Skip to main content
Erschienen in: Investigational New Drugs 3/2014

01.06.2014 | SHORT REPORT

Successful readministration of trastuzumab after severe immune reactions in two breast cancer patients

verfasst von: R. Tanz, N. Meillan, N. Libert, N. Magne, L. Vedrine, C. Chargari

Erschienen in: Investigational New Drugs | Ausgabe 3/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Summary

Trastuzumab is a standard treatment in breast cancer overexpressing Her2 oncogene. However, its administration carries the risk of severe immune adverse events which often lead to the discontinuation of trastuzumab. There is no clear guideline on how patients experiencing trastuzumab-related reaction should be rechallenged with the monoclonal antibody. Here, we present two case reports of patients who have presented severe anaphylactic reactions during trastuzumab infusion. Both of them have been successfully rechallenged in intensive care units with premedication, lower rate of infusion and vitals monitoring. Thereafter, trastuzumab could be continued without any serious adverse reaction. Given the positive impact of trastuzumab on patients’ survival, treatment rechallenge should be carefully considered in patients who presented anaphylactic reactions.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Slamon DJ, Leyland-Jones B, Shak S et al (2001) Use of chemotherapy plus a monoclonal antibody against HER2 for metastatic breast cancer that overexpresses HER2. N Engl J Med 344:783–792CrossRefPubMed Slamon DJ, Leyland-Jones B, Shak S et al (2001) Use of chemotherapy plus a monoclonal antibody against HER2 for metastatic breast cancer that overexpresses HER2. N Engl J Med 344:783–792CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Lenz HJ (2007) Management and preparedness for infusion and hypersensitivity reactions. Oncologist 12:601–609CrossRefPubMed Lenz HJ (2007) Management and preparedness for infusion and hypersensitivity reactions. Oncologist 12:601–609CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Genentech, Herceptin Product Monograph Genentech, Herceptin Product Monograph
4.
Zurück zum Zitat Brennan PJ, Rodriguez Bouza T, Hsu FI et al (2009) Hypersensitivity reactions to mAbs: 105 desensitizations in 23 patients, from evaluation to treatment. J Allergy Clin Immunol 124:1259–1266CrossRefPubMed Brennan PJ, Rodriguez Bouza T, Hsu FI et al (2009) Hypersensitivity reactions to mAbs: 105 desensitizations in 23 patients, from evaluation to treatment. J Allergy Clin Immunol 124:1259–1266CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Hansel TT, Kropshofer H, Singer T et al (2010) The safety and side effects of monoclonal antibodies. Nat Rev Drug Discov 9:325–338CrossRefPubMed Hansel TT, Kropshofer H, Singer T et al (2010) The safety and side effects of monoclonal antibodies. Nat Rev Drug Discov 9:325–338CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Lenz HJ (2006) Anti-EGFR mechanism of action: antitumor effect and underlying cause of adverse events. Oncology 20:5–13PubMed Lenz HJ (2006) Anti-EGFR mechanism of action: antitumor effect and underlying cause of adverse events. Oncology 20:5–13PubMed
7.
Zurück zum Zitat Chung CH, Mirakhur B, Chan E et al (2008) Cetuximab-induced anaphylaxis and IgE specific for galactose-alpha-1,3-galactose. N Engl J Med 358:1109–1117PubMedCentralCrossRefPubMed Chung CH, Mirakhur B, Chan E et al (2008) Cetuximab-induced anaphylaxis and IgE specific for galactose-alpha-1,3-galactose. N Engl J Med 358:1109–1117PubMedCentralCrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Calogiuri G, Ventura MT, Mason L et al (2008) Hypersensitivity reactions to last generation chimeric, humanized and human recombinant monoclonal antibodies for therapeutic use. Curr Pharm Des 14:2883–2891CrossRefPubMed Calogiuri G, Ventura MT, Mason L et al (2008) Hypersensitivity reactions to last generation chimeric, humanized and human recombinant monoclonal antibodies for therapeutic use. Curr Pharm Des 14:2883–2891CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Successful readministration of trastuzumab after severe immune reactions in two breast cancer patients
verfasst von
R. Tanz
N. Meillan
N. Libert
N. Magne
L. Vedrine
C. Chargari
Publikationsdatum
01.06.2014
Verlag
Springer US
Erschienen in
Investigational New Drugs / Ausgabe 3/2014
Print ISSN: 0167-6997
Elektronische ISSN: 1573-0646
DOI
https://doi.org/10.1007/s10637-014-0085-6

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2014

Investigational New Drugs 3/2014 Zur Ausgabe

Adjuvante Immuntherapie verlängert Leben bei RCC

25.04.2024 Nierenkarzinom Nachrichten

Nun gibt es auch Resultate zum Gesamtüberleben: Eine adjuvante Pembrolizumab-Therapie konnte in einer Phase-3-Studie das Leben von Menschen mit Nierenzellkarzinom deutlich verlängern. Die Sterberate war im Vergleich zu Placebo um 38% geringer.

Alectinib verbessert krankheitsfreies Überleben bei ALK-positivem NSCLC

25.04.2024 NSCLC Nachrichten

Das Risiko für Rezidiv oder Tod von Patienten und Patientinnen mit reseziertem ALK-positivem NSCLC ist unter einer adjuvanten Therapie mit dem Tyrosinkinase-Inhibitor Alectinib signifikant geringer als unter platinbasierter Chemotherapie.

Bei Senioren mit Prostatakarzinom auf Anämie achten!

24.04.2024 DGIM 2024 Nachrichten

Patienten, die zur Behandlung ihres Prostatakarzinoms eine Androgendeprivationstherapie erhalten, entwickeln nicht selten eine Anämie. Wer ältere Patienten internistisch mitbetreut, sollte auf diese Nebenwirkung achten.

ICI-Therapie in der Schwangerschaft wird gut toleriert

Müssen sich Schwangere einer Krebstherapie unterziehen, rufen Immuncheckpointinhibitoren offenbar nicht mehr unerwünschte Wirkungen hervor als andere Mittel gegen Krebs.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.