Skip to main content
Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery 7/2016

26.08.2016 | ORIGINAL ARTICLE

Robot-assisted transaxillary thyroid surgery—retrospective analysis of anthropometric features

verfasst von: Dan Damian Axente, Nicolae Augustin Constantea

Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery | Ausgabe 7/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The vast majority of studies published on robot-assisted thyroid surgery are South Korean. This study aims to assess the impact of certain anthropometric parameters on performing robot-assisted thyroid surgery on Caucasian patients.

Materials and methods

A total of 91 patients underwent robot-assisted surgery by the axillary approach in the Fifth Surgical Clinic, City Hospital Cluj-Napoca, between 2010 and 2015. Besides the specific clinical and pathological parameters, a series of anthropometric parameters and the postoperative occurrence of skin disorders in the cervical or subclavicular region were determined for each patient.

Results

There was an increase in dissection time and console time, which was directly proportional to the patients’ body mass index. There were no statistically significant differences in the incidence of postoperative complications in patients with different body mass indices. The postoperative drainage volume was significantly higher in overweight or obese patients. The time needed to visualize the thyroid lodge was longer in patients with wider shoulders, and there was a negative correlation between neck length and console time. A statistically significant direct correlation was found between the clavicle length–neck length ratio and the duration of the entire intervention. There was no significant influence of any of these parameters on the duration of hospitalization or the occurrence of other postoperative complications.

Conclusions

The nutritional status of the patients and the other anthropometric parameters influenced the duration and difficulty of the intervention, without affecting its safety in terms of intra- and postoperative- complications.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Linos D, Chung WY (2012) Minimally invasive thyroidectomy. Springer, Berlin HeidelbergCrossRef Linos D, Chung WY (2012) Minimally invasive thyroidectomy. Springer, Berlin HeidelbergCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Linos D (2011) Minimally invasive thyroidectomy: a comprehensive appraisal of existing techniques. Surgery 150(1):17–24CrossRefPubMed Linos D (2011) Minimally invasive thyroidectomy: a comprehensive appraisal of existing techniques. Surgery 150(1):17–24CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Lang BH, Wong CK, Tsang JS, Wong KP (2014) A systematic review and meta-analysis comparing outcomes between robotic-assisted thyroidectomy and non-robotic endoscopic thyroidectomy. J Surg Res 191(2):389–398CrossRefPubMed Lang BH, Wong CK, Tsang JS, Wong KP (2014) A systematic review and meta-analysis comparing outcomes between robotic-assisted thyroidectomy and non-robotic endoscopic thyroidectomy. J Surg Res 191(2):389–398CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Lee J, Chung WY (2013) Robotic thyroidectomy and neck dissection: past, present, and future. Cancer J 19(2):151–161CrossRefPubMed Lee J, Chung WY (2013) Robotic thyroidectomy and neck dissection: past, present, and future. Cancer J 19(2):151–161CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Park KN, Cho SH, Lee SW (2015) Nationwide multicenter survey for current status of endoscopic thyroidectomy in Korea. Clin Exp Otorhinolaryngol 8(2):149–154CrossRefPubMedPubMedCentral Park KN, Cho SH, Lee SW (2015) Nationwide multicenter survey for current status of endoscopic thyroidectomy in Korea. Clin Exp Otorhinolaryngol 8(2):149–154CrossRefPubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Jackson NR, Yao L, Tufano RP, Kandil EH (2014) Safety of robotic thyroidectomy approaches: meta-analysis and systematic review. Head Neck 36(1):137–143CrossRefPubMed Jackson NR, Yao L, Tufano RP, Kandil EH (2014) Safety of robotic thyroidectomy approaches: meta-analysis and systematic review. Head Neck 36(1):137–143CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Wang YC, Liu K, Xiong JJ, Zhu JQ (2015) Robotic thyroidectomy versus conventional open thyroidectomy for differentiated thyroid cancer: meta-analysis. J Laryngol Otol 129(6):558–567CrossRefPubMed Wang YC, Liu K, Xiong JJ, Zhu JQ (2015) Robotic thyroidectomy versus conventional open thyroidectomy for differentiated thyroid cancer: meta-analysis. J Laryngol Otol 129(6):558–567CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Hinson AM, Kandil E, O’Brien S, Spencer HJ, Bodenner DL, Hohmann SF, et al. (2015) Trends in robotic thyroid surgery in the United States from 2009 through 2013. Thyroid 25(8):919e926CrossRef Hinson AM, Kandil E, O’Brien S, Spencer HJ, Bodenner DL, Hohmann SF, et al. (2015) Trends in robotic thyroid surgery in the United States from 2009 through 2013. Thyroid 25(8):919e926CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Perrier ND (2012) Why I have abandoned robot-assisted transaxillary thyroid surgery. Surgery 152(6):1025–1026CrossRefPubMed Perrier ND (2012) Why I have abandoned robot-assisted transaxillary thyroid surgery. Surgery 152(6):1025–1026CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Arora A, Garas G, Sharma S, Muthuswamy K, Budge J, Palazzo F, Darzi A, Tolley N (2016) Comparing transaxillary robotic thyroidectomy with conventional surgery in a UK population: a case control study. Int J Surg 27:110–117CrossRefPubMed Arora A, Garas G, Sharma S, Muthuswamy K, Budge J, Palazzo F, Darzi A, Tolley N (2016) Comparing transaxillary robotic thyroidectomy with conventional surgery in a UK population: a case control study. Int J Surg 27:110–117CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Lee S, Park S, Lee CR, Son H, Kim J, Kang SW, Jeong JJ, Nam KH, Chung WY, Park CS (2013) The impact of body habitus on the surgical outcomes of transaxillary single-incision robotic thyroidectomy in papillary thyroid carcinoma patients. Surg Endosc 27(7):2407–2414CrossRefPubMed Lee S, Park S, Lee CR, Son H, Kim J, Kang SW, Jeong JJ, Nam KH, Chung WY, Park CS (2013) The impact of body habitus on the surgical outcomes of transaxillary single-incision robotic thyroidectomy in papillary thyroid carcinoma patients. Surg Endosc 27(7):2407–2414CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Axente DD, Major ZZ, Micu CM, Constantea NA (2013) Technical particularities of the robot-assisted trans-axillary thyroidectomy. Chirurgia 108(3):422–428PubMed Axente DD, Major ZZ, Micu CM, Constantea NA (2013) Technical particularities of the robot-assisted trans-axillary thyroidectomy. Chirurgia 108(3):422–428PubMed
15.
Zurück zum Zitat Chung WJ (2011) The evolution of robotic thyroidectomy: from inception to neck dissection. J Robotic Surg 5:17–23CrossRef Chung WJ (2011) The evolution of robotic thyroidectomy: from inception to neck dissection. J Robotic Surg 5:17–23CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Hinson AM, Kandil E, O’Brien S, Spencer HJ, Bodenner DL, Hohmann SF, Stack BC Jr (2015) Trends in robotic thyroid surgery in the United States from 2009 through 2013. Thyroid 25(8):919–926CrossRefPubMed Hinson AM, Kandil E, O’Brien S, Spencer HJ, Bodenner DL, Hohmann SF, Stack BC Jr (2015) Trends in robotic thyroid surgery in the United States from 2009 through 2013. Thyroid 25(8):919–926CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Kandil E, Hammad AY, Walvekar RR, Hu T, Masoodi H, Mohamed SE, Deniwar A, Stack BC Jr (2015) Robotic Thyroidectomy Versus Nonrobotic Approaches: A Meta-Analysis Examining Surgical Outcomes. Surg Innov pii: 1553350615613451. [Epub ahead of print] Kandil E, Hammad AY, Walvekar RR, Hu T, Masoodi H, Mohamed SE, Deniwar A, Stack BC Jr (2015) Robotic Thyroidectomy Versus Nonrobotic Approaches: A Meta-Analysis Examining Surgical Outcomes. Surg Innov pii: 1553350615613451. [Epub ahead of print]
18.
Zurück zum Zitat Lallemant B, Chambon G, Galy-Bernadoy C, et al. (2013) Transaxillary robotic thyroid surgery: a preliminary European experience. Eur Thyroid J 2(2):110–115CrossRefPubMedPubMedCentral Lallemant B, Chambon G, Galy-Bernadoy C, et al. (2013) Transaxillary robotic thyroid surgery: a preliminary European experience. Eur Thyroid J 2(2):110–115CrossRefPubMedPubMedCentral
19.
Zurück zum Zitat Kandil EH, Noureldine SI, Yao L, Slakey DP (2012) Robotic transaxillary thyroidectomy: an examination of the first one hundred cases. J Am Coll Surg 214(4):558–564CrossRefPubMed Kandil EH, Noureldine SI, Yao L, Slakey DP (2012) Robotic transaxillary thyroidectomy: an examination of the first one hundred cases. J Am Coll Surg 214(4):558–564CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Axente DD, Silaghi H, Silaghi CA, Major ZZ, Micu CM, Constantea NA (2013) Operative outcomes of robot-assisted transaxillary thyroid surgery for benign thyroid disease: early experience in 50 patients. Langenbeck's Arch Surg 398(6):887–894CrossRef Axente DD, Silaghi H, Silaghi CA, Major ZZ, Micu CM, Constantea NA (2013) Operative outcomes of robot-assisted transaxillary thyroid surgery for benign thyroid disease: early experience in 50 patients. Langenbeck's Arch Surg 398(6):887–894CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Lee J, Nah KY, Kim RM, Ahn YH, Soh EY, Chung WY (2010) Differences in postoperative outcomes, function, and cosmesis: open versus robotic thyroidectomy. Surg Endosc 24(12):3186–3194CrossRefPubMed Lee J, Nah KY, Kim RM, Ahn YH, Soh EY, Chung WY (2010) Differences in postoperative outcomes, function, and cosmesis: open versus robotic thyroidectomy. Surg Endosc 24(12):3186–3194CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Robot-assisted transaxillary thyroid surgery—retrospective analysis of anthropometric features
verfasst von
Dan Damian Axente
Nicolae Augustin Constantea
Publikationsdatum
26.08.2016
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Langenbeck's Archives of Surgery / Ausgabe 7/2016
Print ISSN: 1435-2443
Elektronische ISSN: 1435-2451
DOI
https://doi.org/10.1007/s00423-016-1505-1

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2016

Langenbeck's Archives of Surgery 7/2016 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.