Skip to main content
Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 9/2016

26.04.2016 | Gynecologic Oncology

Quality of Care for Cervical and Endometrial Cancer Patients: The Impact of Different Techniques of Sentinel Lymph Node Mapping on Patient Satisfaction

verfasst von: Alessandro Buda, MD, Federica Elisei, MD, Sharon Palazzi, MD, Elena De Ponti, MD, Maurizio Arosio, MD, Francesca Vecchione, MD, Tiziana Dell’Anna, MD, Marco Cuzzocrea, MD, Beatrice Bussi, MD, Daniela Giuliani, MD, Giampaolo Di Martino, MD, Cinzia Crivellaro, MD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 9/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objectives

The purpose of this study was to assess the quality of care in patients who underwent sentinel lymph node (SLN) mapping for endometrial and cervical cancer staging, and evaluate the impact of different techniques on patient satisfaction, i.e. radiotracer Tc99m versus indocyanine green (ICG) or methylene blue injection.

Method

Women with preoperative stage I endometrial cancer or stage I (1A2–1B1) cervical cancer who underwent surgical staging, including SLN mapping, were considered for this study. Patient satisfaction was assessed using the European Organisation for Research and Treatment of Cancer IN-PATSAT32 questionnaire. Women were classified into two groups according to the different nodal mapping techniques: intracervical preoperative injection of Tc99m nanocolloid + intraoperative blue dye (Group 1) versus intraoperative cervical injection of ICG or blue dye (Group 2). Differences in patient satisfaction scores between the groups were analyzed.

Results

Of the 178 eligible women, 143 were included in the study (endometrial cancer n = 106, cervical cancer n = 37): 57 underwent SLN mapping with Tc99m and blue dye (Group 1), and 86 women were mapped intraoperatively with blue dye alone or ICG (Group 2). Analysis of IN-PATSAT32 questionnaire scores showed a higher patient satisfaction score for patients in Group 2 (p = 0.001), which was independent of the physician and surgical outcomes evaluated. The scores were statistically better for Group 2, and also in rating doctors (p = 0.0001), nurses (p = 0.006), and care and services organizations (p = 0.001).

Conclusions

Cervical and endometrial cancer patients who underwent SLN mapping by ICG or blue dye perceived a better quality of care when compared with those patients who underwent the combined radiocolloid and blue dye technique.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Creasman WT, Morrow CP, Bundy BN, et al. Surgical pathologic spread patterns of endometrial cancer. A Gynecologic Oncology Group Study. Cancer. 1987;60:2035–41.CrossRefPubMed Creasman WT, Morrow CP, Bundy BN, et al. Surgical pathologic spread patterns of endometrial cancer. A Gynecologic Oncology Group Study. Cancer. 1987;60:2035–41.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Cibula D, Abu-Rustum NR, Dusek L, et al. Prognostic significance of low volume sentinel lymph node disease in early-stage cervical cancer. Gynecol Oncol. 2012;124:496–501.CrossRefPubMed Cibula D, Abu-Rustum NR, Dusek L, et al. Prognostic significance of low volume sentinel lymph node disease in early-stage cervical cancer. Gynecol Oncol. 2012;124:496–501.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Khoury-Collado F, Murray MP, Hensley ML, et al. Sentinel lymph node mapping for endometrial cancer improves the detection of metastatic disease to regional lymph nodes. Gynecol Oncol. 2011;122:251–4.CrossRefPubMed Khoury-Collado F, Murray MP, Hensley ML, et al. Sentinel lymph node mapping for endometrial cancer improves the detection of metastatic disease to regional lymph nodes. Gynecol Oncol. 2011;122:251–4.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Ballester M, Naoura I, Chéreau E, et al. Sentinel node biopsy upstages patients with presumed low- and intermediate-risk endometrial cancer: results of a multicenter study. Ann Surg Oncol. 2013;20:407–12.CrossRefPubMed Ballester M, Naoura I, Chéreau E, et al. Sentinel node biopsy upstages patients with presumed low- and intermediate-risk endometrial cancer: results of a multicenter study. Ann Surg Oncol. 2013;20:407–12.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Cormier B, Diaz JP, Shih K, et al. Establishing a sentinel lymph node mapping algorithm for the treatment of early cervical cancer. Gynecol Oncol. 2011;122:275–80.CrossRefPubMed Cormier B, Diaz JP, Shih K, et al. Establishing a sentinel lymph node mapping algorithm for the treatment of early cervical cancer. Gynecol Oncol. 2011;122:275–80.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat St Clair CM, Ericksson AG, Ducie JA, et al. Low-volume lymph node metastasis discovered during sentinel lymph node mapping for endometrial cancer. Ann Surg Oncol. 2016;23(5):1653–9.CrossRefPubMed St Clair CM, Ericksson AG, Ducie JA, et al. Low-volume lymph node metastasis discovered during sentinel lymph node mapping for endometrial cancer. Ann Surg Oncol. 2016;23(5):1653–9.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Touhami O, Trinh XB, Gregoire J, et al. Predictors of non-sentinel lymph node (non-SLN) metastasis in patients with sentinel lymph node (SLN) metastasis in endometrial cancer. Gynecol Oncol. 2015;138(1):41–5.CrossRefPubMed Touhami O, Trinh XB, Gregoire J, et al. Predictors of non-sentinel lymph node (non-SLN) metastasis in patients with sentinel lymph node (SLN) metastasis in endometrial cancer. Gynecol Oncol. 2015;138(1):41–5.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Burke TW, Levenback C, Tornos C, et al. Intraabdominal lymphatic mapping to direct pelvic and aortic lymphadenectomy in women with high risk endometrial cancer: results of a pilot study. Gynecol Oncol. 1996;62:169–73.CrossRefPubMed Burke TW, Levenback C, Tornos C, et al. Intraabdominal lymphatic mapping to direct pelvic and aortic lymphadenectomy in women with high risk endometrial cancer: results of a pilot study. Gynecol Oncol. 1996;62:169–73.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat How J, Gotlieb WH, Press JZ, et al. Comparing indocyanine green, technetium, and blue dye for sentinel lymph node mapping in endometrial cancer. Gynecol Oncol. 2015;137(3):436–42.CrossRefPubMed How J, Gotlieb WH, Press JZ, et al. Comparing indocyanine green, technetium, and blue dye for sentinel lymph node mapping in endometrial cancer. Gynecol Oncol. 2015;137(3):436–42.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Jewell EL, Huang JJ, Abu-Rustum NR, et al. Detection of sentinel lymph nodes in minimally invasive surgery using indocyanine green and near-infrared fluorescence imaging for uterine and cervical malignancies. Gynecol Oncol. 2014;133(2):274–77.CrossRefPubMed Jewell EL, Huang JJ, Abu-Rustum NR, et al. Detection of sentinel lymph nodes in minimally invasive surgery using indocyanine green and near-infrared fluorescence imaging for uterine and cervical malignancies. Gynecol Oncol. 2014;133(2):274–77.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Avery KN, Metcalfe C, Nicklin J, et al. Satisfaction with care: an independent outcome measure in surgical oncology. Ann Surg Oncol. 2006;13:817–22.CrossRefPubMed Avery KN, Metcalfe C, Nicklin J, et al. Satisfaction with care: an independent outcome measure in surgical oncology. Ann Surg Oncol. 2006;13:817–22.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Tomlinson SJ, Ko CY. Patient satisfaction: an increasingly important measure of quality. Ann Surg Oncol. 2006;13(6):609–20.CrossRef Tomlinson SJ, Ko CY. Patient satisfaction: an increasingly important measure of quality. Ann Surg Oncol. 2006;13(6):609–20.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Jackson JL, Chamberlin J, Kroenke K. Predictors of patient satisfaction. Soc Sci Med 2001;52(4):609–20.CrossRefPubMed Jackson JL, Chamberlin J, Kroenke K. Predictors of patient satisfaction. Soc Sci Med 2001;52(4):609–20.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Bredart A, Bottomley A, Blazeby JM, et al. An international prospective study of the EORTC cancer in-patient satisfaction with care measure (EORTC IN-PATSAT32). Eur J Cancer. 2005;41:2120–31.CrossRefPubMed Bredart A, Bottomley A, Blazeby JM, et al. An international prospective study of the EORTC cancer in-patient satisfaction with care measure (EORTC IN-PATSAT32). Eur J Cancer. 2005;41:2120–31.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Buda A, Elisei F, Arosio M, et al. Integration of hybrid single-photon emission computed tomography/computed tomography in the preoperative assessment of sentinel node in patients with cervical and endometrial cancer: our experience and literature review. Int J Gynecol Cancer. 2012;22:830–5.CrossRefPubMed Buda A, Elisei F, Arosio M, et al. Integration of hybrid single-photon emission computed tomography/computed tomography in the preoperative assessment of sentinel node in patients with cervical and endometrial cancer: our experience and literature review. Int J Gynecol Cancer. 2012;22:830–5.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Blazeby J, Cull M, Groenvold M, et al. Guidelines for developing quality of life questionnaires. 3rd ed. Brussels: EORTC Publications; 2001. ISBN 2-930064-24-2. Blazeby J, Cull M, Groenvold M, et al. Guidelines for developing quality of life questionnaires. 3rd ed. Brussels: EORTC Publications; 2001. ISBN 2-930064-24-2.
17.
Zurück zum Zitat Todo Y, Kato H, Okamoto K, et al. Isolated tumor cells and micrometastases in regional lymph nodes in stage I to II endometrial cancer. J Gynecol Oncol. 2016;27(1):e1.CrossRefPubMed Todo Y, Kato H, Okamoto K, et al. Isolated tumor cells and micrometastases in regional lymph nodes in stage I to II endometrial cancer. J Gynecol Oncol. 2016;27(1):e1.CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat NCCN Clinical Practice Guidelines in Oncology (NCCN Guidelines). Version 2.2015. Fort Washington: National Comprehensive Cancer Network. NCCN Clinical Practice Guidelines in Oncology (NCCN Guidelines). Version 2.2015. Fort Washington: National Comprehensive Cancer Network.
19.
Zurück zum Zitat Koh WJ, Greer BE, Abu-Rustum NR, et al. Cervical cancer, version 2.2015. Featured updates to the NCCN guidelines. JNCCN. 2015;13(4):395–404.PubMed Koh WJ, Greer BE, Abu-Rustum NR, et al. Cervical cancer, version 2.2015. Featured updates to the NCCN guidelines. JNCCN. 2015;13(4):395–404.PubMed
20.
Zurück zum Zitat Barlin JN, Khoury-Collado F, Kim CH, et al. The importance of applying a sentinel lymph node algorithm in endometrial cancer staging: beyond removal of blue nodes. Gynecol Oncol. 2012;125:531–35.CrossRefPubMed Barlin JN, Khoury-Collado F, Kim CH, et al. The importance of applying a sentinel lymph node algorithm in endometrial cancer staging: beyond removal of blue nodes. Gynecol Oncol. 2012;125:531–35.CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Eriksson AG, Ducie J, Ali N, et al. Comparison of a sentinel lymph node and a selective lymphadenectomy algorithm in patients with endometriod endometrial carcinoma and limited myometrial invasion. Gynecol Oncol. 2016;140(3):394–9.CrossRef Eriksson AG, Ducie J, Ali N, et al. Comparison of a sentinel lymph node and a selective lymphadenectomy algorithm in patients with endometriod endometrial carcinoma and limited myometrial invasion. Gynecol Oncol. 2016;140(3):394–9.CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Buda A, Crivellaro C, Elisei F, et al. Impact of indocyanine green (ICG) for sentinel lymph node mapping in early stage endometrial and cervical cancer: comparison with conventional radiotracer 99mTC and/or blue dye. Ann Surg Oncol. 2015. doi: 10.1245/s10434-015-5022-1.PubMedPubMedCentral Buda A, Crivellaro C, Elisei F, et al. Impact of indocyanine green (ICG) for sentinel lymph node mapping in early stage endometrial and cervical cancer: comparison with conventional radiotracer 99mTC and/or blue dye. Ann Surg Oncol. 2015. doi: 10.​1245/​s10434-015-5022-1.PubMedPubMedCentral
23.
Zurück zum Zitat Buda A, Cuzzocrea M, Montanelli L, et al. Evaluation of patient satisfaction using the EORTC IN-PATSAT32 questionnaire and surgical outcomes in single-port surgery for benign adnexal disease: observational comparison with traditional laparoscopy. Diagn Ther Endosc. 2013;2013:578392.CrossRefPubMedPubMedCentral Buda A, Cuzzocrea M, Montanelli L, et al. Evaluation of patient satisfaction using the EORTC IN-PATSAT32 questionnaire and surgical outcomes in single-port surgery for benign adnexal disease: observational comparison with traditional laparoscopy. Diagn Ther Endosc. 2013;2013:578392.CrossRefPubMedPubMedCentral
24.
Zurück zum Zitat Bredart A, Razavi D, Robertson C, et al. Timing of patient satisfaction assessment: effect on questionnaire acceptability, completeness of data, reliability and variability of scores. Patient Educ Couns. 2002;46:131–36.CrossRefPubMed Bredart A, Razavi D, Robertson C, et al. Timing of patient satisfaction assessment: effect on questionnaire acceptability, completeness of data, reliability and variability of scores. Patient Educ Couns. 2002;46:131–36.CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Pompili C, Tiberi M, Salati M, et al. Patient satisfaction with health-care professionals and structure is not affected by longer hospital stay and complications after lung resection: a case-matched analysis. Interact Cardiovasc Thorac Surg. 2015;20(2):236–41.CrossRefPubMed Pompili C, Tiberi M, Salati M, et al. Patient satisfaction with health-care professionals and structure is not affected by longer hospital stay and complications after lung resection: a case-matched analysis. Interact Cardiovasc Thorac Surg. 2015;20(2):236–41.CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Begg C, Cho M, Eastwood S, et al. Improving the quality of reporting of randomized controlled trials. The CONSORT statement. JAMA. 1996;276(8):637–9.CrossRefPubMed Begg C, Cho M, Eastwood S, et al. Improving the quality of reporting of randomized controlled trials. The CONSORT statement. JAMA. 1996;276(8):637–9.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Quality of Care for Cervical and Endometrial Cancer Patients: The Impact of Different Techniques of Sentinel Lymph Node Mapping on Patient Satisfaction
verfasst von
Alessandro Buda, MD
Federica Elisei, MD
Sharon Palazzi, MD
Elena De Ponti, MD
Maurizio Arosio, MD
Francesca Vecchione, MD
Tiziana Dell’Anna, MD
Marco Cuzzocrea, MD
Beatrice Bussi, MD
Daniela Giuliani, MD
Giampaolo Di Martino, MD
Cinzia Crivellaro, MD
Publikationsdatum
26.04.2016
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 9/2016
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-016-5233-0

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2016

Annals of Surgical Oncology 9/2016 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.