Skip to main content
main-content

01.01.2012 | Clinical Trial Report | Ausgabe 1/2012

Cancer Chemotherapy and Pharmacology 1/2012

Safety and pharmacokinetics of high-dose gefitinib in patients with solid tumors: results of a phase I study

Zeitschrift:
Cancer Chemotherapy and Pharmacology > Ausgabe 1/2012
Autoren:
Mitchell E. Gross, Lawrence Leichman, Elizabeth S. Lowe, Alan Swaisland, David B. Agus
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s00280-011-1757-y) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Purpose

Previous studies established the safety of continuous gefitinib 250 or 500 mg daily. It was postulated that a higher dose may have increased efficacy by inhibiting signaling in both the mitogen-activated protein kinase and AKT pathways. This study investigated the tolerability, pharmacokinetics, and antitumor activity of high-dose gefitinib in patients with refractory solid malignancies.

Methods

Sequential cohorts received oral gefitinib once or twice-weekly, with dose escalation from 1,500 to 3,500 mg.

Results

Twenty-three patients received gefitinib at seven dose levels (1,500, 2,000, 2,500, 3,000, and 3,500 mg once-weekly; 1,500 and 2,000 mg twice-weekly). Gefitinib was well tolerated, with no dose-limiting toxicities. The maximum tolerated dose was not reached. The most common gefitinib-related adverse events were nausea and diarrhea, vomiting, and rash. Pharmacokinetic data demonstrated no consistent increase in exposure to gefitinib with increasing dose across cohorts. Consequently, the study was stopped early and gefitinib 2,000 mg twice-weekly was the highest dose administered. One of eight patients with non-small-cell lung cancer achieved a partial response.

Conclusions

Exposure to gefitinib did not increase consistently with increasing dose beyond gefitinib 1,500 mg once-weekly or twice-weekly. These data do not support further evaluation of gefitinib at high-dose schedules.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Jetzt e.Med zum Sonderpreis bestellen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
Supplementary material 1 (DOC 51 kb)
280_2011_1757_MOESM1_ESM.doc
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2012

Cancer Chemotherapy and Pharmacology 1/2012 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.


 

Neu im Fachgebiet Onkologie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Onkologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise