Skip to main content
main-content

01.05.2014 | Pancreatic Tumors | Ausgabe 5/2014

Annals of Surgical Oncology 5/2014

Revisiting the Concept of Lymph Node Metastases of Pancreatic Head Cancer: Number of Metastatic Lymph Nodes and Lymph Node Ratio According to N Stage

Zeitschrift:
Annals of Surgical Oncology > Ausgabe 5/2014
Autoren:
MD, PhD Mee Joo Kang, MD, PhD Jin-Young Jang, MD Ye Rim Chang, MD Wooil Kwon, MD Woohyun Jung, MD, PhD, FACS Sun-Whe Kim

Abstract

Background

Some suggest that metastatic lymph node ratio (LNR) may be prognostic of survival in patients with pancreatic cancer. However, this phenomenon was confused by inclusion of node-negative patients in the analysis. The present study was designed to evaluate the prognostic impact of metastatic LNR and the absolute number of metastatic LNs in patients resected for pancreatic cancer.

Methods

Data were collected from 398 patients who underwent curative surgery for pancreatic head cancer at Seoul National University Hospital. Long-term survival was analyzed according to LNR and absolute number of metastatic LNs.

Results

Of the patients, 227 (57.0 %) had LN metastasis. The mean numbers of total retrieved and metastatic LNs were 19.5 and 1.9, respectively, and the mean LNR was 0.11. Median overall survival (OS) of patients was significantly higher in N0 than in N1 patients after curative resection (25.4 vs. 14.8 months, p < 0.001). Median OS was significantly lower in patients with 1 than in those with 0 positive LNs (17.3 vs. 25.4 months, p = 0.001). Among N1 patients, those with 0 < LNR ≤ 0.2 had comparable prognosis than those with >0.2 LNR (median OS 17.2 vs. 12.8 months, p = 0.096), and the number of metastatic LNs did not correlate with median OS (p = 0.365).

Conclusions

The presence of a single positive metastatic LN was associated with significantly poorer OS in patients with pancreatic cancer. When LN metastasis was present, the number of metastatic LNs and LNR had limited prognostic relevance.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Bis zum 22.10. bestellen und 100 € sparen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2014

Annals of Surgical Oncology 5/2014Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

 

 

 
 

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise