück zum Zitat P. Fallahi, S.M. Ferrari, I. Ruffilli, A. Antonelli, Reversible normalisation of serum TSH levels in patients with autoimmune atrophic gastritis who received L-T4 in tablet form after switching to an oral liquid formulation: a case series. BMC. Gastroenterol. 16, 22 (2016)CrossRef P. Fallahi, S.M. Ferrari, I. Ruffilli, A. Antonelli, Reversible normalisation of serum TSH levels in patients with autoimmune atrophic gastritis who received L-T4 in tablet form after switching to an oral liquid formulation: a case series. BMC. Gastroenterol. 16, 22 (2016)CrossRef
18.
Zurück zum Zitat P. Fallahi, S.M. Ferrari, S. Camastra, U. Politti, I. Ruffilli, R. Vita, G. Navarra, S. Benvenga, A. Antonelli, TSH normalization in bariatric surgery patients after the switch from L-thyroxine in tablet to an oral liquid formulation. Obes. Surg. [in press] (2016). P. Fallahi, S.M. Ferrari, S. Camastra, U. Politti, I. Ruffilli, R. Vita, G. Navarra, S. Benvenga, A. Antonelli, TSH normalization in bariatric surgery patients after the switch from L-thyroxine in tablet to an oral liquid formulation. Obes. Surg. [in press] (2016).
19.
Zurück zum Zitat D. Brancato, A. Scorsone, G. Saura, L. Ferrara, A. Di Noto, V. Aiello, M. Fleres, V. Provenzano, Comparison of TSH Levels with Liquid Formulation Versus Tablet Formulations of Levothyroxine in the Treatment of Adult Hypothyroidism. Endocr. Pract. 20, 657–662 (2014)CrossRef D. Brancato, A. Scorsone, G. Saura, L. Ferrara, A. Di Noto, V. Aiello, M. Fleres, V. Provenzano, Comparison of TSH Levels with Liquid Formulation Versus Tablet Formulations of Levothyroxine in the Treatment of Adult Hypothyroidism. Endocr. Pract. 20, 657–662 (2014)CrossRef
20.
Zurück zum Zitat P. Fallahi, S.M. Ferrari, A. Antonelli, Oral L-thyroxine liquid versus tablet in patients with hypothyroidism without malabsorption: a prospective study. Endocrine. 52, 597–601 (2016)CrossRef P. Fallahi, S.M. Ferrari, A. Antonelli, Oral L-thyroxine liquid versus tablet in patients with hypothyroidism without malabsorption: a prospective study. Endocrine. 52, 597–601 (2016)CrossRef
Metadaten
Titel
Patients with lactose intolerance absorb liquid levothyroxine better than tablet levothyroxine
verfasst von
Poupak Fallahi
Silvia Martina Ferrari
Santino Marchi
Nicola De Bortoli
Ilaria Ruffilli
Alessandro Antonelli
Publikationsdatum
30.08.2016
Verlag
Springer US
Erschienen in
Endocrine / Ausgabe 1/2017
Print ISSN: 1355-008X
Elektronische ISSN: 1559-0100
DOI
https://doi.org/10.1007/s12020-016-1090-7

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2017

Endocrine 1/2017 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.