Skip to main content
Erschienen in: International Urology and Nephrology 12/2020

04.08.2020 | Urology - Original Paper

Retroperitoneoscopic nephroureterectomy and ipsilateral bladder cuff resection in peritoneal dialysis-dependent patients: tips for immediate reinstitution

verfasst von: Han-Yu Weng, Chien-Hui Ou

Erschienen in: International Urology and Nephrology | Ausgabe 12/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To maximize the chance of maintaining peritoneal dialysis (PD) after retroperitoneoscopic nephroureterectomy without interruption in PD-dependent patients who were suspected as having upper tract urothelial carcinoma (UTUC).

Methods

During 2005–2018 at our hospital, 10 PD-dependent patients who were suspected as having UTUC underwent hand-assisted retroperitoneoscopic nephroureterectomy (HARN) and bladder cuff resection by a single surgeon. The medical record and post-operative outcomes were retrospectively analyzed. Our surgical tips aiming at staying on PD including keeping adequate but relatively lower insufflation pressure during the operation, reducing the negative pressure of the drain tube post-operatively and initiating PD at a low volume with gradual titration, were also presented in the article.

Results

A total of ten patients were enrolled in our study. The first five patients failed to resume PD and need interim hemodialysis due to various reasons. After some technique modifications, all the following five patients have PD reinstitution immediately after the operation without increasing the incidence of post-operative complications.

Conclusion

Staying on PD wound be beneficial for those ESRD patients who underwent retroperitoneoscopic nephroureterectomy due to UTUC, mainly to avoid hemodynamic interference and possible complications related to hemodialysis during the peri-operative period. However, it remains challenging for surgeons. We concluded the key points to minimize peritoneal violation. By adherence to our tips, retroperitoneoscopic nephroureterectomy should be strongly considered in PD patients with suspicious UTUC if feasible.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Miach P, Dawborn J, Xipell J (1976) Neoplasia in patients with chronic renal failure on long-term dialysis. Clin Nephrol 5(3):101–104PubMed Miach P, Dawborn J, Xipell J (1976) Neoplasia in patients with chronic renal failure on long-term dialysis. Clin Nephrol 5(3):101–104PubMed
8.
Zurück zum Zitat Maisonneuve P, Agodoa L, Gellert R, Stewart JH, Buccianti G, Lowenfels AB, Wolfe RA, Jones E, Disney AP, Briggs D, McCredie M, Boyle P (1999) Cancer in patients on dialysis for end-stage renal disease: an international collaborative study. Lancet (London, England) 354(9173):93–99CrossRef Maisonneuve P, Agodoa L, Gellert R, Stewart JH, Buccianti G, Lowenfels AB, Wolfe RA, Jones E, Disney AP, Briggs D, McCredie M, Boyle P (1999) Cancer in patients on dialysis for end-stage renal disease: an international collaborative study. Lancet (London, England) 354(9173):93–99CrossRef
Metadaten
Titel
Retroperitoneoscopic nephroureterectomy and ipsilateral bladder cuff resection in peritoneal dialysis-dependent patients: tips for immediate reinstitution
verfasst von
Han-Yu Weng
Chien-Hui Ou
Publikationsdatum
04.08.2020
Verlag
Springer Netherlands
Erschienen in
International Urology and Nephrology / Ausgabe 12/2020
Print ISSN: 0301-1623
Elektronische ISSN: 1573-2584
DOI
https://doi.org/10.1007/s11255-020-02556-1

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2020

International Urology and Nephrology 12/2020 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.