Skip to main content
Erschienen in: Surgery Today 3/2014

01.03.2014 | Original Article

Single-incision laparoscopic herniorrhaphy for inguinal hernia repair

verfasst von: Satoru Takayama, Nozomu Nakai, Masaki Sakamoto, Hiromitsu Takeyama

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 3/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purposes

Single-incision laparoscopic surgery improves the cosmetic outcome after surgery. We herein report six cases of successful single-incision laparoscopic (SILS) herniorrhaphy.

Methods

Six patients, five with unilateral inguinal hernias and one with bilateral inguinal hernias, underwent SILS herniorrhaphy. A Covidien SILS port was inserted via an umbilical incision, through which three trocars of 5, 5 and 12 mm (or 5 mm) were inserted. The peritoneum was then opened with flexible scissors and electrocoagulation, after which, the preperitoneal space was dissected. A mesh was then fixed, and the peritoneum was finally closed using Covidien SILS Stitch or AbsorbaTack.

Results

The mean length of the operation for the unilateral cases was 136 min. The increased time was due to difficulties unrelated to this methodology. However, the length of the operation in the bilateral case was 94 min. All patients were discharged without complications.

Conclusions

SILS herniorrhaphy requires experience and more time than conventional three-port herniorrhaphy. However, if the length of the operation can be shortened, then this novel surgical technique is considered to be feasible and it is expected to improve the cosmetic outcome without any additional risk.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Piskun G, Rajpal S. Transumbilical laparoscopic cholecystectomy utilizes no incisions outside the umbilicus. J Laparoendosc Adv Surg Tech. 1999;9(4):361–4.CrossRef Piskun G, Rajpal S. Transumbilical laparoscopic cholecystectomy utilizes no incisions outside the umbilicus. J Laparoendosc Adv Surg Tech. 1999;9(4):361–4.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Edwards C, Bradshaw A, Ahearne P, Dematos P, Humble T, Johnson R, Mauterer D, Soosaar P. Single-incision laparoscopic cholecystectomy is feasible: initial experience with 80 cases. Surg Endosc. 2010;24(9):2241–7.PubMedCrossRef Edwards C, Bradshaw A, Ahearne P, Dematos P, Humble T, Johnson R, Mauterer D, Soosaar P. Single-incision laparoscopic cholecystectomy is feasible: initial experience with 80 cases. Surg Endosc. 2010;24(9):2241–7.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Ito M, Asano Y, Horiguchi A, Shimizu T, Yamamoto T, Uyama I, Miyakawa S. Cholecystectomy using single-incision laparoscopic surgery with a new SILS port. J Hepatobiliary Pancreat Sci. 2010;17(5):688–91.PubMedCrossRef Ito M, Asano Y, Horiguchi A, Shimizu T, Yamamoto T, Uyama I, Miyakawa S. Cholecystectomy using single-incision laparoscopic surgery with a new SILS port. J Hepatobiliary Pancreat Sci. 2010;17(5):688–91.PubMedCrossRef
4.
5.
Zurück zum Zitat Chow A, Purkayastha S, Paraskeva P. Appendicectomy and cholecystectomy using single-incision laparoscopic surgery (SILS): the first UK experience. Surg Innovation. 2009;16(3):211–7.CrossRef Chow A, Purkayastha S, Paraskeva P. Appendicectomy and cholecystectomy using single-incision laparoscopic surgery (SILS): the first UK experience. Surg Innovation. 2009;16(3):211–7.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Kumar P, Kommu SS, Challacombe BJ, Dasgup-Ta P. Laparoendoscopic single-site surgery (LESS) prostatectomy - Robotic and conventional approach. Minerva Urol Nefrol. 2010;62(4):425–30.PubMed Kumar P, Kommu SS, Challacombe BJ, Dasgup-Ta P. Laparoendoscopic single-site surgery (LESS) prostatectomy - Robotic and conventional approach. Minerva Urol Nefrol. 2010;62(4):425–30.PubMed
7.
Zurück zum Zitat Surgit O. Single-incision laparoscopic surgery for total extraperitoneal repair of inguinal hernias in 23 patients. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2010;20(2):114–8.PubMedCrossRef Surgit O. Single-incision laparoscopic surgery for total extraperitoneal repair of inguinal hernias in 23 patients. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2010;20(2):114–8.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Adams JB, Schulam PG, Moore RG, Partin AW, Kavoussi LR. New laparoscopic suturing device: initial clinical experience. Urology. 1995;46(2):242–5.PubMedCrossRef Adams JB, Schulam PG, Moore RG, Partin AW, Kavoussi LR. New laparoscopic suturing device: initial clinical experience. Urology. 1995;46(2):242–5.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Stringer NH. Laparoscopic myomectomy with the endo stitch 10-mm laparoscopic suturing device. J Am Assoc Gynecol Laparosc. 1996;3(2):299–303.PubMedCrossRef Stringer NH. Laparoscopic myomectomy with the endo stitch 10-mm laparoscopic suturing device. J Am Assoc Gynecol Laparosc. 1996;3(2):299–303.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Shatari T, Nozawa K, Mieno K, Kodaira S. A new method of peritoneal closure following laparoscopic herniorrhaphy. Surg Today. 1998;28(8):866–7.PubMedCrossRef Shatari T, Nozawa K, Mieno K, Kodaira S. A new method of peritoneal closure following laparoscopic herniorrhaphy. Surg Today. 1998;28(8):866–7.PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Wake BL, McCormack K, Fraser C, Vale L, Perez J, Grant AM. Transabdominal pre-peritoneal (TAPP) vs totally extraperitoneal (TEP) laparoscopic techniques for inguinal hernia repair. Cochrane Database Syst Rev. 2005;1:CD004703 (Review). Wake BL, McCormack K, Fraser C, Vale L, Perez J, Grant AM. Transabdominal pre-peritoneal (TAPP) vs totally extraperitoneal (TEP) laparoscopic techniques for inguinal hernia repair. Cochrane Database Syst Rev. 2005;1:CD004703 (Review).
12.
Zurück zum Zitat Legnani GL, Rasini M, Pastori S, Sarli D. Laparoscopic trans-peritoneal hernioplasty (TAPP) for the acute management of strangulated inguino-crural hernias: a report of nine cases. Hernia. 2008;12(2):185–8. Legnani GL, Rasini M, Pastori S, Sarli D. Laparoscopic trans-peritoneal hernioplasty (TAPP) for the acute management of strangulated inguino-crural hernias: a report of nine cases. Hernia. 2008;12(2):185–8.
13.
Zurück zum Zitat Kucuk C. Single-incision laparoscopic transabdominal preperitoneal herniorrhaphy for recurrent inguinal hernias: preliminary surgical results. Surg Endosc. 2011 (Epub ahead of print). Kucuk C. Single-incision laparoscopic transabdominal preperitoneal herniorrhaphy for recurrent inguinal hernias: preliminary surgical results. Surg Endosc. 2011 (Epub ahead of print).
14.
Zurück zum Zitat Roy P, De A. Single-incision trans-abdominal preperitoneal mesh hernioplasty. J Minim Access Surg. 2011;7(1):33–6.PubMedCentralPubMed Roy P, De A. Single-incision trans-abdominal preperitoneal mesh hernioplasty. J Minim Access Surg. 2011;7(1):33–6.PubMedCentralPubMed
Metadaten
Titel
Single-incision laparoscopic herniorrhaphy for inguinal hernia repair
verfasst von
Satoru Takayama
Nozomu Nakai
Masaki Sakamoto
Hiromitsu Takeyama
Publikationsdatum
01.03.2014
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 3/2014
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-013-0501-0

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2014

Surgery Today 3/2014 Zur Ausgabe

Letter to the Editor

Author’s response

Leitlinien kompakt für die Allgemeinmedizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Facharzt-Training Allgemeinmedizin

Die ideale Vorbereitung zur anstehenden Prüfung mit den ersten 24 von 100 klinischen Fallbeispielen verschiedener Themenfelder

Mehr erfahren

Reizdarmsyndrom: Diäten wirksamer als Medikamente

29.04.2024 Reizdarmsyndrom Nachrichten

Bei Reizdarmsyndrom scheinen Diäten, wie etwa die FODMAP-arme oder die kohlenhydratreduzierte Ernährung, effektiver als eine medikamentöse Therapie zu sein. Das hat eine Studie aus Schweden ergeben, die die drei Therapieoptionen im direkten Vergleich analysierte.

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Allgemeinmedizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.