Skip to main content
Erschienen in:

03.08.2020 | Brief Research Article

Regional deep hyperthermia in combination with whole brain radiotherapy (WBRT) in poor prognosis patients with brain metastases

verfasst von: M. Lloret, L. García-Cabrera, M. Zajac, P. C. Lara

Erschienen in: Clinical and Translational Oncology | Ausgabe 1/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The aim of this study is to assess for the first time, the role of regional deep hyperthermia in combination with radiotherapy and systemic therapy in patients with poor prognosis of brain metastases (GPI ≤ 2.5).

Methods

Patients with confirmed cerebral metastases and classified as GPI score ≤ 2.5 were included in this prospective study. Pretreatment stratification was defined as patients with 0–1 GPI score (Group A) and patients with 1.5–2.5 GPI score (Group B). HT was applied twice a week, 60 min per session, during RT by regional capacitive device (HY-DEEP 600WM system) at 13.56 MHz radiofrequency.

Results

Between June 2015 and June 2017, 15 patients and a total of 49 brain metastases were included in the protocol. All patients received all HT sessions as planned. RT and systemic therapy were also completed as prescribed. Tolerance to treatment was excellent and no toxicity was registered. Patients with HT effective treatment time longer than the median (W90time > 88%) showed better actuarial PFS at 6 and 12 months (100% and 66.7%, respectively) compared to those with less HT effective treatment time (50% and 0%, respectively) (p < 0.031). Median OS was 6 months (range 1–36 months). Stratification by GPI score showed a median OS of 3 months (CI 95% 2.49–3.51) in Group A and 8.0 months (CI 95% 5.15–10.41) in Group B (p = 0.035).

Conclusions

Regional hyperthermia is a feasible and safe technique to be used in combination with RT in brain metastases patients, improving PFS and survival in poor prognostic brain metastasis patients.
Literatur
Metadaten
Titel
Regional deep hyperthermia in combination with whole brain radiotherapy (WBRT) in poor prognosis patients with brain metastases
verfasst von
M. Lloret
L. García-Cabrera
M. Zajac
P. C. Lara
Publikationsdatum
03.08.2020
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Clinical and Translational Oncology / Ausgabe 1/2021
Print ISSN: 1699-048X
Elektronische ISSN: 1699-3055
DOI
https://doi.org/10.1007/s12094-020-02404-9

Neu im Fachgebiet Onkologie

Polypen bei nahen Verwandten – erhöhtes Darmkrebsrisiko

Werden bei erstgradigen Verwandten gutartige Darmpolypen identifiziert, ist das Risiko, selbst an einem Kolorektalkarzinom zu erkranken, deutlich erhöht – vor allem das für eine früh beginnende Erkrankung. Hier könnte sich eine frühe Koloskopie besonders lohnen.

KI-gestütztes Mammografiescreening überzeugt im Praxistest

Mit dem Einsatz künstlicher Intelligenz lässt sich die Detektionsrate im Mammografiescreening offenbar deutlich steigern. Mehr unnötige Zusatzuntersuchungen sind laut der Studie aus Deutschland nicht zu befürchten.

Welche Krebserkrankungen bei Zöliakie häufiger auftreten

Eine große Kohortenstudie hat den Zusammenhang zwischen Zöliakie und gastrointestinalen Krebserkrankungen und inflammatorischen Krankheiten untersucht. Neben gastrointestinalen Tumoren ist auch ein nicht solider Krebs häufiger.

Adjuvanter PD-L1-Hemmer verhindert Rezidive bei Hochrisiko-Urothelkarzinom

Sind Menschen mit muskelinvasivem Urothelkarzinom für die neoadjuvante platinbasierte Therapie nicht geeignet oder sprechen sie darauf nicht gut an, ist Pembrolizumab eine adjuvante Alternative: Die krankheitsfreie Lebenszeit wird dadurch mehr als verdoppelt.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.