Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 2/2008

01.09.2008 | Case Report

Successful surgical management of a delayed pharyngo-esophageal perforation after anterior cervical spine plating

verfasst von: Dino Solerio, Enrico Ruffini, Giosué Gargiulo, Michele Camandona, Eleonora Raggio, Antonio Solini, Marcello Dei Poli

Erschienen in: European Spine Journal | Sonderheft 2/2008

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

A case report of a 41-year-old man who had a delayed pharyngo-esophageal perforation without instrumentation failure 7 years after anterior cervical spine plating is presented and the literature on this issue is reviewed. This injury resulted from repetitive friction/traction between the retropharyngo-esophageal wall and the cervical plate construct leading to a pseudodiverticulum and perforation. Successful treatment of the perforation was obtained after surgical repair using a sternocleidomastoid muscle flap. This case stresses the necessity of careful long-term follow-up in patients with anterior cervical spine plating for early detection of possible perforation and the use of muscle flap as the treatment of choice during surgical repair.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Abel R, Ruf S, Spahn B (2004) Cervical spinal cord injury and deglutition disorders. Dysphagia 19(2):87–94PubMedCrossRef Abel R, Ruf S, Spahn B (2004) Cervical spinal cord injury and deglutition disorders. Dysphagia 19(2):87–94PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Brislin BT, Hilibrand AS (2001) Avoidance of complication in anterior cervical revision surgery. Curr Opin Orthop 12:257–264CrossRef Brislin BT, Hilibrand AS (2001) Avoidance of complication in anterior cervical revision surgery. Curr Opin Orthop 12:257–264CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Evans SH, DelGaudio JM (2005) Pharyngeal perforation and pseudodiverticulum formation after anterior cervical spine plating. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 131(6):523–525PubMedCrossRef Evans SH, DelGaudio JM (2005) Pharyngeal perforation and pseudodiverticulum formation after anterior cervical spine plating. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 131(6):523–525PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Gaudinez RF, English GM, Gebhard JS, Brugman JL, Donaldson DH, Brown CW (2000) Esophageal perforations after anterior cervical surgery. J Spinal Disord 13(1):77–84PubMedCrossRef Gaudinez RF, English GM, Gebhard JS, Brugman JL, Donaldson DH, Brown CW (2000) Esophageal perforations after anterior cervical surgery. J Spinal Disord 13(1):77–84PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Geyer TE, Foy MA (2001) Oral extrusion of a screw after anterior cervical spine plating. Spine 26(16):1814–1816PubMedCrossRef Geyer TE, Foy MA (2001) Oral extrusion of a screw after anterior cervical spine plating. Spine 26(16):1814–1816PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Konstantakos AK, Temes T (2005) Delayed esophageal perforation: a complication of anterior cervical spine fixation. Ann Thorac Surg 80:349PubMedCrossRef Konstantakos AK, Temes T (2005) Delayed esophageal perforation: a complication of anterior cervical spine fixation. Ann Thorac Surg 80:349PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Navarro R, Javahery R, Eismont F, Arnold DJ, Bhatia NN, Vanni S, Levi AD (2005) The role of the sternocleidomastoid muscle flap for esophageal fistula repair in anterior cervical spine surgery. Spine 30(20):E617–E622PubMedCrossRef Navarro R, Javahery R, Eismont F, Arnold DJ, Bhatia NN, Vanni S, Levi AD (2005) The role of the sternocleidomastoid muscle flap for esophageal fistula repair in anterior cervical spine surgery. Spine 30(20):E617–E622PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Orlando ER, Caroli E, Ferrante L (2003) Management of the cervical esophagus and hypofarinx perforations complicating anterior cervical spine surgery. Spine 28(15):E290–E295PubMedCrossRef Orlando ER, Caroli E, Ferrante L (2003) Management of the cervical esophagus and hypofarinx perforations complicating anterior cervical spine surgery. Spine 28(15):E290–E295PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Pompili A, Canitano S, Caroli F, Caterino M, Crecco M, Raus L, Occhipinti E (2002) Asymptomatic esophageal perforation caused by late screw after anterior cervical plating. Spine 27(23):E499–E502PubMedCrossRef Pompili A, Canitano S, Caroli F, Caterino M, Crecco M, Raus L, Occhipinti E (2002) Asymptomatic esophageal perforation caused by late screw after anterior cervical plating. Spine 27(23):E499–E502PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Sharma RR, Sethu AU, Lad SD, Turel KE, Pawar SJ (2001) Pharyngeal perforation and spontaneus extrusion of the cervical graft with its fixation device: a late complication of C2–C3 fusion via anterior approach. J Clin Neurosci 8(5):464–468PubMedCrossRef Sharma RR, Sethu AU, Lad SD, Turel KE, Pawar SJ (2001) Pharyngeal perforation and spontaneus extrusion of the cervical graft with its fixation device: a late complication of C2–C3 fusion via anterior approach. J Clin Neurosci 8(5):464–468PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Witwer B, Resnick DK (2003) Delayed esophageal injury without instrumenattion failure: complication of anterior cervical instrumentation. J Spinal Disord Tech 16(6):519–523PubMedCrossRef Witwer B, Resnick DK (2003) Delayed esophageal injury without instrumenattion failure: complication of anterior cervical instrumentation. J Spinal Disord Tech 16(6):519–523PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Zdichavsky M, Blauth M, Bosch U, Rosenthal H, Knop C, Bastian L (2004) Late esophageal perforation complicating anterior cervical plate fixation in ankylosing spondylitis: a case report and review of the literature. Arch Orthop Trauma Surg 124:349–353PubMedCrossRef Zdichavsky M, Blauth M, Bosch U, Rosenthal H, Knop C, Bastian L (2004) Late esophageal perforation complicating anterior cervical plate fixation in ankylosing spondylitis: a case report and review of the literature. Arch Orthop Trauma Surg 124:349–353PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Successful surgical management of a delayed pharyngo-esophageal perforation after anterior cervical spine plating
verfasst von
Dino Solerio
Enrico Ruffini
Giosué Gargiulo
Michele Camandona
Eleonora Raggio
Antonio Solini
Marcello Dei Poli
Publikationsdatum
01.09.2008
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe Sonderheft 2/2008
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-007-0578-5

Weitere Artikel der Sonderheft 2/2008

European Spine Journal 2/2008 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.