Skip to main content
Erschienen in: Surgery Today 6/2012

01.06.2012 | Original Article

Single-incision versus conventional three-incision laparoscopic appendectomy: a single centre experience

verfasst von: Siwo Ernest Amos, Wu Shuo-Dong, Ying Fan, Yu Tian, Chun-Chih Chen

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 6/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To compare the short-term outcomes of single-incision and conventional three-incision laparoscopic appendectomy (LA) at a single surgical unit.

Methods

We conducted a retrospective study comparing the operative outcomes of two LA techniques between January 2009 and November 2010.

Results

LA was performed successfully in 44 patients: through a single incision in 27 patients and through three incisions in 17 patients. The time taken to resume oral intake was slightly less in the single-incision group than in the three-incision group, at 1.1 versus 1.5 days, respectively (P = 0.0419). However, blood loss and hospital stay were not significantly different, at 7.2 versus 6.4 ml (P = 0.6244) and 3.7 versus 3.8 days (P = 0.8565), respectively. The cosmetic result was better in the single-incision group, because of the well-concealed scar.

Conclusion

Both single-incision and conventional LA are effective and minimally invasive, and should be performed according to the experience of the surgeon. Single-incision LA results in faster recovery, but larger studies are required to confirm this and to determine if these techniques can be used safely for all indications of appendectomy.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Hall Long K, Bannon MP, Zietlow SP, Hegelson ER, Harsen WS. A prospective randomized comparison of laparoscopic appendectomy with open appendectomy: clinical and economic analyses. Surgery. 2001;129:390–400. Hall Long K, Bannon MP, Zietlow SP, Hegelson ER, Harsen WS. A prospective randomized comparison of laparoscopic appendectomy with open appendectomy: clinical and economic analyses. Surgery. 2001;129:390–400.
2.
Zurück zum Zitat Guller U, Jain N, Peterson ED, Muhlbaier LH, Eubanks S. Laparoscopic appendectomy in the elderly. Surgery. 2003;135:479–88.CrossRef Guller U, Jain N, Peterson ED, Muhlbaier LH, Eubanks S. Laparoscopic appendectomy in the elderly. Surgery. 2003;135:479–88.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Hussain A, Mahmood H, Singhal T, Balakrishnan S, El-Hasani S. Laparoscopic appendectomy in a District hospital: does the technique influence the outcome? J laparosc adv surg tech. 2008;18:204–8.CrossRef Hussain A, Mahmood H, Singhal T, Balakrishnan S, El-Hasani S. Laparoscopic appendectomy in a District hospital: does the technique influence the outcome? J laparosc adv surg tech. 2008;18:204–8.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Katsuno G, Nagakari K, Yoshikawa S, Sugiyama K. Laparoscopic appendectomy for complicated appendicitis: a comparison with open appendectomy. World J Surg. 2009;33:208–14.PubMedCrossRef Katsuno G, Nagakari K, Yoshikawa S, Sugiyama K. Laparoscopic appendectomy for complicated appendicitis: a comparison with open appendectomy. World J Surg. 2009;33:208–14.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Sasaki A, Koeda K, Nakajima J, Obuchi T, Baba S, Wakabayashi G. Single-incision gastric resection for sub-mucosal tumors: report of three cases. Surg Today. 2011;41:133–6.PubMedCrossRef Sasaki A, Koeda K, Nakajima J, Obuchi T, Baba S, Wakabayashi G. Single-incision gastric resection for sub-mucosal tumors: report of three cases. Surg Today. 2011;41:133–6.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Dutta S. Early experience with single incision laparoscopic surgery: eliminating the scar from abdominal operations. J Pediatr Surg. 2009;44:1741–5.PubMedCrossRef Dutta S. Early experience with single incision laparoscopic surgery: eliminating the scar from abdominal operations. J Pediatr Surg. 2009;44:1741–5.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Pelosi MA, Pelosi MA III. Laparoscopic appendectomy using a single umbilical puncture (minilaparoscopy). J Reprod Med. 1992;37:588–94.PubMed Pelosi MA, Pelosi MA III. Laparoscopic appendectomy using a single umbilical puncture (minilaparoscopy). J Reprod Med. 1992;37:588–94.PubMed
8.
Zurück zum Zitat Wu SD, Han JY, Tian Y. Single-incision laparoscopic cholecystectomy versus conventional laparoscopic cholecystectomy: a retrospective comparative study. J Laparoendosc Adv Surg Tech A. 2011;21(1):25–8.PubMedCrossRef Wu SD, Han JY, Tian Y. Single-incision laparoscopic cholecystectomy versus conventional laparoscopic cholecystectomy: a retrospective comparative study. J Laparoendosc Adv Surg Tech A. 2011;21(1):25–8.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Tian Y, Wu SD, Chen YS, Chen CC. Transumbilical single-incision laparoscopic cholecystojejunostomy using conventional instruments: the first two cases. J Gastrointest Surg. 2010;14(9):1429–33.PubMedCrossRef Tian Y, Wu SD, Chen YS, Chen CC. Transumbilical single-incision laparoscopic cholecystojejunostomy using conventional instruments: the first two cases. J Gastrointest Surg. 2010;14(9):1429–33.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Single-incision versus conventional three-incision laparoscopic appendectomy: a single centre experience
verfasst von
Siwo Ernest Amos
Wu Shuo-Dong
Ying Fan
Yu Tian
Chun-Chih Chen
Publikationsdatum
01.06.2012
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 6/2012
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-011-0110-8

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2012

Surgery Today 6/2012 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Allgemeinmedizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Facharzt-Training Allgemeinmedizin

Die ideale Vorbereitung zur anstehenden Prüfung mit den ersten 24 von 100 klinischen Fallbeispielen verschiedener Themenfelder

Mehr erfahren

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Metformin rückt in den Hintergrund

24.04.2024 DGIM 2024 Kongressbericht

Es hat sich über Jahrzehnte klinisch bewährt. Doch wo harte Endpunkte zählen, ist Metformin als alleinige Erstlinientherapie nicht mehr zeitgemäß.

Myokarditis nach Infekt – Richtig schwierig wird es bei Profisportlern

24.04.2024 DGIM 2024 Kongressbericht

Unerkannte Herzmuskelentzündungen infolge einer Virusinfektion führen immer wieder dazu, dass junge, gesunde Menschen plötzlich beim Sport einen Herzstillstand bekommen. Gerade milde Herzbeteiligungen sind oft schwer zu diagnostizieren – speziell bei Leistungssportlern. 

Update Allgemeinmedizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.