Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 7/2017

18.01.2017 | Original Contributions

Prediction of Diabetes Remission at Long Term Following Biliopancreatic Diversion

verfasst von: Nicola Scopinaro, Gian Franco Adami, Paolo Bruzzi, Renzo Cordera

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 7/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Importance

In obese patients with type 2 diabetes (T2DM), the marked weight loss following bariatric surgery is accompanied in a consistent number of cases by T2DM resolution or control. The clinical need of preoperative parameters reliable in predicting a positive metabolic outcome at long term following the operation has then emerged.

Observation

A cohort of 135 consecutive T2DM patients with a wide range of body mass index (BMI) at more than 5 years following biliopancreatic diversion (BPD) was considered. The 5-year-T2DM resolution, defined as glycosylated hemoglobin (HbA1C) lower than 6.5% without antidiabetic therapy, was related to demographic, anthropometric, and biochemical findings prior to the operation. The long-term metabolic outcome was positively related to baseline BMI values and negatively with the preoperative use of insulin.

Conclusion

BMI and insulin therapy at the time of surgery are associated with the probability of T2DM long lasting remission and could be used as solid predictors before surgery. In the overweight and non morbidly obese diabetic patients, bariatric surgery is less efficient in determining long term T2DM resolution than in their morbid obese counterparts.
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Valera-Mora ME, Simeoni B, Gagliardi L, et al. Predictors of weight loss and reversal of comorbidities in malabsorptive bariatric surgery. Am J Clin Nutr. 2005;81(6):1292–7.PubMed Valera-Mora ME, Simeoni B, Gagliardi L, et al. Predictors of weight loss and reversal of comorbidities in malabsorptive bariatric surgery. Am J Clin Nutr. 2005;81(6):1292–7.PubMed
6.
Zurück zum Zitat Scopinaro N, Adami GF, Marinari GM, et al. Biliopancreatic diversion. World J Surg. 1998;22(9):936–46.CrossRefPubMed Scopinaro N, Adami GF, Marinari GM, et al. Biliopancreatic diversion. World J Surg. 1998;22(9):936–46.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Panunzi S, Carlsson L, De Gaetano A, et al. Determinants of diabetes remission and glycemic control after bariatric surgery. Diabetes Care. 2016;39(1):166–74.CrossRefPubMed Panunzi S, Carlsson L, De Gaetano A, et al. Determinants of diabetes remission and glycemic control after bariatric surgery. Diabetes Care. 2016;39(1):166–74.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Scopinaro N, Camerini G, Papadia F, Andraghetti G, Cordera R, Adami GF. Long term clinical and functional impact of biliopancreatic diversion on type 2 diabetes in morbidly and non–morbidly obese patients undergoing biliopancreatic diversion. Surg Obes Relat Dis. 2015 pii: S1550–7289(15)01101–6. Scopinaro N, Camerini G, Papadia F, Andraghetti G, Cordera R, Adami GF. Long term clinical and functional impact of biliopancreatic diversion on type 2 diabetes in morbidly and non–morbidly obese patients undergoing biliopancreatic diversion. Surg Obes Relat Dis. 2015 pii: S1550–7289(15)01101–6.
11.
Zurück zum Zitat Fried M, Yumuk V, Oppert JM, et al. International Federation for Surgery of Obesity and Metabolic Disorders-European Chapter (IFSO-EC); European Association for the Study of Obesity (EASO); European Association for the Study of Obesity Obesity Management Task Force (EASO OMTF). Interdisciplinary European guidelines on metabolic and bariatric surgery. Obes Surg. 2014;24(1):42–55.CrossRefPubMed Fried M, Yumuk V, Oppert JM, et al. International Federation for Surgery of Obesity and Metabolic Disorders-European Chapter (IFSO-EC); European Association for the Study of Obesity (EASO); European Association for the Study of Obesity Obesity Management Task Force (EASO OMTF). Interdisciplinary European guidelines on metabolic and bariatric surgery. Obes Surg. 2014;24(1):42–55.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Prediction of Diabetes Remission at Long Term Following Biliopancreatic Diversion
verfasst von
Nicola Scopinaro
Gian Franco Adami
Paolo Bruzzi
Renzo Cordera
Publikationsdatum
18.01.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 7/2017
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-017-2555-3

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2017

Obesity Surgery 7/2017 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.