Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastroenterology 9/2012

01.09.2012 | Original Article—Liver, Pancreas, and Biliary Tract

Portal hemodynamic effects of sorafenib in patients with advanced hepatocellular carcinoma: a prospective cohort study

verfasst von: Hisashi Hidaka, Takahide Nakazawa, Toru Kaneko, Tsutomu Minamino, Juichi Takada, Yoshiaki Tanaka, Yusuke Okuwaki, Masaaki Watanabe, Akitaka Shibuya, Wasaburo Koizumi

Erschienen in: Journal of Gastroenterology | Ausgabe 9/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background and aims

Sorafenib is currently in clinical use as an oral multikinase inhibitor that blocks tumor growth and cell proliferation in advanced hepatocellular carcinoma (HCC). It has been demonstrated in a translating study that sorafenib had a beneficial effect on portocollateral circulation in cirrhotic animals with portal hypertension. This study was prospectively performed to evaluate the portal hemodynamic effect of sorafenib in patients with advanced HCC using duplex Doppler ultrasonography (DDU).

Methods

Twenty-five Child-Pugh class-A patients with advanced HCC had received sorafenib at a dose of 400 mg twice daily. Primary outcomes were changes in portal venous area (PVA; cm2) as seen by using DDU before and after a 2-week administration of sorafenib. Secondary outcomes included the changes of laboratory data and other flow data revealed on DDU.

Results

PVA was significantly decreased after a 2-week administration (0.78 ± 0.23 vs. 0.64 ± 0.25, P = 0.023), while the portal venous flow velocity (PVV; cm/s) was not significantly changed (0.22 ± 0.06 vs. 0.24 ± 0.07, P = 0.17). Therefore, the congestion index (PVA/PVV), which reflects the pathophysiological hemodynamics of portal venous system, was significantly decreased (3.9 ± 1.7 vs. 3.0 ± 1.4, P = 0.042).

Conclusions

We demonstrated the portal hemodynamic effect of sorafenib in patients with advanced HCC. Considering that this was a short-term study, because sorafenib could be a potential beneficial therapeutic agent for portal hypertension, it will be necessary to verify its clinical benefits for portal hypertension in future studies.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Llovet JM, Ricci S, Mazzaferro V, Hilgard P, Gane E, Bland JF, et al. Sorafenib in advanced hepatocellular carcinoma. N Engl J Med. 2008;359:378–90.PubMedCrossRef Llovet JM, Ricci S, Mazzaferro V, Hilgard P, Gane E, Bland JF, et al. Sorafenib in advanced hepatocellular carcinoma. N Engl J Med. 2008;359:378–90.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Cheng AL, Kang YK, Chen Z, Tasao CJ, Qin S, Kim JS, et al. Efficacy and safety of sorafenib in patients in the Asia-Pacific region with advanced hepatocellular carcinoma: a phase III randomised, double-blind, placebo-controlled trial. Lancet Oncol. 2009;10:25–34.PubMedCrossRef Cheng AL, Kang YK, Chen Z, Tasao CJ, Qin S, Kim JS, et al. Efficacy and safety of sorafenib in patients in the Asia-Pacific region with advanced hepatocellular carcinoma: a phase III randomised, double-blind, placebo-controlled trial. Lancet Oncol. 2009;10:25–34.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Mejias M, Garcia-Pras E, Tiani C, Miquel R, Bosch J, Fernandez M, et al. Beneficial effects of sorafenib on splanchnic, intrahepatic, and portocollateral circulations in portal hypertensive and cirrhotic rats. Hepatology. 2009;49:1245–56.PubMedCrossRef Mejias M, Garcia-Pras E, Tiani C, Miquel R, Bosch J, Fernandez M, et al. Beneficial effects of sorafenib on splanchnic, intrahepatic, and portocollateral circulations in portal hypertensive and cirrhotic rats. Hepatology. 2009;49:1245–56.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Garcia-Tsao G, Bosch J, Groszmann RJ. Portal hypertension and variceal bleeding—unresolved issues. Summary of an American Association for the study of liver diseases and European Association for the study of the liver single-topic conference. Hepatology. 2008;47:1764–72.PubMedCrossRef Garcia-Tsao G, Bosch J, Groszmann RJ. Portal hypertension and variceal bleeding—unresolved issues. Summary of an American Association for the study of liver diseases and European Association for the study of the liver single-topic conference. Hepatology. 2008;47:1764–72.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Perelló A, Escorsell A, Bru C, Gilabert R, Moitinho E, Garcia-Pagan JC, et al. Wedged hepatic venous pressure adequately reflects portal pressure in hepatitis C virus-related cirrhosis. Hepatology. 1999;30:1393–7.PubMedCrossRef Perelló A, Escorsell A, Bru C, Gilabert R, Moitinho E, Garcia-Pagan JC, et al. Wedged hepatic venous pressure adequately reflects portal pressure in hepatitis C virus-related cirrhosis. Hepatology. 1999;30:1393–7.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Sabbà C, Merkel C, Zoli M, Ferraioli G, Gaiani S, Sacerdoti D, et al. Interobserver and interequipment variability of echo-Doppler examination of the portal vein: effect of a cooperative training program. Hepatology. 1995;21:428–33.PubMed Sabbà C, Merkel C, Zoli M, Ferraioli G, Gaiani S, Sacerdoti D, et al. Interobserver and interequipment variability of echo-Doppler examination of the portal vein: effect of a cooperative training program. Hepatology. 1995;21:428–33.PubMed
7.
Zurück zum Zitat Bolognesi M, Sacerdoti D, Merkel C, Gerunda G, Maffei-Faccioli A, Angeli P, et al. Splenic Doppler impedance indices: influence of different portal hemodynamic conditions. Hepatology. 1996;23:1035–40.PubMedCrossRef Bolognesi M, Sacerdoti D, Merkel C, Gerunda G, Maffei-Faccioli A, Angeli P, et al. Splenic Doppler impedance indices: influence of different portal hemodynamic conditions. Hepatology. 1996;23:1035–40.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Moriyasu F, Nishida O, Ban N, Nakamura T, Sakai M, Miyake T, et al. “Congestion index” of the portal vein. Am J Roentgenol. 1986;146:735–9. Moriyasu F, Nishida O, Ban N, Nakamura T, Sakai M, Miyake T, et al. “Congestion index” of the portal vein. Am J Roentgenol. 1986;146:735–9.
9.
Zurück zum Zitat The Liver Cancer Study Group of Japan. The general rules of the clinical and pathological study of primary liver cancer. 2nd ed. Tokyo: Kanehara; 2003. The Liver Cancer Study Group of Japan. The general rules of the clinical and pathological study of primary liver cancer. 2nd ed. Tokyo: Kanehara; 2003.
10.
Zurück zum Zitat Lencioni R, Llovet JM. Modified RECIST (mRECIST) assessment for hepatocellular carcinoma. Semin Liver Dis. 2010;30:52–60.PubMedCrossRef Lencioni R, Llovet JM. Modified RECIST (mRECIST) assessment for hepatocellular carcinoma. Semin Liver Dis. 2010;30:52–60.PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Coriat R, Gouya H, Mir O, Ropert S, Vignaux O, Chaussade S, et al. Reversible decrease of portal venous flow in cirrhotic patients: a positive side effect of sorafenib. PLoS ONE. 2011;6:e16978.PubMedCrossRef Coriat R, Gouya H, Mir O, Ropert S, Vignaux O, Chaussade S, et al. Reversible decrease of portal venous flow in cirrhotic patients: a positive side effect of sorafenib. PLoS ONE. 2011;6:e16978.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Reiberger T, Angermayr B, Schwabl P, Rohr-Udilova N, Mitterhauser M, Gangl A, et al. Sorafenib attenuates the portal hypertensive syndrome in partial portal vein ligated rats. J Hepatol. 2009;51:865–73.PubMedCrossRef Reiberger T, Angermayr B, Schwabl P, Rohr-Udilova N, Mitterhauser M, Gangl A, et al. Sorafenib attenuates the portal hypertensive syndrome in partial portal vein ligated rats. J Hepatol. 2009;51:865–73.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Escudier B, Eisen T, Stadler WM, Szczylik C, Oudard S, Siebels M, et al. Sorafenib in advanced clear-cell renal-cell carcinoma. N Engl J Med. 2007;356:125–34.PubMedCrossRef Escudier B, Eisen T, Stadler WM, Szczylik C, Oudard S, Siebels M, et al. Sorafenib in advanced clear-cell renal-cell carcinoma. N Engl J Med. 2007;356:125–34.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Portal hemodynamic effects of sorafenib in patients with advanced hepatocellular carcinoma: a prospective cohort study
verfasst von
Hisashi Hidaka
Takahide Nakazawa
Toru Kaneko
Tsutomu Minamino
Juichi Takada
Yoshiaki Tanaka
Yusuke Okuwaki
Masaaki Watanabe
Akitaka Shibuya
Wasaburo Koizumi
Publikationsdatum
01.09.2012
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Journal of Gastroenterology / Ausgabe 9/2012
Print ISSN: 0944-1174
Elektronische ISSN: 1435-5922
DOI
https://doi.org/10.1007/s00535-012-0563-6

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2012

Journal of Gastroenterology 9/2012 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.