Skip to main content
Erschienen in: Journal of Thrombosis and Thrombolysis 1/2008

01.02.2008

Pharmacogenetic dose adjustments in orthopedic patients beginning warfarin therapy

verfasst von: Petra A. Jacobsen-Lenzini, Charles S. Eby, Paul E. Milligan, Gloria R. Grice, Elena Deych, Leonard Grosso, Eric Millican, Susan K. Gatchel, John C. Clohisy, Robert L. Barrack, Brian F. Gage

Erschienen in: Journal of Thrombosis and Thrombolysis | Ausgabe 1/2008

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Warfarin sodium (Coumadin™ and others) is commonly prescribed for the prophylaxis and treatment of venous thromboembolism. Dosing algorithms have not been widely adopted because they often only apply after three warfarin doses, they require a fixed initial warfarin dose (e.g., 5 or 10 mg) and/or because they are not tailored to genetic and clinical factors that influence the International Normalized Ratio (INR). We thus sought to develop a pharmacogenetics dosing algorithm that predicted the therapeutic warfarin dose from factors available after the initial 4 days of therapy. We collected a blood sample for genotyping, clinical variables, current medications, and pre- and post-operative laboratory values from 98 patients undergoing primary or revision total hip or knee replacement. We genotyped for polymorphisms in the cytochrome P450 (CYP) 2C9 and vitamin K epoxide reductase (VKORC1) genes. We used stepwise regression to model the logarithm of the therapeutic dose after four warfarin doses. Most of the variability in therapeutic dose could be explained after 4 days of therapy (R 2 = 82.5%) by genetic and clinical factors. INR response after four warfarin doses (INR4) inversely correlated with therapeutic dose (P < 0.001). Intra-operative blood loss transiently, but significantly elevated the post-operative INR values. Other significant (P < 0.02) predictors of therapeutic warfarin dose were the first three doses (+8.6% for the 1st and +15.8% for the average of the 2nd and the 3rd, per 1 mg), CYP2C9*3 and CYP2C9*2 genotype (−32.0% and −12.2%, respectively, per allele), smoking status (+22% in current smokers), and a history of liver disease (−37%). In summary, we developed an algorithm to estimate the therapeutic warfarin dose based on pharmacogenetic and clinical factors (including INR value) available after 4 days of warfarin therapy. We have posted the algorithm to http://​www.​WarfarinDosing.​org. …
Metadaten
Titel
Pharmacogenetic dose adjustments in orthopedic patients beginning warfarin therapy
verfasst von
Petra A. Jacobsen-Lenzini
Charles S. Eby
Paul E. Milligan
Gloria R. Grice
Elena Deych
Leonard Grosso
Eric Millican
Susan K. Gatchel
John C. Clohisy
Robert L. Barrack
Brian F. Gage
Publikationsdatum
01.02.2008
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Thrombosis and Thrombolysis / Ausgabe 1/2008
Print ISSN: 0929-5305
Elektronische ISSN: 1573-742X
DOI
https://doi.org/10.1007/s11239-007-0142-5

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2008

Journal of Thrombosis and Thrombolysis 1/2008 Zur Ausgabe

EditorialNotes

Preface

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.