Skip to main content
Erschienen in: Acta Diabetologica 9/2021

09.04.2021 | Original Article

Pregnancy outcomes and maternal characteristics in women with pregestational and gestational diabetes: a retrospective study on 206,917 singleton live births

verfasst von: Elisa Gualdani, Graziano Di Cianni, Marta Seghieri, Paolo Francesconi, Giuseppe Seghieri

Erschienen in: Acta Diabetologica | Ausgabe 9/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Aims

To examine risk of adverse pregnancy outcomes, mothers’ characteristics and incidence rate over time of pregestational type 1 (T1D), type 2 (T2D) or gestational diabetes (GDM).

Methods

The study included all singleton live births born from women aged 15–45 year, in Tuscany, Italy from 2010 to 2018. Pregnancy outcomes were retrieved by certificates of care at delivery compiled by midwives. Pregestational diabetes and GDM were identified by regional administrative databases. Time course of pregestational diabetes and GDM across last decade was assessed by Poisson analysis. Logistic regression analysis was used to calculate adjusted odds ratios (OR; 95% CI) for maternal characteristics or neonatal outcomes.

Results

Among 206,917 singleton live births, GDM was diagnosed in 21,613 pregnancies (10.46%) and pregestational diabetes in 979, being T2D more prevalent than T1D (606; 0.29% vs. 373; 0.18%). Pregestational T2D incidence progressively decreased over last decade, T1D remained stable while GDM progressively rose. Pre-pregnancy obesity, preterm deliveries or cesarean sections were common characteristics of pregestational diabetes and GDM. Risk of neonatal distress and neonatal malformations was higher in pregestational T1D. Risk of prior spontaneous abortions was higher in GDM and in pregestational T2D (OR: 4.19; 3.30–5.33), mostly treated with metformin. Risk of neonatal macrosomia was increased only in pregestational diabetes.

Conclusions

In our population, pregestational T2D was more prevalent than T1D. Neonatal complications were mostly associated with pregestational T1D. Increased risk of previous spontaneous abortions was the hallmark of pregestational T2D. GDM, even if sharing adverse outcomes with pregestational T2D, was unrelated to rise in risk of neonatal macrosomia.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Wintfeld N (2015) Trends in the incidence of diabetes, its clinical sequelae, and associated costs in pregnancy. Diabetes Metab Res Rev 31(7):707–716CrossRef Wintfeld N (2015) Trends in the incidence of diabetes, its clinical sequelae, and associated costs in pregnancy. Diabetes Metab Res Rev 31(7):707–716CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Chaovarindr U, Coustan DR, Hadden DR et al (2008) Hyperglycemia and adverse pregnancy outcomes. N Engl J Med 358(19):1991–2002CrossRef Chaovarindr U, Coustan DR, Hadden DR et al (2008) Hyperglycemia and adverse pregnancy outcomes. N Engl J Med 358(19):1991–2002CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Gray SG, Sweeting AN, McGuire TM, Cohen N, Ross GP, Little PJ (2018) Changing environment of hyperglycemia in pregnancy: gestational diabetes and diabetes mellitus in pregnancy. J Diabetes 10(8):633–640CrossRef Gray SG, Sweeting AN, McGuire TM, Cohen N, Ross GP, Little PJ (2018) Changing environment of hyperglycemia in pregnancy: gestational diabetes and diabetes mellitus in pregnancy. J Diabetes 10(8):633–640CrossRef
22.
Zurück zum Zitat McGrath RT, Glastras SJ, Hocking SL, Fulcher GR (2018) Large-for-gestational-age neonates in type 1 diabetes and pregnancy: contribution of factors beyond hyperglycemia. Diabetes Care 41(8):1821–1828CrossRef McGrath RT, Glastras SJ, Hocking SL, Fulcher GR (2018) Large-for-gestational-age neonates in type 1 diabetes and pregnancy: contribution of factors beyond hyperglycemia. Diabetes Care 41(8):1821–1828CrossRef
Metadaten
Titel
Pregnancy outcomes and maternal characteristics in women with pregestational and gestational diabetes: a retrospective study on 206,917 singleton live births
verfasst von
Elisa Gualdani
Graziano Di Cianni
Marta Seghieri
Paolo Francesconi
Giuseppe Seghieri
Publikationsdatum
09.04.2021
Verlag
Springer Milan
Erschienen in
Acta Diabetologica / Ausgabe 9/2021
Print ISSN: 0940-5429
Elektronische ISSN: 1432-5233
DOI
https://doi.org/10.1007/s00592-021-01710-0

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2021

Acta Diabetologica 9/2021 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Die „Zehn Gebote“ des Endokarditis-Managements

30.04.2024 Endokarditis Leitlinie kompakt

Worauf kommt es beim Management von Personen mit infektiöser Endokarditis an? Eine Kardiologin und ein Kardiologe fassen die zehn wichtigsten Punkte der neuen ESC-Leitlinie zusammen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.