Skip to main content
Erschienen in: Irish Journal of Medical Science (1971 -) 2/2019

11.08.2018 | Original Article

Percutaneous dilatational tracheostomy versus fibre optic bronchoscopy-guided percutaneous dilatational tracheostomy in critically ill patients: a randomised controlled trial

verfasst von: Guanggui Shen, Hongzhen Yin, Yingya Cao, Meijun Zhang, Jingyi Wu, Xiaogan Jiang, Tao Yu, Weihua Lu

Erschienen in: Irish Journal of Medical Science (1971 -) | Ausgabe 2/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

To determine whether fibre optic bronchoscopy-guided percutaneous dilatational tracheostomy (FOB-PDT) is a better option in critically ill patients, we compared the efficacy and incidence of procedure complications between PDT with and without FOB.

Methods

We included 90 patients with oral intubation and mechanical ventilation who received PDT with (n = 45, FOB-PDT group) and without (n = 45, PDT group) FOB. For all patients, a simplification of the Griggs technique was used in this study with a central venous catheter set and dilating forceps. Demographic data, body mass index (BMI), Sequential Organ Failure Assessment (SOFA) score, Acute Physiology and Chronic Health Evaluation II (APACHE II) score, rate of first-time success, complication rate and time of procedure were evaluated in both groups. PDT was performed guided by FOB only in the FOB-PDT group.

Results

The rate of major complications, including minor or major haemorrhage requiring intervention and subcutaneous emphysema in the neck or pneumothorax, was significantly higher in the PDT group than in the PDT-FOB group (40% vs. 20%, P < 0.05). Significant differences were observed between the two groups with respect to the rate of first-time success (64.4% vs. 93.3%, P < 0.05); the rate of first-time success puncture with the puncture needle in the PDT-FOB group was higher than that in the PDT group (93.3% vs. 75.6%, P < 0.05). The mean procedure duration was significantly longer in the PDT group than in the PDT-FOB group (12.9 ± 1.1 vs. 9.8 ± 1.2 min, P < 0 .05).

Conclusions

PDT with FOB offers the advantages of a high rate of first-time success, a low complication rate and short-procedure duration. Thus, FOB-PDT is a better option in critically ill patients.
Literatur
1.
3.
Zurück zum Zitat Freeman BD, Isabella K, Cobb JP et al (2001) A prospective, randomized study comparing percutaneous with surgical tracheostomy in critically ill patients. Crit Care Med 29:926–930CrossRefPubMed Freeman BD, Isabella K, Cobb JP et al (2001) A prospective, randomized study comparing percutaneous with surgical tracheostomy in critically ill patients. Crit Care Med 29:926–930CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Ciaglia P, Firsching R, Syniec C (1985) Elective percutaneous dilatational tracheostomy. A new simple bedside procedure; preliminary report. Chest 87:715–719CrossRefPubMed Ciaglia P, Firsching R, Syniec C (1985) Elective percutaneous dilatational tracheostomy. A new simple bedside procedure; preliminary report. Chest 87:715–719CrossRefPubMed
7.
8.
Zurück zum Zitat Hinerman R, Alvarez F, Keller CA (2000) Outcome of bedside percutaneous tracheostomy with bronchoscopic guidance. Intensive Care Med 26:1850–1856CrossRefPubMed Hinerman R, Alvarez F, Keller CA (2000) Outcome of bedside percutaneous tracheostomy with bronchoscopic guidance. Intensive Care Med 26:1850–1856CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Saritas A, Saritas PU, Kurnaz MM, Beyaz SG, Ergonenc T (2016) The role of fiberoptic bronchoscopy monitoring during percutaneous dilatational tracheostomy and its routine use into tracheotomy practice. J Pak Med Assoc 66:83–89PubMed Saritas A, Saritas PU, Kurnaz MM, Beyaz SG, Ergonenc T (2016) The role of fiberoptic bronchoscopy monitoring during percutaneous dilatational tracheostomy and its routine use into tracheotomy practice. J Pak Med Assoc 66:83–89PubMed
12.
Zurück zum Zitat Chacko J, Gagan B, Kumar U, Mundlapudi B (2015) Real-time ultrasound guided percutaneous dilatational tracheostomy with and without bronchoscopic control: an observational study. Minerva Anestesiol 81:166–174PubMed Chacko J, Gagan B, Kumar U, Mundlapudi B (2015) Real-time ultrasound guided percutaneous dilatational tracheostomy with and without bronchoscopic control: an observational study. Minerva Anestesiol 81:166–174PubMed
13.
Zurück zum Zitat Riker RR, Shehabi Y, Bokesch PM, Ceraso D, Wisemandle W, Koura F, Whitten P, Margolis BD, Byrne DW, Ely EW, Rocha MG, SEDCOM (Safety and Efficacy of Dexmedetomidine Compared With Midazolam) Study Group (2009) Dexmedetomidine vs midazolam for sedation of critically ill patients: a randomized trial. JAMA 301:489–499. https://doi.org/10.1001/jama.2009.56 CrossRefPubMed Riker RR, Shehabi Y, Bokesch PM, Ceraso D, Wisemandle W, Koura F, Whitten P, Margolis BD, Byrne DW, Ely EW, Rocha MG, SEDCOM (Safety and Efficacy of Dexmedetomidine Compared With Midazolam) Study Group (2009) Dexmedetomidine vs midazolam for sedation of critically ill patients: a randomized trial. JAMA 301:489–499. https://​doi.​org/​10.​1001/​jama.​2009.​56 CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Percutaneous dilatational tracheostomy versus fibre optic bronchoscopy-guided percutaneous dilatational tracheostomy in critically ill patients: a randomised controlled trial
verfasst von
Guanggui Shen
Hongzhen Yin
Yingya Cao
Meijun Zhang
Jingyi Wu
Xiaogan Jiang
Tao Yu
Weihua Lu
Publikationsdatum
11.08.2018
Verlag
Springer London
Erschienen in
Irish Journal of Medical Science (1971 -) / Ausgabe 2/2019
Print ISSN: 0021-1265
Elektronische ISSN: 1863-4362
DOI
https://doi.org/10.1007/s11845-018-1881-3

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2019

Irish Journal of Medical Science (1971 -) 2/2019 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Die „Zehn Gebote“ des Endokarditis-Managements

30.04.2024 Endokarditis Leitlinie kompakt

Worauf kommt es beim Management von Personen mit infektiöser Endokarditis an? Eine Kardiologin und ein Kardiologe fassen die zehn wichtigsten Punkte der neuen ESC-Leitlinie zusammen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.