Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 12/2003

01.12.2003 | Original Scientific Reports

Superior Performance of a Paraaortic Counterpulsation Device Compared to the Intraaortic Balloon Pump

verfasst von: John V. Terrovitis, M.D., Christos E. Charitos, M.D., Elias J. Tsolakis, M.D., Paraskevi Dolou, M.D., Charalampos N. Pierrakos, M.D., Kostas X. Siafakas, M.D., John N. Nanas, M.D., Ph.D.

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 12/2003

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The purpose of this study was to compare the hemodynamic effectiveness of a 30-ml stroke volume paraaortic counterpulsation device (PACD), presenting the advantages of ease of implantation and driving by a standard intraaortic balloon pump (IABP) console (Datascope 96, Datascope Corp., Montvale, NJ, USA) to that of a 40-ml IABP, in the setting of experimental heart failure. In an acute heart failure model, the IABP was placed in the descending aorta and the PACD in the ascending aorta of eight pigs. Both devices were driven by the same system, and hemodynamic measurements were obtained with and without mechanical assistance. The two pumps significantly reduced the systolic and end-diastolic aortic pressures, but the PACD reduced the latter more effectively (42.6 ± 18.1% vs 11.0 ± 9.9%, p = 0.0001). Both pumps provided significant aortic diastolic augmentation, but the counterpulsation wave of the PACD was significantly greater (augmentation of 44.8 ± 22.2% vs 37.6 ± 15.6%, p = 0.031). Both lowered the end-diastolic left ventricular pressure with a trend toward PACD superiority (24.2 ± 13.7% vs 19.7 ± 13.5%, p = 0.064). It is concluded that the PACD, even with smaller stroke volume, is more effective than the IABP. The simplicity of its implantation, together with the ability of the standard IABP consoles to control its function, make it a promising device for mechanical assistance of the failing heart.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Goldstein, DJ, Oz, MC, Rose, EA 1998Implantable left ventricular assist devicesN. Engl. J. Med.33915221533CrossRefPubMed Goldstein, DJ, Oz, MC, Rose, EA 1998Implantable left ventricular assist devicesN. Engl. J. Med.33915221533CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Moulopoulos, SD, Topaz, S, Kolff, WJ 1962Diastolic balloon pumping (with carbon dioxide) in the aorta: mechanical assistance to the failing circulationAm. Heart J.62669675 Moulopoulos, SD, Topaz, S, Kolff, WJ 1962Diastolic balloon pumping (with carbon dioxide) in the aorta: mechanical assistance to the failing circulationAm. Heart J.62669675
3.
Zurück zum Zitat Anderson, RD, Ohman, EM, Holmes, DR,Jr, et al. 1997Use of intraaortic balloon counterpulsation in patients presenting with cardiogenic shock: observations from the GUSTO-1 studyJ. Am. Coll. Cardiol.30708715CrossRefPubMed Anderson, RD, Ohman, EM, Holmes, DR,Jr,  et al. 1997Use of intraaortic balloon counterpulsation in patients presenting with cardiogenic shock: observations from the GUSTO-1 studyJ. Am. Coll. Cardiol.30708715CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Scholz, KH, Ragab, S, Muhlen, F, et al. 1998Complications of intra-aortic balloon counterpulsation: the role of catheter size and duration of support in a multivariate analysis of riskEur. Heart J.19458465CrossRefPubMed Scholz, KH, Ragab, S, Muhlen, F,  et al. 1998Complications of intra-aortic balloon counterpulsation: the role of catheter size and duration of support in a multivariate analysis of riskEur. Heart J.19458465CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Stevenson, LW, Kormos, RL 2001Mechanical Cardiac Support 2000: Current Applications and Future Trial Design. Consensus Conference ReportJ. Am. Coll. Cardiol.37340370CrossRefPubMed Stevenson, LW, Kormos, RL 2001Mechanical Cardiac Support 2000: Current Applications and Future Trial Design. Consensus Conference ReportJ. Am. Coll. Cardiol.37340370CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Moskowitz, AJ, Williams, DL, Tierney, A, et al. 2000Economic considerations of left ventricular assist device implantationGoldstein, DJ eds. Cardiac Assist Devices1st editionFutura Publishing Company IncNew York183193 Moskowitz, AJ, Williams, DL, Tierney, A,  et al. 2000Economic considerations of left ventricular assist device implantationGoldstein, DJ eds. Cardiac Assist Devices1st editionFutura Publishing Company IncNew York183193
7.
Zurück zum Zitat Nanas, JN, Nanas, SN, Charitos, CE, et al. 1987Effectiveness of a counterpulsation device implanted on the ascending aortaTrans. Am. Soc. Artif. Intern. Organs10203206 Nanas, JN, Nanas, SN, Charitos, CE,  et al. 1987Effectiveness of a counterpulsation device implanted on the ascending aortaTrans. Am. Soc. Artif. Intern. Organs10203206
8.
Zurück zum Zitat Nanas, JN, Nanas, SN, Charitos, CE, et al. 1988Hemodynamic effects of a counterpulsation device implanted on the ascending aorta in severe cardiogenic shockTrans. Am. Soc. Artif. Intern. Organs34229234 Nanas, JN, Nanas, SN, Charitos, CE,  et al. 1988Hemodynamic effects of a counterpulsation device implanted on the ascending aorta in severe cardiogenic shockTrans. Am. Soc. Artif. Intern. Organs34229234
9.
Zurück zum Zitat Nanas, JN, Lolas, Ch, Charitos, Ch, et al. 1996A valveless high stroke volume counterpulsation device restores hemodynamics in patients with congestive heart failure and intractable cardiogenic shock awaiting heart transplantationJ. Thorac. Cardiovasc. Surg.1115561PubMed Nanas, JN, Lolas, Ch, Charitos, Ch,  et al. 1996A valveless high stroke volume counterpulsation device restores hemodynamics in patients with congestive heart failure and intractable cardiogenic shock awaiting heart transplantationJ. Thorac. Cardiovasc. Surg.1115561PubMed
10.
Zurück zum Zitat Stamatelopoulos, SF, Nanas, JN, Saridakis, NS, et al. 1996Treating severe cardiogenic shock by large counterpulsation volumesAnn. Thorac. Surg.6211101117CrossRefPubMed Stamatelopoulos, SF, Nanas, JN, Saridakis, NS,  et al. 1996Treating severe cardiogenic shock by large counterpulsation volumesAnn. Thorac. Surg.6211101117CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Charitos, C, Nanas, J, Kontoyannis, D, et al. 1998The efficacy of the high volume counterpulsation technique at very low levels of aortic pressureJ. Cardiovasc. Surg.39625632 Charitos, C, Nanas, J, Kontoyannis, D,  et al. 1998The efficacy of the high volume counterpulsation technique at very low levels of aortic pressureJ. Cardiovasc. Surg.39625632
12.
Zurück zum Zitat Nanas, JN, Mason, JW, Taenaka, Y, et al. 1986Comparison of an implanted abdominal aortic counterpulsation device with the intraaortic balloon pump in a heart failure modelJ. Am. Coll. Cardiol.710281035PubMed Nanas, JN, Mason, JW, Taenaka, Y,  et al. 1986Comparison of an implanted abdominal aortic counterpulsation device with the intraaortic balloon pump in a heart failure modelJ. Am. Coll. Cardiol.710281035PubMed
13.
Zurück zum Zitat Nanas, JN, Mason, JW, Riebman, JB, et al. 1988Preclinical evaluation of the abdominal aortic counterpulsation deviceAm. Heart J.11610031008PubMed Nanas, JN, Mason, JW, Riebman, JB,  et al. 1988Preclinical evaluation of the abdominal aortic counterpulsation deviceAm. Heart J.11610031008PubMed
14.
Zurück zum Zitat Nanas, JN, Mirsinias, J, Charitos, CE, et al. 1992A relief valve placed on an IABP system made it proper for driving a left ventricular assist device [abstract]J. Artif. Organs15530 Nanas, JN, Mirsinias, J, Charitos, CE,  et al. 1992A relief valve placed on an IABP system made it proper for driving a left ventricular assist device [abstract]J. Artif. Organs15530
15.
Zurück zum Zitat Levin, HR, Chen, JM, Oz, MC, et al. 1994Potential of left ventricular-assist devices as outpatient therapy while awaiting transplantationAnn. Thorac. Surg.5815151520PubMed Levin, HR, Chen, JM, Oz, MC,  et al. 1994Potential of left ventricular-assist devices as outpatient therapy while awaiting transplantationAnn. Thorac. Surg.5815151520PubMed
16.
Zurück zum Zitat Mehta, SM, Aufiero, TX, Pae, WE,Jr, et al. 1997Mechanical ventricular assistance: an economical and effective means of treating end-stage heart diseaseAnn. Thorac. Surg.6413121319CrossRefPubMed Mehta, SM, Aufiero, TX, Pae, WE,Jr,  et al. 1997Mechanical ventricular assistance: an economical and effective means of treating end-stage heart diseaseAnn. Thorac. Surg.6413121319CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Figulla, HR, Rahlf, G, Nieger, M, et al. 1985Spontaneous hemodynamic improvement or stabilization and associated biopsy findings in patients with congestive cardiomyopathyCirculation7110951104PubMed Figulla, HR, Rahlf, G, Nieger, M,  et al. 1985Spontaneous hemodynamic improvement or stabilization and associated biopsy findings in patients with congestive cardiomyopathyCirculation7110951104PubMed
18.
Zurück zum Zitat Frazier, OH, Myers, TJ 1999Left ventricular assist system as a bridge to myocardial recoveryAnn. Thorac. Surg.68734741CrossRefPubMed Frazier, OH, Myers, TJ 1999Left ventricular assist system as a bridge to myocardial recoveryAnn. Thorac. Surg.68734741CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat McCarthy, PM, Nakatani, S, Vargo, R, et al. 1995Structural and left ventricular histologic changes after implantable LVAD insertionAnn. Thorac. Surg.59609613CrossRefPubMed McCarthy, PM, Nakatani, S, Vargo, R,  et al. 1995Structural and left ventricular histologic changes after implantable LVAD insertionAnn. Thorac. Surg.59609613CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Nakatani, S, McCarthy, PM, Kottke-Marchant, K, et al. 1996Left ventricular echocardiographic and histologic changes: impact of chronic unloading by an implantable ventricular assist deviceJ. Am. Coll. Cardiol.27894901CrossRefPubMed Nakatani, S, McCarthy, PM, Kottke-Marchant, K,  et al. 1996Left ventricular echocardiographic and histologic changes: impact of chronic unloading by an implantable ventricular assist deviceJ. Am. Coll. Cardiol.27894901CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Bartling, B, Milting, H, Schumann, H, et al. 1999Myocardial gene expression of regulators of myocyte apoptosis and myocyte calcium homeostasis during hemodynamic unloading by ventricular assist devices in patients with end-stage heart failureCirculation100II 216223 Bartling, B, Milting, H, Schumann, H,  et al. 1999Myocardial gene expression of regulators of myocyte apoptosis and myocyte calcium homeostasis during hemodynamic unloading by ventricular assist devices in patients with end-stage heart failureCirculation100II 216223
22.
Zurück zum Zitat Moulopoulos, SD 1993The limits of counterpulsationInt. J. Artif. Organs16803805PubMed Moulopoulos, SD 1993The limits of counterpulsationInt. J. Artif. Organs16803805PubMed
23.
Zurück zum Zitat Nanas, JN, Moulopoulos, SD 1994Counterpulsation: historical background, technical improvements, hemodynamic and metabolic effectsCardiology84156167PubMed Nanas, JN, Moulopoulos, SD 1994Counterpulsation: historical background, technical improvements, hemodynamic and metabolic effectsCardiology84156167PubMed
24.
Zurück zum Zitat Kent, RL, Uboh, CE, Thompson, EW, et al. 1985Biochemical and structural correlates in unloaded and reloaded cat myocardiumJ. Mol. Cell. Cardiol.17153165PubMed Kent, RL, Uboh, CE, Thompson, EW,  et al. 1985Biochemical and structural correlates in unloaded and reloaded cat myocardiumJ. Mol. Cell. Cardiol.17153165PubMed
25.
Zurück zum Zitat Kinoshita, M, Takano, H, Takaichi, S, et al. 1996Influence of prolonged ventricular assistance on myocardial histopathology in intact heartAnn. Thorac. Surg.61640645CrossRefPubMed Kinoshita, M, Takano, H, Takaichi, S,  et al. 1996Influence of prolonged ventricular assistance on myocardial histopathology in intact heartAnn. Thorac. Surg.61640645CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Kinoshita, M, Takano, H, Taenaka, Y, et al. 1988Cardiac diffuse atrophy during LVAD pumpingASAIO Trans.34208212PubMed Kinoshita, M, Takano, H, Taenaka, Y,  et al. 1988Cardiac diffuse atrophy during LVAD pumpingASAIO Trans.34208212PubMed
27.
Zurück zum Zitat Terrovitis, J, Charitos, Ch, Dolou, P, et al. 2002The paraaortic counterpulsation device implanted on the ascending aorta is superior to an equal volume intraaortic balloon pump: experimental study [abstract]J. Am. Coll. Cardiol.39199ACrossRef Terrovitis, J, Charitos, Ch, Dolou, P,  et al. 2002The paraaortic counterpulsation device implanted on the ascending aorta is superior to an equal volume intraaortic balloon pump: experimental study [abstract]J. Am. Coll. Cardiol.39199ACrossRef
28.
Zurück zum Zitat Weber, KT, Janicki, JS, Walker, AA 1972Intraaortic balloon pumping: an analysis of several variables affecting balloon performanceTrans. Am. Soc. Artif. Intern. Organs18486492PubMed Weber, KT, Janicki, JS, Walker, AA 1972Intraaortic balloon pumping: an analysis of several variables affecting balloon performanceTrans. Am. Soc. Artif. Intern. Organs18486492PubMed
29.
Zurück zum Zitat Zelano, JA, Ko, W, Lazzaro, R, et al. 1992Evaluation of an extraaortic counterpulsation device in severe cardiac failureAnn. Thorac. Surg.533036PubMed Zelano, JA, Ko, W, Lazzaro, R,  et al. 1992Evaluation of an extraaortic counterpulsation device in severe cardiac failureAnn. Thorac. Surg.533036PubMed
Metadaten
Titel
Superior Performance of a Paraaortic Counterpulsation Device Compared to the Intraaortic Balloon Pump
verfasst von
John V. Terrovitis, M.D.
Christos E. Charitos, M.D.
Elias J. Tsolakis, M.D.
Paraskevi Dolou, M.D.
Charalampos N. Pierrakos, M.D.
Kostas X. Siafakas, M.D.
John N. Nanas, M.D., Ph.D.
Publikationsdatum
01.12.2003
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 12/2003
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-003-6928-5

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2003

World Journal of Surgery 12/2003 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.