Skip to main content
main-content

01.12.2017 | Technical advance | Ausgabe 1/2017 Open Access

BMC Neurology 1/2017

Process for developing rehabilitation practice recommendations for individuals with traumatic brain injury

Zeitschrift:
BMC Neurology > Ausgabe 1/2017
Autoren:
Librada Callender, Rachel Brown, Simon Driver, Marie Dahdah, Ashley Collinsworth, Shahid Shafi

Abstract

Background

Attempts at measuring quality of rehabilitation care are hampered by a gap in knowledge translation of evidence-based approaches and lack of consensus on best practices. However, adoption of evidence-based best practices is needed to minimize variations and improve quality of care. Therefore, the objective of this project was to describe a process for assessing the quality of evidence of clinical practices in traumatic brain injury (TBI) rehabilitative care.

Methods

A multidisciplinary team of clinicians developed discipline-specific clinical questions using the Population, Intervention, Control, Outcome process. A systematic review of the literature was conducted for each question using Pubmed, CINAHL, PsychInfo, and Allied Health Evidence databases. Team members assessed the quality, level, and applicability of evidence utilizing a modified Oxford scale, the Agency for Healthcare Research and Quality Methods Guide, and a modified version of the Grading of Recommendations, Assessment, Development, and Evaluation scale.

Results

Draft recommendations for best-practice were formulated and shared with a Delphi panel of clinical representatives and stakeholders to obtain consensus.

Conclusion

Evidence-based practice guidelines are essential to improve the quality of TBI rehabilitation care. By using a modified quality of evidence assessment tool, we established a process to gain consensus on practice recommendations for individuals with TBI undergoing rehabilitation.
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2017

BMC Neurology 1/2017 Zur Ausgabe

Neu in den Fachgebieten Neurologie und Psychiatrie

Meistgelesene Bücher in der Neurologie & Psychiatrie

  • 2016 | Buch

    Neurologie

    Das Lehrbuch vermittelt Ihnen das gesamte Neurologie-Prüfungswissen für Ihr Medizinstudium und bereitet auch junge Assistenzärzte durch detailliertes Fachwissen optimal auf die Praxis vor. Die komplett überarbeitete Auflage enthält sechs neue, interdisziplinäre Kapitel.

    Herausgeber:
    Werner Hacke
  • 2016 | Buch

    Komplikationen in der Neurologie

    Das Buch schildert Ereignisse im Rahmen der Neuromedizin, die während der Diagnostik und Therapie neurologischer Erkrankungen und Symptome auftreten können. Die Fallbeispiele sensibilisieren Sie für mögliche Risikofaktoren, um das Auftreten solcher Komplikationen zu vermeiden.

    Herausgeber:
    Frank Block
  • 2017 | Buch

    Facharztwissen Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie

    Leitsymptome, Untersuchungsmethoden, Krankheitsbilder, Notfälle & Co. – mit der Neuauflage des "Facharztwissens" sind Sie auf die Facharztprüfung in Psychiatrie und Psychotherapie optimal vorbereitet. In dieser 2. Auflage sind die Kapitel zu psychosomatischen Störungen deutlich ausgebaut.

    Herausgeber:
    Prof. Dr. Dr. Frank Schneider
  • 2019 | Buch

    Kompendium der Psychotherapie

    Für Ärzte und Psychologen

    Dieses Werk wendet sich an Ärzte und Psychologen, die an psychiatrischen und psychosomatischen Kliniken oder an Psychotherapeutischen Ausbildungsinstituten arbeiten und in den vorhandenen Lehrbüchern der Psychotherapie den Brückenschlag zur …

    Herausgeber:
    Tilo Kircher