Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 10/2004

01.10.2004 | Original Scientific Reports

Serum Hyaluronate Level for Predicting Subclinical Liver Dysfunction after Hepatectomy

verfasst von: Toru Mizuguchi, M.D., Ph.D., Tadashi Katsuramaki, M.D., Ph.D., Takayuki Nobuoka, M.D., Masaki Kawamoto, M.D., Hideki Oshima, M.D., Hiroyuki Kawasaki, M.D., Hitoshi Kikuchi, M.D., Chihiro Shibata, M.D., Koichi Hirata, M.D., Ph.D.

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 10/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The serum hyaluronate (HA) level reflects sinusoidal endothelial cell function correlated with liver function. We have reviewed multiple liver function indicators from 37 patients who underwent hepatectomy for various liver diseases. The serum HA level was well correlated with the indocyanine green retention rate at 15 minutes (ICGR15), lectin-cholesterol (LCAT), hepatocyte growth factor (HGF), liver uptake ratio of technetium-99m galactosyl human serum albumin (99mTc-GSA) at 15 minutes (HH15), prealbumin, and hepatic uptake ratio of 99mTc-GSA at 15 minutes (LHL15). In addition, the model for end-stage liver disease (MELD) score at 7 days after operation was well correlated with serum HA, ICGR15, HH15, and LHL15. In patients who showed serum an HA level of = 100 ng/ml before hepatectomy, the MELD score had significantly deteriorated by 7 days after hepatectomy. Of the 20 patients who showed a serum HA level < 100 ng/ml before hepatectomy, 11 had high serum HA after hepatectomy. The bilirubin level 7 days after operation in this group was much higher than that for patients who maintained a serum HA level < 100 ng/ml after hepatectomy. In addition, the serum HGF level before hepatectomy in this group was significantly lower. We concluded that the serum HA level is a reliable indicator when evaluating liver function and predicting liver dysfunction after hepatectomy. Furthermore, patients with a significantly low HGF level who have a normal HA level are susceptible to liver dysfunction after hepatectomy.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Katsuramaki, T, Fujimori, K, Furuhata, T, et al. 2003Preoperative estimation of risk in hepatectomy using technetium-99m-galactosyl human serum albumin receptor amount by nonlinear 3-compartment modelHepatogastroenterology50174177PubMed Katsuramaki, T, Fujimori, K, Furuhata, T,  et al. 2003Preoperative estimation of risk in hepatectomy using technetium-99m-galactosyl human serum albumin receptor amount by nonlinear 3-compartment modelHepatogastroenterology50174177PubMed
2.
Zurück zum Zitat McGary, CT, Raja, RH, Weigel, PH 1989Endocytosis of hyaluronic acid by rat liver endothelial cells: evidence for receptor recyclingBiochem. J.257875884PubMed McGary, CT, Raja, RH, Weigel, PH 1989Endocytosis of hyaluronic acid by rat liver endothelial cells: evidence for receptor recyclingBiochem. J.257875884PubMed
3.
Zurück zum Zitat Tamaki, S, Ueno, T, Torimura, T, et al. 1996Evaluation of hyaluronic acid binding ability of hepatic sinusoidal endothelial cells in rats with liver cirrhosisGastroenterology11110491057PubMed Tamaki, S, Ueno, T, Torimura, T,  et al. 1996Evaluation of hyaluronic acid binding ability of hepatic sinusoidal endothelial cells in rats with liver cirrhosisGastroenterology11110491057PubMed
4.
Zurück zum Zitat Engstrom-Laurent, A, Loof, L, Nyberg, A, et al. 1985Increased serum levels of hyaluronate in liver diseaseHepatology5638642PubMed Engstrom-Laurent, A, Loof, L, Nyberg, A,  et al. 1985Increased serum levels of hyaluronate in liver diseaseHepatology5638642PubMed
5.
Zurück zum Zitat Yachida, S, Wakabayashi, H, Kokudo, Y, et al. 2000Measurement of serum hyaluronate as a predictor of human liver failure after major hepatectomyWorld J. Surg.24359364CrossRefPubMed Yachida, S, Wakabayashi, H, Kokudo, Y,  et al. 2000Measurement of serum hyaluronate as a predictor of human liver failure after major hepatectomyWorld J. Surg.24359364CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Das, BC, Isaji, S, Kawarada, Y 2001Analysis of 100 consecutive hepatectomies: risk factors in patients with liver cirrhosis or obstructive jaundiceWorld J. Surg.25266273CrossRefPubMed Das, BC, Isaji, S, Kawarada, Y 2001Analysis of 100 consecutive hepatectomies: risk factors in patients with liver cirrhosis or obstructive jaundiceWorld J. Surg.25266273CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Mizuguchi, T, Kamohara, Y, Hui, T, et al. 2001Regulation of c-met expression in rats with acute hepatic failureJ. Surg. Res.99385396CrossRefPubMed Mizuguchi, T, Kamohara, Y, Hui, T,  et al. 2001Regulation of c-met expression in rats with acute hepatic failureJ. Surg. Res.99385396CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Matsuda, Y, Matsumoto, K, Yamada, A, et al. 1997Preventive and therapeutic effects in rats of hepatocyte growth factor infusion on liver fibrosis/cirrhosisHepatology268189CrossRefPubMed Matsuda, Y, Matsumoto, K, Yamada, A,  et al. 1997Preventive and therapeutic effects in rats of hepatocyte growth factor infusion on liver fibrosis/cirrhosisHepatology268189CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Okano, J, Shiota, G, Kawasaki, H 1997Protective action of hepatocyte growth factor for acute liver injury caused by d-galactosamine in transgenic miceHepatology2612411249PubMed Okano, J, Shiota, G, Kawasaki, H 1997Protective action of hepatocyte growth factor for acute liver injury caused by d-galactosamine in transgenic miceHepatology2612411249PubMed
11.
Zurück zum Zitat Shiota, G, Okano, J, Kawasaki, H, et al. 1995Serum hepatocyte growth factor levels in liver diseases: clinical implicationsHepatology21106112CrossRefPubMed Shiota, G, Okano, J, Kawasaki, H,  et al. 1995Serum hepatocyte growth factor levels in liver diseases: clinical implicationsHepatology21106112CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Schirmacher, P, Geerts, A, Pietrangelo, A, et al. 1992Hepatocyte growth factor/hepatopoietin A is expressed in fat-storing cells from rat liver but not myofibroblast-like cells derived from fat-storing cellsHepatology15511PubMed Schirmacher, P, Geerts, A, Pietrangelo, A,  et al. 1992Hepatocyte growth factor/hepatopoietin A is expressed in fat-storing cells from rat liver but not myofibroblast-like cells derived from fat-storing cellsHepatology15511PubMed
13.
Zurück zum Zitat Noji, S, Tashiro, K, Koyama, E, et al. 1990Expression of hepatocyte growth factor gene in endothelial and Kupffer cells of damaged rat livers, as revealed by in situ hybridizationBiochem. Biophys. Res. Commun.1734247PubMed Noji, S, Tashiro, K, Koyama, E,  et al. 1990Expression of hepatocyte growth factor gene in endothelial and Kupffer cells of damaged rat livers, as revealed by in situ hybridizationBiochem. Biophys. Res. Commun.1734247PubMed
14.
Zurück zum Zitat Maher, JJ 1993Cell-specific expression of hepatocyte growth factor in liver: upregulation in sinusoidal endothelial cells after carbon tetrachlorideJ. Clin. Invest.9122442252PubMed Maher, JJ 1993Cell-specific expression of hepatocyte growth factor in liver: upregulation in sinusoidal endothelial cells after carbon tetrachlorideJ. Clin. Invest.9122442252PubMed
15.
Zurück zum Zitat Kudo, M, Todo, A, Ikekubo, K, et al. 1993Quantitative assessment of hepatocellular function through in vivo radioreceptor imaging with technetium 99m galactosyl human serum albuminHepatology17814819CrossRefPubMed Kudo, M, Todo, A, Ikekubo, K,  et al. 1993Quantitative assessment of hepatocellular function through in vivo radioreceptor imaging with technetium 99m galactosyl human serum albuminHepatology17814819CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Kamath, PS, Wiesner, RH, Malinchoc, M, et al. 2001A model to predict survival in patients with end-stage liver diseaseHepatology33464470CrossRefPubMed Kamath, PS, Wiesner, RH, Malinchoc, M,  et al. 2001A model to predict survival in patients with end-stage liver diseaseHepatology33464470CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Pugh, RN, Murray-Lyon, IM, Dawson, JL, et al. 1973Transection of the oesophagus for bleeding oesophageal varicesBr. J. Surg.60646649PubMed Pugh, RN, Murray-Lyon, IM, Dawson, JL,  et al. 1973Transection of the oesophagus for bleeding oesophageal varicesBr. J. Surg.60646649PubMed
18.
Zurück zum Zitat Ryder, SD 2003Guidelines for the diagnosis and treatment of hepatocellular carcinoma (HCC) in adultsGut52iii1iii8CrossRefPubMed Ryder, SD 2003Guidelines for the diagnosis and treatment of hepatocellular carcinoma (HCC) in adultsGut52iii1iii8CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Angermayr, B, Cejna, M, Karnel, F, et al. 2003Child-Pugh versus MELD score in predicting survival in patients undergoing transjugular intrahepatic portosystemic shuntGut52879885CrossRefPubMed Angermayr, B, Cejna, M, Karnel, F,  et al. 2003Child-Pugh versus MELD score in predicting survival in patients undergoing transjugular intrahepatic portosystemic shuntGut52879885CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Smedsrod, B, Pertoft, H, Eriksson, S, et al. 1984Studies in vitro on the uptake and degradation of sodium hyaluronate in rat liver endothelial cellsBiochem. J.223617626PubMed Smedsrod, B, Pertoft, H, Eriksson, S,  et al. 1984Studies in vitro on the uptake and degradation of sodium hyaluronate in rat liver endothelial cellsBiochem. J.223617626PubMed
21.
Zurück zum Zitat Gressner, AM, Schafer, S 1989Comparison of sulphated glycosaminoglycan and hyaluronate synthesis and secretion in cultured hepatocytes, fat storing cells, and Kupffer cellsJ. Clin. Chem. Clin. Biochem.27141149PubMed Gressner, AM, Schafer, S 1989Comparison of sulphated glycosaminoglycan and hyaluronate synthesis and secretion in cultured hepatocytes, fat storing cells, and Kupffer cellsJ. Clin. Chem. Clin. Biochem.27141149PubMed
22.
Zurück zum Zitat Fraser, JR, Laurent, TC, Engstrom-Laurent, A, et al. 1984Elimination of hyaluronic acid from the blood stream in the humanClin. Exp. Pharmacol. Physiol.111725PubMed Fraser, JR, Laurent, TC, Engstrom-Laurent, A,  et al. 1984Elimination of hyaluronic acid from the blood stream in the humanClin. Exp. Pharmacol. Physiol.111725PubMed
23.
Zurück zum Zitat Shimizu, H, He, W, Guo, P, et al. 1994Serum hyaluronate in the assessment of liver endothelial cell function after orthotopic liver transplantation in the ratHepatology2013231329CrossRefPubMed Shimizu, H, He, W, Guo, P,  et al. 1994Serum hyaluronate in the assessment of liver endothelial cell function after orthotopic liver transplantation in the ratHepatology2013231329CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Paimela, L, Heiskanen, A, Kurki, P, et al. 1991Serum hyaluronate level as a predictor of radiologic progression in early rheumatoid arthritisArthritis Rheum.34815821PubMed Paimela, L, Heiskanen, A, Kurki, P,  et al. 1991Serum hyaluronate level as a predictor of radiologic progression in early rheumatoid arthritisArthritis Rheum.34815821PubMed
25.
Zurück zum Zitat Engstrom-Laurent, A, Feltelius, N, Hallgren, R, et al. 1985Raised serum hyaluronate levels in scleroderma: an effect of growth factor induced activation of connective tissue cells?Ann. Rheum. Dis.44614620PubMed Engstrom-Laurent, A, Feltelius, N, Hallgren, R,  et al. 1985Raised serum hyaluronate levels in scleroderma: an effect of growth factor induced activation of connective tissue cells?Ann. Rheum. Dis.44614620PubMed
26.
Zurück zum Zitat Reed, RK, Laurent, UB, Fraser, JR, et al. 1990Removal rate of [3H]hyaluronan injected subcutaneously in rabbitsAm. J. Physiol.259H532H535PubMed Reed, RK, Laurent, UB, Fraser, JR,  et al. 1990Removal rate of [3H]hyaluronan injected subcutaneously in rabbitsAm. J. Physiol.259H532H535PubMed
28.
Zurück zum Zitat Yamashita, Y, Shiota, A, Fujise, N, et al. 1998Effects of the deleted form of hepatocyte growth factor on serum hyaluronate levels in rats with liver cirrhosisJ. Vet. Med. Sci.60359360CrossRefPubMed Yamashita, Y, Shiota, A, Fujise, N,  et al. 1998Effects of the deleted form of hepatocyte growth factor on serum hyaluronate levels in rats with liver cirrhosisJ. Vet. Med. Sci.60359360CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Bardelli, A, Longati, P, Albero, D, et al. 1996HGF receptor associates with the anti-apoptotic protein BAG-1 and prevents cell deathEMBO J.1562056212PubMed Bardelli, A, Longati, P, Albero, D,  et al. 1996HGF receptor associates with the anti-apoptotic protein BAG-1 and prevents cell deathEMBO J.1562056212PubMed
30.
Zurück zum Zitat Kaido, T, Yamaoka, S, Seto, S, et al. 1997Continuous hepatocyte growth factor supply prevents lipopolysaccharide-induced liver injury in ratsFEBS Lett.411378382CrossRefPubMed Kaido, T, Yamaoka, S, Seto, S,  et al. 1997Continuous hepatocyte growth factor supply prevents lipopolysaccharide-induced liver injury in ratsFEBS Lett.411378382CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Serum Hyaluronate Level for Predicting Subclinical Liver Dysfunction after Hepatectomy
verfasst von
Toru Mizuguchi, M.D., Ph.D.
Tadashi Katsuramaki, M.D., Ph.D.
Takayuki Nobuoka, M.D.
Masaki Kawamoto, M.D.
Hideki Oshima, M.D.
Hiroyuki Kawasaki, M.D.
Hitoshi Kikuchi, M.D.
Chihiro Shibata, M.D.
Koichi Hirata, M.D., Ph.D.
Publikationsdatum
01.10.2004
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 10/2004
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-004-7389-1

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2004

World Journal of Surgery 10/2004 Zur Ausgabe

Invited Commentary

Invited Commentary

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.