Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 9/2014

01.09.2014

Sexual Function and Body Image are Similar after Laparoscopy-Assisted and Open Ileal Pouch–Anal Anastomosis

verfasst von: Mie Dilling Kjaer, Stig Borbjerg Laursen, Niels Qvist, Jens Kjeldsen, Peiman Hossein Poornoroozy

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 9/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Ileal pouchanal anastomosis (IPAA) is performed in patients with ulcerative colitis and familial adenomatous polyposis where the majority of patients are sexually active. Laparoscopic surgery is becoming the preferred technique for most colorectal interventions, and we examined postoperative sexual function and body image compared to those after open surgery IPAA.

Methods

Patients treated with IPAA in the period from October 2008 to March 2012 were included. Evaluation of sexual function, body image, and quality of life was performed using the Female Sexual Function Index (FSFI), the International Index of Erectile Function (IIEF), the Body Image Questionnaire (BIQ), and the Short Inflammatory Bowel Disease Questionnaire (SIBDQ).

Results

We included 72 patients (38 laparoscopy-assisted and 34 open). Response rate was 74 %. There were no differences in demographics, functional outcome, quality of life (SIBDQ score: 53 vs. 53), or time of follow-up (637 vs. 803 days). All women and men showed scores above the cutoff line of normal sexual function. There was no significant difference in sexual function between the laparoscopic and open groups. We found no differences in BIQ between open and laparoscopic IPAA; however, there was a tendency toward lower postoperative self-esteem among women compared to men (p = 0.07). We also found a tendency toward a better body image among laparoscopy-treated women compared to open-treated women (p = 0.07).

Conclusions

Although there might be a tendency toward better body image among laparoscopy-treated women, the two surgical techniques seem equal with respect to postoperative sexual function.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Vlug MS, Laan ET, van Lunsen RH, van Koperen PJ, Polle SW, Bemelman WA (2010) Genital and subjective sexual response in women after restorative proctocolectomy with ileal pouch anal anastomosis—a prospective clinical trial. J Sex Med 7:2509–2520. doi:10.1111/j.1743-6109.2010.01833.x PubMed Vlug MS, Laan ET, van Lunsen RH, van Koperen PJ, Polle SW, Bemelman WA (2010) Genital and subjective sexual response in women after restorative proctocolectomy with ileal pouch anal anastomosis—a prospective clinical trial. J Sex Med 7:2509–2520. doi:10.​1111/​j.​1743-6109.​2010.​01833.​x PubMed
2.
Zurück zum Zitat Berndtsson I, Oresland T, Hulten L (2004) Sexuality in patients with ulcerative colitis before and after restorative proctocolectomy: a prospective study. Scand J Gastroenterol 39:374–379PubMedCrossRef Berndtsson I, Oresland T, Hulten L (2004) Sexuality in patients with ulcerative colitis before and after restorative proctocolectomy: a prospective study. Scand J Gastroenterol 39:374–379PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Davies RJ, O’Connor BI, Victor C, MacRae HM, Cohen Z, McLeod RS (2008) A prospective evaluation of sexual function and quality of life after ileal pouch–anal anastomosis. Dis Colon Rectum 51:1032–1035. doi:10.1007/s10350-008-9248-x PubMedCrossRef Davies RJ, O’Connor BI, Victor C, MacRae HM, Cohen Z, McLeod RS (2008) A prospective evaluation of sexual function and quality of life after ileal pouchanal anastomosis. Dis Colon Rectum 51:1032–1035. doi:10.​1007/​s10350-008-9248-x PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Hull TL, Joyce MR, Geisler DP, Coffey JC (2012) Adhesions after laparoscopic and open ileal pouch–anal anastomosis surgery for ulcerative colitis. Br J Surg 99:270–275. doi:10.1002/bjs.7759 PubMedCrossRef Hull TL, Joyce MR, Geisler DP, Coffey JC (2012) Adhesions after laparoscopic and open ileal pouchanal anastomosis surgery for ulcerative colitis. Br J Surg 99:270–275. doi:10.​1002/​bjs.​7759 PubMedCrossRef
7.
8.
Zurück zum Zitat Larson DW, Davies MM, Dozois EJ, Cima RR, Piotrowicz K, Anderson K, Barnes SA, Harmsen WS, Young-Fadok TM, Wolff BG, Pemberton JH (2008) Sexual function, body image, and quality of life after laparoscopic and open ileal pouch-anal anastomosis. Dis Colon Rectum 51:392–396. doi:10.1007/s10350-007-9180-5 PubMedCrossRef Larson DW, Davies MM, Dozois EJ, Cima RR, Piotrowicz K, Anderson K, Barnes SA, Harmsen WS, Young-Fadok TM, Wolff BG, Pemberton JH (2008) Sexual function, body image, and quality of life after laparoscopic and open ileal pouch-anal anastomosis. Dis Colon Rectum 51:392–396. doi:10.​1007/​s10350-007-9180-5 PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Rosen R, Brown C, Heiman J, Leiblum S, Meston C, Shabsigh R, Ferguson D, D’Agostino R Jr (2000) The Female Sexual Function Index (FSFI): a multidimensional self-report instrument for the assessment of female sexual function. J Sex Marital Ther 26:191–208. doi:10.1080/009262300278597 PubMedCrossRef Rosen R, Brown C, Heiman J, Leiblum S, Meston C, Shabsigh R, Ferguson D, D’Agostino R Jr (2000) The Female Sexual Function Index (FSFI): a multidimensional self-report instrument for the assessment of female sexual function. J Sex Marital Ther 26:191–208. doi:10.​1080/​009262300278597 PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Rosen RC, Riley A, Wagner G, Osterloh IH, Kirkpatrick J, Mishra A (1997) The International Index of Erectile Function (IIEF): a multidimensional scale for assessment of erectile dysfunction. Urology 49:822–830PubMedCrossRef Rosen RC, Riley A, Wagner G, Osterloh IH, Kirkpatrick J, Mishra A (1997) The International Index of Erectile Function (IIEF): a multidimensional scale for assessment of erectile dysfunction. Urology 49:822–830PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Dunker MS, Stiggelbout AM, van Hogezand RA, Ringers J, Griffioen G, Bemelman WA (1998) Cosmesis and body image after laparoscopic-assisted and open ileocolic resection for Crohn’s disease. Surg Endosc 12:1334–1340PubMedCrossRef Dunker MS, Stiggelbout AM, van Hogezand RA, Ringers J, Griffioen G, Bemelman WA (1998) Cosmesis and body image after laparoscopic-assisted and open ileocolic resection for Crohn’s disease. Surg Endosc 12:1334–1340PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Irvine EJ, Zhou Q, Thompson AK (1996) The Short Inflammatory Bowel Disease Questionnaire: a quality of life instrument for community physicians managing inflammatory bowel disease. CCRPT investigators. Canadian Crohn’s relapse prevention trial. Am J Gastroenterol 91:1571–1578PubMed Irvine EJ, Zhou Q, Thompson AK (1996) The Short Inflammatory Bowel Disease Questionnaire: a quality of life instrument for community physicians managing inflammatory bowel disease. CCRPT investigators. Canadian Crohn’s relapse prevention trial. Am J Gastroenterol 91:1571–1578PubMed
14.
Zurück zum Zitat Cappelleri JC, Rosen RC, Smith MD, Mishra A, Osterloh IH (1999) Diagnostic evaluation of the erectile function domain of the international index of erectile function. Urology 54:346–351PubMedCrossRef Cappelleri JC, Rosen RC, Smith MD, Mishra A, Osterloh IH (1999) Diagnostic evaluation of the erectile function domain of the international index of erectile function. Urology 54:346–351PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Hendren SK, O’Connor BI, Liu M, Asano T, Cohen Z, Swallow CJ, Macrae HM, Gryfe R, McLeod RS (2005) Prevalence of male and female sexual dysfunction is high following surgery for rectal cancer. Ann Surg 242:212–223PubMedCentralPubMedCrossRef Hendren SK, O’Connor BI, Liu M, Asano T, Cohen Z, Swallow CJ, Macrae HM, Gryfe R, McLeod RS (2005) Prevalence of male and female sexual dysfunction is high following surgery for rectal cancer. Ann Surg 242:212–223PubMedCentralPubMedCrossRef
16.
17.
Zurück zum Zitat Bokemeyer B, Hardt J, Huppe D, Prenzler A, Conrad S, Duffelmeyer M, Hartmann P, Hoffstadt M, Klugmann T, Schmidt C, Weismuller J, Mittendorf T, Raspe H (2013) Clinical status, psychosocial impairments, medical treatment and health care costs for patients with inflammatory bowel disease (IBD) in Germany: an online IBD registry. J Crohns Colitis 7:355–368. doi:10.1016/j.crohns.2012.02.014 PubMedCrossRef Bokemeyer B, Hardt J, Huppe D, Prenzler A, Conrad S, Duffelmeyer M, Hartmann P, Hoffstadt M, Klugmann T, Schmidt C, Weismuller J, Mittendorf T, Raspe H (2013) Clinical status, psychosocial impairments, medical treatment and health care costs for patients with inflammatory bowel disease (IBD) in Germany: an online IBD registry. J Crohns Colitis 7:355–368. doi:10.​1016/​j.​crohns.​2012.​02.​014 PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Hahnloser D, Pemberton JH, Wolff BG, Larson DR, Crownhart BS, Dozois RR (2007) Results at up to 20 years after ileal pouch–anal anastomosis for chronic ulcerative colitis. Br J Surg 94:333–340. doi:10.1002/bjs.5464 PubMedCrossRef Hahnloser D, Pemberton JH, Wolff BG, Larson DR, Crownhart BS, Dozois RR (2007) Results at up to 20 years after ileal pouchanal anastomosis for chronic ulcerative colitis. Br J Surg 94:333–340. doi:10.​1002/​bjs.​5464 PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Dunker MS, Bemelman WA, Slors JF, van Duijvendijk P, Gouma DJ (2001) Functional outcome, quality of life, body image, and cosmesis in patients after laparoscopic-assisted and conventional restorative proctocolectomy: a comparative study. Dis Colon Rectum 44:1800–1807PubMedCrossRef Dunker MS, Bemelman WA, Slors JF, van Duijvendijk P, Gouma DJ (2001) Functional outcome, quality of life, body image, and cosmesis in patients after laparoscopic-assisted and conventional restorative proctocolectomy: a comparative study. Dis Colon Rectum 44:1800–1807PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Scarpa M, Erroi F, Ruffolo C, Mollica E, Polese L, Pozza G, Norberto L, D’Amico DF, Angriman I (2009) Minimally invasive surgery for colorectal cancer: quality of life, body image, cosmesis, and functional results. Surg Endosc 23:577–582. doi:10.1007/s00464-008-9884-1 PubMedCrossRef Scarpa M, Erroi F, Ruffolo C, Mollica E, Polese L, Pozza G, Norberto L, D’Amico DF, Angriman I (2009) Minimally invasive surgery for colorectal cancer: quality of life, body image, cosmesis, and functional results. Surg Endosc 23:577–582. doi:10.​1007/​s00464-008-9884-1 PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Polle SW, Dunker MS, Slors JF, Sprangers MA, Cuesta MA, Gouma DJ, Bemelman WA (2007) Body image, cosmesis, quality of life, and functional outcome of hand-assisted laparoscopic versus open restorative proctocolectomy: long-term results of a randomized trial. Surg Endosc 21:1301–1307. doi:10.1007/s00464-007-9294-9 PubMedCrossRef Polle SW, Dunker MS, Slors JF, Sprangers MA, Cuesta MA, Gouma DJ, Bemelman WA (2007) Body image, cosmesis, quality of life, and functional outcome of hand-assisted laparoscopic versus open restorative proctocolectomy: long-term results of a randomized trial. Surg Endosc 21:1301–1307. doi:10.​1007/​s00464-007-9294-9 PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Sexual Function and Body Image are Similar after Laparoscopy-Assisted and Open Ileal Pouch–Anal Anastomosis
verfasst von
Mie Dilling Kjaer
Stig Borbjerg Laursen
Niels Qvist
Jens Kjeldsen
Peiman Hossein Poornoroozy
Publikationsdatum
01.09.2014
Verlag
Springer US
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 9/2014
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-014-2557-4

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2014

World Journal of Surgery 9/2014 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.