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World Journal of Surgery

Ausgabe 11/2004

Inhalt (22 Artikel)

Are There Significant Benefits of Minimally Invasive Endoscopic Thyroidectomy?

Yoshifumi Ikeda, Hiroshi Takami, Yuzo Sasaki, Jun-ichi Takayama, Hideko Kurihara

Risk Factors for Recurrent Nodular Goiter after Thyroidectomy for Benign Disease: Case-control Study of 244 Patients

Hélène Gibelin, Mauricio Sierra, Denis Mothes, Pierre Ingrand, Pierre Levillain, Corinne Jones, Sammy Hadjadj, Florence Torremocha, Richard Marechaud, Jacques Barbier, Jean-Louis Kraimps

Surgical Management of Amiodarone-associated Thyrotoxicosis: Mayo Clinic Experience

Scott G. Houghton, David R. Farley, Michael D. Brennan, Jon A. van Heerden, Geoffrey B. Thompson, Clive S. Grant

Predictive Factors for Recurrence from a Series of 74 Children and Adolescents with Differentiated Thyroid Cancer

Francoise Borson-Chazot, Sylvain Causeret, Jean-Christophe Lifante, Marylin Augros, Nicole Berger, Jean-Louis Peix

Detection of Asymptomatic Differentiated Thyroid Carcinoma by Neck Ultrasonographic Screening for Familial Nonmedullary Thyroid Carcinoma

Shinya Uchino, Shiro Noguchi, Hiroyuki Yamashita, Tsukasa Murakami, Shin Watanabe, Takahiro Ogawa, Akiko Tsuno, Shigeru Shuto

Optimizing the Treatment of AMES High-risk Papillary Thyroid Carcinoma

Chung-Yau Lo, Wai-Fan Chan, King-Yin Lam, Koon-Yat Wan

Preoperative Neck Ultrasonographic Mapping for Persistent/Recurrent Papillary Thyroid Cancer

Hussam M. BinYousef, Ali S. Alzahrani, Saif S. Al-Sobhi, Hamed S. Al Suhaibani, Mohammed A. Chaudhari, Hussain M. Raef

Papillary Microcarcinoma of the Thyroid: How Should It Be Treated?

Yasuhiro Ito, Chisato Tomoda, Takashi Uruno, Yuuki Takamura, Akihiro Miya, Kaoru Kobayashi, Fumio Matsuzuka, Kanji Kuma, Akira Miyauchi

Focused Cervical Exploration for Primary Hyperparathyroidism without Intraoperative Parathyroid Hormone Monitoring or Use of the Gamma Probe

Steven R. Jacobson, Jon A. van Heerden, David R. Farley, Clive S. Grant, Geoffrey B. Thompson, Brian P. Mullan, Kathleen J. Curlee

Multiple Endocrine Neoplasia Type 1 Parathyroid Adenoma Development over Time

Gerard M. Doherty, Terry C. Lairmore, Mary K. DeBenedetti

Fine Needle Aspiration and Intraparathyroid Intact Parathyroid Hormone Measurement for Reoperative Parathyroid Surgery

Natacha K. Kiblut, Jean-Félix Cussac, Benoît Soudan, Stephen G. Farrell, John A. Armstrong, Laurent Arnalsteen, Anne Biechlin, Alexis A. Delattre, Charles A.G. Proye

Bone Mineral Density in Menopausal Women with Primary Hyperparathyroidism before and after Parathyroidectomy

Antonio Sitges-Serra, Meritxell Girvent, José A. Pereira, Jaime Jimeno, Xavier Nogués, Francisco J. Cano, Joan J. Sancho

Primary Hyperparathyroidism in the Young Age Group: Particularities of Diagnostic and Therapeutic Schemes

Kenko Cupisti, Andreas Raffel, Cornelia Dotzenrath, Markus Krausch, Hans-Dietrich Röher, Klaus-Martin Schulte

131I-Meta-iodobenzylguanidine in the Management of Metastatic Midgut Carcinoid Tumors

Mark S. Sywak, Janice L. Pasieka, Alexander McEwan, Greg Kline, Otto Rorstad

Long-term Survival of Patients with Small Intestinal Carcinoid Tumors

Niklas Zar, Hans Garmo, Lars Holmberg, Jonas Rastad, Per Hellman

Trends in Utilization of Adrenalectomy in the United States: Have Indications Changed?

Brian D. Saunders, Reid M. Wainess, Justin B. Dimick, Gilbert R. Upchurch, Gerard M. Doherty, Paul G. Gauger

Does Robotic Adrenalectomy Improve Patient Quality of Life When Compared to Laparoscopic Adrenalectomy?

Laurent Brunaud, Laurent Bresler, Rasa Zarnegar, Ahmet Ayav, Luc Cormier, Sebastien Tretou, Patrick Boissel

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.