Skip to main content
Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery 1/2005

01.02.2005 | Original Article

Peri-operative filtration of disseminated cytokeratin positive cells in patients with colorectal liver metastasis

verfasst von: Nils R. Frühauf, Sabine Kasimir-Bauer, Klaus Görlinger, Hauke Lang, Christian P. Kaudel, Gernot M. Kaiser, Karl J. Oldhafer, Christoph E. Broelsch

Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery | Ausgabe 1/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Liver resection is the only potential cure for patients with colorectal liver metastasis. However, more than 30% of patients will develop tumour recurrence, probably caused by tumour cells disseminated before or during surgery. As prevention of cell dissemination is barely obtainable, alternative concepts have to be discussed.

Methods

The potential of leukocyte adhesion filters for the removal of cytokeratin positive cells (CK+) from blood was studied in 18 patients undergoing liver resection for colorectal liver metastasis. Blood sampling was done via a liver venous catheter during hepatic mobilisation. Filtration was done with an in-line WBF2 filter system. To define the relation between surgery and cell release we compared patients’ pre-operative and intra-operative blood and bone marrow (BM) samples with their CK expression using immunochemical staining.

Results

CK+ cells were detected in BM samples of nine of 14 patients before surgery, indicating early dissemination. In ten of 18 patients CK+ cells were detected in blood samples during hepatic mobilisation; all ten patients underwent major liver surgery (R0 resection). In those patients recurrent disease was observed more often (P≤0.05). In 17 of 18 patients CK+ cells were not detectable after filtration procedure, which indicated cell adhesion to the filter medium.

Conclusion

Liver resection due to metastasis leads to frequent intra-operative tumour cell shedding. As the detection of CK+ cells is correlated with disease recurrence, modification of surgical techniques to prevent cell dissemination, and additional therapeutic concepts such as advanced filtration technology, have to be discussed.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Turnbull RB Jr, Kyle K, Watson FR, Spratt J (1967) Cancer of the colon: the influence of the no-touch isolation technique on survival rates. Ann Surg 166:420–427PubMed Turnbull RB Jr, Kyle K, Watson FR, Spratt J (1967) Cancer of the colon: the influence of the no-touch isolation technique on survival rates. Ann Surg 166:420–427PubMed
2.
Zurück zum Zitat Petrowsky H, Gonen M, Jarnagin W, Lorenz M, DeMatteo R, Heinrich S, et al (2002) Second liver resections are safe and effective treatment for recurrent hepatic metastases from colorectal cancer: a bi-institutional analysis. Ann Surg 235:863–871CrossRefPubMed Petrowsky H, Gonen M, Jarnagin W, Lorenz M, DeMatteo R, Heinrich S, et al (2002) Second liver resections are safe and effective treatment for recurrent hepatic metastases from colorectal cancer: a bi-institutional analysis. Ann Surg 235:863–871CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Weitz J, Koch M, Kienle P, Schrodel A, Willeke F, Benner A, et al (2000) Detection of hematogenic tumor cell dissemination in patients undergoing resection of liver metastases of colorectal cancer. Ann Surg 232:66–72CrossRefPubMed Weitz J, Koch M, Kienle P, Schrodel A, Willeke F, Benner A, et al (2000) Detection of hematogenic tumor cell dissemination in patients undergoing resection of liver metastases of colorectal cancer. Ann Surg 232:66–72CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Nishizaki T, Matsumata T, Kanematsu T, Yasunaga C, Sugimachi K (1990) Surgical manipulation of VX2 carcinoma in the rabbit liver evokes enhancement of metastasis. J Surg Res 49:92–97CrossRefPubMed Nishizaki T, Matsumata T, Kanematsu T, Yasunaga C, Sugimachi K (1990) Surgical manipulation of VX2 carcinoma in the rabbit liver evokes enhancement of metastasis. J Surg Res 49:92–97CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Fruhauf NR, Dumpich O, Kaudel CP, Kasimir-Bauer S, Oldhafer KJ (2001) Filtration of malignant cells: tumour cell depletion in an ex vivo model using a leukocyte adhesion filter. Perfusion 16 [Suppl]:51–55 Fruhauf NR, Dumpich O, Kaudel CP, Kasimir-Bauer S, Oldhafer KJ (2001) Filtration of malignant cells: tumour cell depletion in an ex vivo model using a leukocyte adhesion filter. Perfusion 16 [Suppl]:51–55
6.
Zurück zum Zitat Edelman MJ, Potter P, Mahaffey KG, Frink R, Leidich RB (1996) The potential for reintroduction of tumor cells during intraoperative blood salvage: reduction of risk with use of the RC-400 leukocyte depletion filter. Urology 47:179–181CrossRefPubMed Edelman MJ, Potter P, Mahaffey KG, Frink R, Leidich RB (1996) The potential for reintroduction of tumor cells during intraoperative blood salvage: reduction of risk with use of the RC-400 leukocyte depletion filter. Urology 47:179–181CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Kainuma M, Fujiwara Y, Kimura N, Shitaokoshi A, Nakashima K, Shimada Y (1991) Monitoring hepatic venous hemoglobin oxygen saturation in patients undergoing liver surgery. Anesthesiology 74:49–52PubMed Kainuma M, Fujiwara Y, Kimura N, Shitaokoshi A, Nakashima K, Shimada Y (1991) Monitoring hepatic venous hemoglobin oxygen saturation in patients undergoing liver surgery. Anesthesiology 74:49–52PubMed
8.
Zurück zum Zitat Fruhauf NR, Oldhafer KJ, Kaiser GM, Kaudel CP, Broelsch CE (2004) Feasibility of veno–venous bypass surgery using leukocyte adhesion filters during abdominal surgery in a porcine model. Eur Surg Res 36:83–87CrossRefPubMed Fruhauf NR, Oldhafer KJ, Kaiser GM, Kaudel CP, Broelsch CE (2004) Feasibility of veno–venous bypass surgery using leukocyte adhesion filters during abdominal surgery in a porcine model. Eur Surg Res 36:83–87CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Nakayama H, Masuda H, Miyake H, Shibata M, Fukuzawa M (2002) Anterior approach for resection of metastatic liver tumors infiltrating the caudate lobe. Hepatogastroenterology 49:1401–1404 Nakayama H, Masuda H, Miyake H, Shibata M, Fukuzawa M (2002) Anterior approach for resection of metastatic liver tumors infiltrating the caudate lobe. Hepatogastroenterology 49:1401–1404
10.
Zurück zum Zitat Lai EC, Fan ST, Lo CM, Chu KM, Liu CL (1996) Anterior approach for difficult major right hepatectomy. World J Surg 20:314–317; discussion 318CrossRefPubMed Lai EC, Fan ST, Lo CM, Chu KM, Liu CL (1996) Anterior approach for difficult major right hepatectomy. World J Surg 20:314–317; discussion 318CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Kasimir-Bauer S, Oberhoff C, Sliwinska K, Neumann R, Schindler AE, Seeber S (2001) Evaluation of different methods for the detection of minimal residual disease in blood and bone marrow of patients with primary breast cancer: importance for clinical use? Breast Cancer Res Treat 69:123–132CrossRefPubMed Kasimir-Bauer S, Oberhoff C, Sliwinska K, Neumann R, Schindler AE, Seeber S (2001) Evaluation of different methods for the detection of minimal residual disease in blood and bone marrow of patients with primary breast cancer: importance for clinical use? Breast Cancer Res Treat 69:123–132CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Kasimir-Bauer S, Oberhoff C, Schindler AE, Seeber S (2002) A summary of two clinical studies on tumor cell dissemination in primary and metastatic breast cancer: methods, prognostic significance and implication for alternative treatment protocols (review). Int J Oncol 20:1027–1034PubMed Kasimir-Bauer S, Oberhoff C, Schindler AE, Seeber S (2002) A summary of two clinical studies on tumor cell dissemination in primary and metastatic breast cancer: methods, prognostic significance and implication for alternative treatment protocols (review). Int J Oncol 20:1027–1034PubMed
13.
Zurück zum Zitat Braun S, Muller M, Hepp F, Schlimok G, Riethmuller G, Pantel K (1998) Re: micrometastatic breast cancer cells in bone marrow at primary surgery: prognostic value in comparison with nodal status. J Natl Cancer Inst 90:1099–1101CrossRefPubMed Braun S, Muller M, Hepp F, Schlimok G, Riethmuller G, Pantel K (1998) Re: micrometastatic breast cancer cells in bone marrow at primary surgery: prognostic value in comparison with nodal status. J Natl Cancer Inst 90:1099–1101CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Wagner JS, Adson MA, Van Heerden JA, Adson MH, Ilstrup DM (1984) The natural history of hepatic metastases from colorectal cancer. A comparison with resective treatment. Ann Surg 199:502–508PubMed Wagner JS, Adson MA, Van Heerden JA, Adson MH, Ilstrup DM (1984) The natural history of hepatic metastases from colorectal cancer. A comparison with resective treatment. Ann Surg 199:502–508PubMed
15.
Zurück zum Zitat Weitz J, Kienle P, Lacroix J, Willeke F, Benner A, Lehnert T, et al (1998) Dissemination of tumor cells in patients undergoing surgery for colorectal cancer. Clin Cancer Res 4:343–348PubMed Weitz J, Kienle P, Lacroix J, Willeke F, Benner A, Lehnert T, et al (1998) Dissemination of tumor cells in patients undergoing surgery for colorectal cancer. Clin Cancer Res 4:343–348PubMed
16.
Zurück zum Zitat Koch M, Weitz J, Kienle P, Benner A, Willeke F, Lehnert T, et al (2001) Comparative analysis of tumor cell dissemination in mesenteric, central, and peripheral venous blood in patients with colorectal cancer. Arch Surg 136:85–89CrossRefPubMed Koch M, Weitz J, Kienle P, Benner A, Willeke F, Lehnert T, et al (2001) Comparative analysis of tumor cell dissemination in mesenteric, central, and peripheral venous blood in patients with colorectal cancer. Arch Surg 136:85–89CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Schlimok G, Funke I, Bock B, Schweiberer B, Witte J, Riethmuller G (1990) Epithelial tumor cells in bone marrow of patients with colorectal cancer: immunocytochemical detection, phenotypic characterization, and prognostic significance. J Clin Oncol 8:831–837PubMed Schlimok G, Funke I, Bock B, Schweiberer B, Witte J, Riethmuller G (1990) Epithelial tumor cells in bone marrow of patients with colorectal cancer: immunocytochemical detection, phenotypic characterization, and prognostic significance. J Clin Oncol 8:831–837PubMed
18.
Zurück zum Zitat Lindemann F, Schlimok G, Dirschedl P, Witte J, Riethmuller G (1992) Prognostic significance of micrometastatic tumour cells in bone marrow of colorectal cancer patients. Lancet 340:685–689CrossRefPubMed Lindemann F, Schlimok G, Dirschedl P, Witte J, Riethmuller G (1992) Prognostic significance of micrometastatic tumour cells in bone marrow of colorectal cancer patients. Lancet 340:685–689CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Perseghin P, Vigano M, Rocco G, Della Pona C, Buscemi A, Rizzi A (1997) Effectiveness of leukocyte filters in reducing tumor cell contamination after intraoperative blood salvage in lung cancer patients. Vox Sang 72:221–224PubMed Perseghin P, Vigano M, Rocco G, Della Pona C, Buscemi A, Rizzi A (1997) Effectiveness of leukocyte filters in reducing tumor cell contamination after intraoperative blood salvage in lung cancer patients. Vox Sang 72:221–224PubMed
20.
Zurück zum Zitat Mayhew E, Glaves D (1984) Quantitation of tumorigenic disseminating and arrested cancer cells. Br J Cancer 50:159–166PubMed Mayhew E, Glaves D (1984) Quantitation of tumorigenic disseminating and arrested cancer cells. Br J Cancer 50:159–166PubMed
21.
Zurück zum Zitat Dzik S (1993) Leukodepletion blood filters: filter design and mechanisms of leukocyte removal. Transfus Med Rev 7:65–77PubMed Dzik S (1993) Leukodepletion blood filters: filter design and mechanisms of leukocyte removal. Transfus Med Rev 7:65–77PubMed
22.
Zurück zum Zitat Molnar B, Ladanyi A, Tanko L, Sreter L, Tulassay Z (2001) Circulating tumor cell clusters in the peripheral blood of colorectal cancer patients. Clin Cancer Res 7:4080–4085PubMed Molnar B, Ladanyi A, Tanko L, Sreter L, Tulassay Z (2001) Circulating tumor cell clusters in the peripheral blood of colorectal cancer patients. Clin Cancer Res 7:4080–4085PubMed
23.
Zurück zum Zitat Liu CL, Fan ST, Lo CM, Tung-Ping Poon R, Wong J (2000) Anterior approach for major right hepatic resection for large hepatocellular carcinoma. Ann Surg 232:25–31CrossRefPubMed Liu CL, Fan ST, Lo CM, Tung-Ping Poon R, Wong J (2000) Anterior approach for major right hepatic resection for large hepatocellular carcinoma. Ann Surg 232:25–31CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Oldhafer KJ, Lang H, Schlitt HJ, Hauss J, Raab R, Klempnauer J, et al (2000) Long-term experience after ex situ liver surgery. Surgery 127:520–527CrossRefPubMed Oldhafer KJ, Lang H, Schlitt HJ, Hauss J, Raab R, Klempnauer J, et al (2000) Long-term experience after ex situ liver surgery. Surgery 127:520–527CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Raab R, Schlitt HJ, Oldhafer KJ, Bornscheuer A, Lang H, Pichlmayr R (2000) Ex-vivo resection techniques in tissue-preserving surgery for liver malignancies. Langenbecks Arch Surg 385:179–184CrossRefPubMed Raab R, Schlitt HJ, Oldhafer KJ, Bornscheuer A, Lang H, Pichlmayr R (2000) Ex-vivo resection techniques in tissue-preserving surgery for liver malignancies. Langenbecks Arch Surg 385:179–184CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Peri-operative filtration of disseminated cytokeratin positive cells in patients with colorectal liver metastasis
verfasst von
Nils R. Frühauf
Sabine Kasimir-Bauer
Klaus Görlinger
Hauke Lang
Christian P. Kaudel
Gernot M. Kaiser
Karl J. Oldhafer
Christoph E. Broelsch
Publikationsdatum
01.02.2005
Erschienen in
Langenbeck's Archives of Surgery / Ausgabe 1/2005
Print ISSN: 1435-2443
Elektronische ISSN: 1435-2451
DOI
https://doi.org/10.1007/s00423-004-0518-3

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2005

Langenbeck's Archives of Surgery 1/2005 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.