Skip to main content
Erschienen in: MUSCULOSKELETAL SURGERY 2/2018

28.10.2017 | Review

Percutaneous treatment of hallux valgus: What’s the evidence? A systematic review

verfasst von: S. Caravelli, M. Mosca, S. Massimi, G. G. Costa, M. Lo Presti, M. Fuiano, A. Grassi, S. Zaffagnini

Erschienen in: MUSCULOSKELETAL SURGERY | Ausgabe 2/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Hallux and first MTP joint have a fundamental role in the transfer of the weight-bearing load during the normal ambulation. The aim of this paper is to review and analyze the available literature about the percutaneous surgical management of the hallux valgus to highlight its strengths and weakness, also comparing with other minimal invasive techniques. A systematic search of PubMed and Google Scholar databases has been performed, covering the period between 1981 and 2016. Various combinations of the keyword terms “PDO,” “hallux valgus,” “bunion,” “percutaneous,” “surgery,” “non-invasive,” “minimal invasive,” “burr,” “osteotomy,” “distal,” “linear,” “saw” have been used.Four papers, published from 2005 to 2015, fulfilled the inclusion criteria. A total of 464 hallux valgus has been treated with a properly percutaneous distal first metatarsal osteotomy. Mean AOFAS score, retrieved from the 4 studies included in our review, has been recorded. There are different aspects that the foot and ankle non-experienced surgeon has to consider about percutaneous surgery: limitation of the tools, radioexposure, lack of direct visual control of the osteotomy and higher costs and patient risk due to surgical time.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Hueter C (1870) Klinik der Gelenkkrankheiten mit Einschluss der Orthopadie. Vogel, Leipzig Hueter C (1870) Klinik der Gelenkkrankheiten mit Einschluss der Orthopadie. Vogel, Leipzig
4.
Zurück zum Zitat Maffulli N et al (2011) Hallux valgus: effectiveness and safety of minimally invasive surgery. A systematic review. Br Med Bull 97:149–167CrossRefPubMed Maffulli N et al (2011) Hallux valgus: effectiveness and safety of minimally invasive surgery. A systematic review. Br Med Bull 97:149–167CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Botezatu I et al (2015) Minimally invasive-percutaneous surgery—Recent developments of the foot surgery techniques. J Med Life 8:87–93PubMedPubMedCentral Botezatu I et al (2015) Minimally invasive-percutaneous surgery—Recent developments of the foot surgery techniques. J Med Life 8:87–93PubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Bauer T et al (2009) Percutaneous hallux valgus surgery: a prospective multicenter study of 189 cases. Orthop Clin N Am 40:505–514CrossRef Bauer T et al (2009) Percutaneous hallux valgus surgery: a prospective multicenter study of 189 cases. Orthop Clin N Am 40:505–514CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Magnan B et al (2005) Percutaneous distal metatarsal osteotomy for correction of hallux valgus. J Bone Joint Surg Am 87(6):1191–1199PubMed Magnan B et al (2005) Percutaneous distal metatarsal osteotomy for correction of hallux valgus. J Bone Joint Surg Am 87(6):1191–1199PubMed
8.
Zurück zum Zitat Pichierri P et al (2014) Percutaneous hallux valgus surgery: strengths and weakness in our clinical experience. Acta Biomed 85(Supplement 2):121–125PubMed Pichierri P et al (2014) Percutaneous hallux valgus surgery: strengths and weakness in our clinical experience. Acta Biomed 85(Supplement 2):121–125PubMed
9.
Zurück zum Zitat Radwan YA et al (2012) Percutaneous distal metatarsal osteotomy versus distal Chevron osteotomy for correction of mild-to-moderate hallux valgus deformity. Arch Orthop Trauma Surg 132:1539–1546CrossRefPubMed Radwan YA et al (2012) Percutaneous distal metatarsal osteotomy versus distal Chevron osteotomy for correction of mild-to-moderate hallux valgus deformity. Arch Orthop Trauma Surg 132:1539–1546CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Isham SA (1991) The Reverdin-Isham procedure for the correction of hallux abducto valgus. A distal metatarsal osteotomy procedure. Clin Podiatr Med Surg 8(1):81–94PubMed Isham SA (1991) The Reverdin-Isham procedure for the correction of hallux abducto valgus. A distal metatarsal osteotomy procedure. Clin Podiatr Med Surg 8(1):81–94PubMed
11.
Zurück zum Zitat De Prado M et al (2003) Hallux valgus. In: Masson (ed) Cirurgia percutanea del pie. Masson (SA): Barcelona, pp 57–94 De Prado M et al (2003) Hallux valgus. In: Masson (ed) Cirurgia percutanea del pie. Masson (SA): Barcelona, pp 57–94
12.
Zurück zum Zitat Bösch P et al (1990) Technik und erste ergebnisse der subkutanen distalen metatarsale-I-osteotomie. Orthopädische Praxis 25:51–56 Bösch P et al (1990) Technik und erste ergebnisse der subkutanen distalen metatarsale-I-osteotomie. Orthopädische Praxis 25:51–56
13.
Zurück zum Zitat Bösch P et al (2000) Hallux valgus correction by the method of Bösch: a new technique with a seven-to-ten-year follow-up. Foot Ankle Clin 5:485–498PubMed Bösch P et al (2000) Hallux valgus correction by the method of Bösch: a new technique with a seven-to-ten-year follow-up. Foot Ankle Clin 5:485–498PubMed
14.
Zurück zum Zitat Giannini S et al (2003) Hallux valgus surgery: the minimally invasive bunion correction (SERI). Tech Foot Ankle Surg 2:11–20CrossRef Giannini S et al (2003) Hallux valgus surgery: the minimally invasive bunion correction (SERI). Tech Foot Ankle Surg 2:11–20CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Giannini S et al (2013) A minimally invasive technique for surgical treatment of hallux valgus: simple, effective, rapid, inexpensive (SERI). Int Orthopaed (SICOT) 37:1805–1813CrossRef Giannini S et al (2013) A minimally invasive technique for surgical treatment of hallux valgus: simple, effective, rapid, inexpensive (SERI). Int Orthopaed (SICOT) 37:1805–1813CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Iannò B et al (2013) Midterm results and complications after minimally invasive distal metatarsal osteotomy for treatment of hallux valgus. Foot Ankle Int 34(7):969–977CrossRefPubMed Iannò B et al (2013) Midterm results and complications after minimally invasive distal metatarsal osteotomy for treatment of hallux valgus. Foot Ankle Int 34(7):969–977CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Daley BJ et al (2015) How slow is too slow? Correlation of operative time to complications: an analysis from the Tennessee Surgical Quality Collaborative. J Am Coll Surg April 220(4):550–558 Daley BJ et al (2015) How slow is too slow? Correlation of operative time to complications: an analysis from the Tennessee Surgical Quality Collaborative. J Am Coll Surg April 220(4):550–558
18.
Zurück zum Zitat Piquè-Vidal C (2005) The effect of temperature elevation during discontinuous use of rotatory burrs in the correction on hallux valgus. J Foot Ankle Surg 44(5):336–344CrossRefPubMed Piquè-Vidal C (2005) The effect of temperature elevation during discontinuous use of rotatory burrs in the correction on hallux valgus. J Foot Ankle Surg 44(5):336–344CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Tehemar SH (1999) Factors affecting heat generation during implant site preparation: a review of biologic observations and future considerations. Int J Oral Maxillofac Implants 14:127–136PubMed Tehemar SH (1999) Factors affecting heat generation during implant site preparation: a review of biologic observations and future considerations. Int J Oral Maxillofac Implants 14:127–136PubMed
20.
Zurück zum Zitat Shahid MS et al (2012) A comparative study of bone shortening and bone loss with use of saw blades versus burr in hallux valgus surgery. Foot Ankle Surg 18:195–197CrossRefPubMed Shahid MS et al (2012) A comparative study of bone shortening and bone loss with use of saw blades versus burr in hallux valgus surgery. Foot Ankle Surg 18:195–197CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Toth K et al (2007) The effect of first ray shortening in the development of metatarsalgia in the second through fourth rays after metatarsal osteotomy. Foot Ankle Int 28:61–63CrossRefPubMed Toth K et al (2007) The effect of first ray shortening in the development of metatarsalgia in the second through fourth rays after metatarsal osteotomy. Foot Ankle Int 28:61–63CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Stephens MM (2006) Does shortening of the first ray in the treatment of adolescent hallux valgus prejudice the outcome? J Bone Joint Surg Br 88:858–859CrossRefPubMed Stephens MM (2006) Does shortening of the first ray in the treatment of adolescent hallux valgus prejudice the outcome? J Bone Joint Surg Br 88:858–859CrossRefPubMed
23.
24.
Zurück zum Zitat Lindsay C et al (2016) Breast radiation exposure in female orthopaedic surgeons. J Bone Joint Surg Am 98(21):1808–1813CrossRef Lindsay C et al (2016) Breast radiation exposure in female orthopaedic surgeons. J Bone Joint Surg Am 98(21):1808–1813CrossRef
Metadaten
Titel
Percutaneous treatment of hallux valgus: What’s the evidence? A systematic review
verfasst von
S. Caravelli
M. Mosca
S. Massimi
G. G. Costa
M. Lo Presti
M. Fuiano
A. Grassi
S. Zaffagnini
Publikationsdatum
28.10.2017
Verlag
Springer Milan
Erschienen in
MUSCULOSKELETAL SURGERY / Ausgabe 2/2018
Print ISSN: 2035-5106
Elektronische ISSN: 2035-5114
DOI
https://doi.org/10.1007/s12306-017-0512-x

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2018

MUSCULOSKELETAL SURGERY 2/2018 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.