Skip to main content
Erschienen in: Esophagus 4/2016

29.06.2016 | Case Report

Successful management of esophageal necrosis after thoracic endovascular aortic repair for ruptured traumatic aortic aneurysm

verfasst von: Susumu Miura, Seiichiro Kanaya, Hironori Kawada, Fumihiro Yoshimura, Tadayoshi Yamaura, Toshihiro Okada, Yuki Moichida, Yusuke Fujii, Takeshi Ito, Shintaro Okumura, Takuya Tamura, Norihiro Shimoike, Shin Akagawa, Akira Arimoto

Erschienen in: Esophagus | Ausgabe 4/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

A 65-year-old man reported nausea and anorexia after falling down a flight of stairs. Computed tomography (CT) showed a ruptured descending thoracic aortic aneurysm, and emergency thoracic endovascular aortic repair (TEVAR) was performed. However, after resuming food intake, the patient developed a fever. CT scan showed severe pneumomediastinum and a mediastinal abscess, and the patient was diagnosed with esophageal perforation. Emergency esophagectomy was performed, with an esophageal fistula made at the cervix. Jejunostomy was then performed to enable enteral nutrition. Histological examination showed substantial necrosis at the middle intrathoracic esophagus, and the patient was diagnosed with esophageal necrosis leading to perforation. Five months after the esophagectomy, gastric conduit reconstruction through the retrosternal route was performed. The patient was able to resume food intake, and survived more than 1 year after this surgery. Here, we describe the successful management of this rare case of esophageal necrosis after TEVAR for ruptured traumatic aortic aneurysm.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Porcu P, Chavanon O, Sessa C, et al. Esophageal fistula after endovascular treatment in a type B aortic dissection of the descending thoracic aorta. J Vasc Surg. 2005;41:708–11.CrossRefPubMed Porcu P, Chavanon O, Sessa C, et al. Esophageal fistula after endovascular treatment in a type B aortic dissection of the descending thoracic aorta. J Vasc Surg. 2005;41:708–11.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat De Praetere H, Lerut P, Johan M, et al. Esophageal necrosis after endoprosthesis for ruptured thoracoabdominal aneurysm type I: can long-segment stent grafting of the thoracoabdominal aorta induce transmural necrosis? Ann Vasc Surg. 2010;24:1137.e7–12.CrossRef De Praetere H, Lerut P, Johan M, et al. Esophageal necrosis after endoprosthesis for ruptured thoracoabdominal aneurysm type I: can long-segment stent grafting of the thoracoabdominal aorta induce transmural necrosis? Ann Vasc Surg. 2010;24:1137.e7–12.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Tobisch A, Ittrich H, Izbicki JR, et al. Successful management of esophageal necrosis after endovascular repair of chronic type B aortic dissection. Ann Thorac Surg. 2014;98:2209–11.CrossRefPubMed Tobisch A, Ittrich H, Izbicki JR, et al. Successful management of esophageal necrosis after endovascular repair of chronic type B aortic dissection. Ann Thorac Surg. 2014;98:2209–11.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Dake MD, Miller DC, Semba CP, et al. Transluminal placement of endovascular stent-grafts for the treatment of descending thoracic aortic aneurysms. N Engl J Med. 1994;331:1729–34.CrossRefPubMed Dake MD, Miller DC, Semba CP, et al. Transluminal placement of endovascular stent-grafts for the treatment of descending thoracic aortic aneurysms. N Engl J Med. 1994;331:1729–34.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Hoffer EK, Forauer AR, Silas AM, et al. Endovascular stent-graft or open surgical repair for blunt thoracic aortic trauma: systematic review. J Vasc Interv Radiol. 2008;19:1153–64.CrossRefPubMed Hoffer EK, Forauer AR, Silas AM, et al. Endovascular stent-graft or open surgical repair for blunt thoracic aortic trauma: systematic review. J Vasc Interv Radiol. 2008;19:1153–64.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Czerny M, Eggebrecht H, Sodeck G, et al. New insights regarding the incidence, presentation and treatment options of aorto-oesophageal fistulation after thoracic endovascular aortic repair: the European Registry of endovascular aortic repair complications. Eur J Cardiothorac Surg. 2014;45:452–7.CrossRefPubMed Czerny M, Eggebrecht H, Sodeck G, et al. New insights regarding the incidence, presentation and treatment options of aorto-oesophageal fistulation after thoracic endovascular aortic repair: the European Registry of endovascular aortic repair complications. Eur J Cardiothorac Surg. 2014;45:452–7.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Okten I, Cangir AK, Ozdemir N, et al. Management of esophageal perforation. Surg Today. 2001;31:36–9.CrossRefPubMed Okten I, Cangir AK, Ozdemir N, et al. Management of esophageal perforation. Surg Today. 2001;31:36–9.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Huber-Lang M, Henne-Bruns D, Schmitz B, et al. Esophageal perforation: principles of diagnosis and surgical management. Surg Today. 2006;36:332–40.CrossRefPubMed Huber-Lang M, Henne-Bruns D, Schmitz B, et al. Esophageal perforation: principles of diagnosis and surgical management. Surg Today. 2006;36:332–40.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Kubota S, Shiiya N, Shingu Y, et al. Surgical strategy for aortoesophageal fistula in the endovascular era. Gen Thorac Cardiovasc Surg. 2013;61:560–4.CrossRefPubMed Kubota S, Shiiya N, Shingu Y, et al. Surgical strategy for aortoesophageal fistula in the endovascular era. Gen Thorac Cardiovasc Surg. 2013;61:560–4.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Saito A, Motomura N, Hattori O, et al. Outcome of surgical repair of aorto-eosophageal fistulas with cryopreserved aortic allografts. Interact CardioVasc Thorac Surg. 2012;14:532–7.CrossRefPubMedPubMedCentral Saito A, Motomura N, Hattori O, et al. Outcome of surgical repair of aorto-eosophageal fistulas with cryopreserved aortic allografts. Interact CardioVasc Thorac Surg. 2012;14:532–7.CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Successful management of esophageal necrosis after thoracic endovascular aortic repair for ruptured traumatic aortic aneurysm
verfasst von
Susumu Miura
Seiichiro Kanaya
Hironori Kawada
Fumihiro Yoshimura
Tadayoshi Yamaura
Toshihiro Okada
Yuki Moichida
Yusuke Fujii
Takeshi Ito
Shintaro Okumura
Takuya Tamura
Norihiro Shimoike
Shin Akagawa
Akira Arimoto
Publikationsdatum
29.06.2016
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Esophagus / Ausgabe 4/2016
Print ISSN: 1612-9059
Elektronische ISSN: 1612-9067
DOI
https://doi.org/10.1007/s10388-016-0544-6

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2016

Esophagus 4/2016 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Chronisches Koronarsyndrom: Gefahr von Hospitalisierung wegen Herzinsuffizienz

06.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Obwohl ein rezidivierender Herzinfarkt bei chronischem Koronarsyndrom wahrscheinlich die Hauptsorge sowohl der Patienten als auch der Ärzte ist, sind andere Ereignisse womöglich gefährlicher. Laut einer französischen Studie stellt eine Hospitalisation wegen Herzinsuffizienz eine größere Gefahr dar.

Vorhofflimmern bei Jüngeren gefährlicher als gedacht

06.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Immer mehr jüngere Menschen leiden unter Vorhofflimmern. Betroffene unter 65 Jahren haben viele Risikofaktoren und ein signifikant erhöhtes Sterberisiko verglichen mit Gleichaltrigen ohne die Erkrankung.

„Restriktion auf vier Wochen Therapie bei Schlaflosigkeit ist absurd!“

06.05.2024 Insomnie Nachrichten

Chronische Insomnie als eigenständiges Krankheitsbild ernst nehmen und adäquat nach dem aktuellen Forschungsstand behandeln: Das forderte der Schlafmediziner Dr. Dieter Kunz von der Berliner Charité beim Praxis Update.

GLP-1-Rezeptoragonisten und SGLT-2-Hemmer: zusammen besser

06.05.2024 Typ-2-Diabetes Nachrichten

Immer häufiger wird ein Typ-2-Diabetes sowohl mit einem GLP-1-Rezeptor-Agonisten als auch mit einem SGLT-2-Inhibitor behandelt. Wie sich das verglichen mit den Einzeltherapien auf kardiovaskuläre und renale Komplikationen auswirkt, wurde anhand von Praxisdaten aus Großbritannien untersucht.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.