Skip to main content
Erschienen in: Pediatric Cardiology 4/2006

01.08.2006

Superior Vena Cava and Innominate Vein Dimensions in Growing Children

An Aid for Interventional Devices and Transvenous Leads

verfasst von: Sanjeev Sanjeev, Peter P. Karpawich

Erschienen in: Pediatric Cardiology | Ausgabe 4/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Transvenous (TV) pacing and defibrillation leads are frequently implanted in children as part of treatment for various congenital and acquired rhythm abnormalities. However, the lead–vascular endothelial interaction is not a benign process and is associated with a risk of progressive venous obstruction. Often, this obstruction requires surgical or interventional relief. The risk of obstruction is related to venous diameters at implant and lead size. Since venous diameters are largely unknown at different ages, the purpose of this study was to correlate innominate vein (INN) and superior vena cava (SVC) diameters with body dimensions in growing children.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Antonelli D, Turgeman Y, Kaveh Z, Artoul S, Rosenfeld T (1989) Short-term thrombosis after transvenous permanent pacemaker insertion. Pacing Clin Electrophysiol 12:280–282PubMedCrossRef Antonelli D, Turgeman Y, Kaveh Z, Artoul S, Rosenfeld T (1989) Short-term thrombosis after transvenous permanent pacemaker insertion. Pacing Clin Electrophysiol 12:280–282PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Antretter H, Hangler H, Colvin J, Laufer G (2001) Inferior vena caval loop of an endocardial pacing lead did not solve the growth problem in a child. Pacing Clin Electrophysiol 24:1706–1709PubMedCrossRef Antretter H, Hangler H, Colvin J, Laufer G (2001) Inferior vena caval loop of an endocardial pacing lead did not solve the growth problem in a child. Pacing Clin Electrophysiol 24:1706–1709PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Chardack WM, Gage AA, Federico AJ, Schimert G, Greatbatch W (1966) The long-term treatment of heart block. Prog Cardiovasc Dis 9:105–135PubMed Chardack WM, Gage AA, Federico AJ, Schimert G, Greatbatch W (1966) The long-term treatment of heart block. Prog Cardiovasc Dis 9:105–135PubMed
4.
Zurück zum Zitat Epstein ML, Goldberg SJ, Allen HD, Konecke L, Wood J (1975) Great vessel, cardiac chamber, and wall growth patterns in normal children. Circulation 51:1124–1129PubMed Epstein ML, Goldberg SJ, Allen HD, Konecke L, Wood J (1975) Great vessel, cardiac chamber, and wall growth patterns in normal children. Circulation 51:1124–1129PubMed
5.
Zurück zum Zitat Figa FH, McCrindle BW, Bigras JL, Hamilton RM, Gow RM (1997) Risk factors for venous obstruction in children with transvenous pacing leads. Pacing Clin Electrophysiol 20:1902–1909PubMedCrossRef Figa FH, McCrindle BW, Bigras JL, Hamilton RM, Gow RM (1997) Risk factors for venous obstruction in children with transvenous pacing leads. Pacing Clin Electrophysiol 20:1902–1909PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Gheissarj A, Hordof AJ, Spotnitz HM (1991) Transvenous pacemakers in children: relation of lead length to anticipated growth. Ann Thorac Surg 52:118–121CrossRef Gheissarj A, Hordof AJ, Spotnitz HM (1991) Transvenous pacemakers in children: relation of lead length to anticipated growth. Ann Thorac Surg 52:118–121CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Gillette PC, Zeigler V, Bradham GB, Kinsella P (1988) Pediatric transvenous pacing: a concern for venous thrombosis? Pacing Clin Electrophysiol 11:1935–1939PubMedCrossRef Gillette PC, Zeigler V, Bradham GB, Kinsella P (1988) Pediatric transvenous pacing: a concern for venous thrombosis? Pacing Clin Electrophysiol 11:1935–1939PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Goudevenos JA, Reid PG, Adams PC, Holden MP, Williams DO (1989) Pacemaker-induced superior vena cava syndrome: report of four cases and review of the literature. Pacing Clin Electrophysiol 12:1890–1895PubMedCrossRef Goudevenos JA, Reid PG, Adams PC, Holden MP, Williams DO (1989) Pacemaker-induced superior vena cava syndrome: report of four cases and review of the literature. Pacing Clin Electrophysiol 12:1890–1895PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Hansky B, Blanz U, Peuster M, et al. (2005) Endocardial pacing after Fontan-type procedures. Pacing Clin Electrophysiol 28:140–148PubMedCrossRef Hansky B, Blanz U, Peuster M, et al. (2005) Endocardial pacing after Fontan-type procedures. Pacing Clin Electrophysiol 28:140–148PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Hayes DL, Holmes DR Jr, Maloney JD, et al. (1983) Permanent endocardial pacing in pediatric patients. J Thorac Cardiovasc Surg 85:618–624PubMed Hayes DL, Holmes DR Jr, Maloney JD, et al. (1983) Permanent endocardial pacing in pediatric patients. J Thorac Cardiovasc Surg 85:618–624PubMed
11.
Zurück zum Zitat Lau YR, Gillette PC, Buckles DS, Zeigler VL (1993) Actuarial survival of transvenous pacing leads in a pediatric population. Pacing Clin Electrophysiol 16:1363–1367PubMedCrossRef Lau YR, Gillette PC, Buckles DS, Zeigler VL (1993) Actuarial survival of transvenous pacing leads in a pediatric population. Pacing Clin Electrophysiol 16:1363–1367PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Mazzetti H, Dussaut A, Tentori C, Dussaut E, Lazzari JO (1993) Superior vena cava occlusion and/or syndrome related to pacemaker leads. Am Heart J 125:831–837PubMedCrossRef Mazzetti H, Dussaut A, Tentori C, Dussaut E, Lazzari JO (1993) Superior vena cava occlusion and/or syndrome related to pacemaker leads. Am Heart J 125:831–837PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Molina JE, Dunnigan AC, Crosson JE (1995) Implantation of transvenous pacemakers in infants and small children. Ann Thorac Surg 59:689–694PubMedCrossRef Molina JE, Dunnigan AC, Crosson JE (1995) Implantation of transvenous pacemakers in infants and small children. Ann Thorac Surg 59:689–694PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Nidorf SM, Picard MH, Triulzi MO, et al. (1992) New perspectives in the assessment of cardiac chamber dimensions during development and adulthood. J Am Coll Cardiol 19:983–988PubMedCrossRef Nidorf SM, Picard MH, Triulzi MO, et al. (1992) New perspectives in the assessment of cardiac chamber dimensions during development and adulthood. J Am Coll Cardiol 19:983–988PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat O’Sullivan JJ, Jameson S, Gold RG, Wren C (1993) Endocardial pacemakers in children: lead length and allowance for growth. Pacing Clin Electrophysiol 16:267–271PubMedCrossRef O’Sullivan JJ, Jameson S, Gold RG, Wren C (1993) Endocardial pacemakers in children: lead length and allowance for growth. Pacing Clin Electrophysiol 16:267–271PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Palatianos GM, Dewanjee MK, Panoutsopoulos G, et al. (1994) Comparative thrombogenicity of pacemaker leads. Pacing Clin Electrophysiol 17:14l–145CrossRef Palatianos GM, Dewanjee MK, Panoutsopoulos G, et al. (1994) Comparative thrombogenicity of pacemaker leads. Pacing Clin Electrophysiol 17:14l–145CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Pearce WH, Slaughter MS, LeMaire S, et al. (1993) Aortic diameter as a function of age, gender, and body surface area. Surgery 114:691–697PubMed Pearce WH, Slaughter MS, LeMaire S, et al. (1993) Aortic diameter as a function of age, gender, and body surface area. Surgery 114:691–697PubMed
18.
Zurück zum Zitat Shah MJ, Nehgme R, Carboni M, Murphy JD (2004) Endocardial atrial pacing lead implantation and midterm follow-up in young patients with sinus node dysfunction after the Fontan procedure. Pacing Clin Electrophysiol 27:949–954PubMedCrossRef Shah MJ, Nehgme R, Carboni M, Murphy JD (2004) Endocardial atrial pacing lead implantation and midterm follow-up in young patients with sinus node dysfunction after the Fontan procedure. Pacing Clin Electrophysiol 27:949–954PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Sheil ML, Jenkins O, Sholler GF (1995) Echocardiographic assessment of aortic root dimensions in normal children based on measurement of a new ratio of aortic size independent of growth. Am J Cardiol 75:711–715PubMedCrossRef Sheil ML, Jenkins O, Sholler GF (1995) Echocardiographic assessment of aortic root dimensions in normal children based on measurement of a new ratio of aortic size independent of growth. Am J Cardiol 75:711–715PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Spittell PC, Hayes DL (1992) Venous complications after insertion of a transvenous pacemaker. Mayo Clinic Proc 67:258–265 Spittell PC, Hayes DL (1992) Venous complications after insertion of a transvenous pacemaker. Mayo Clinic Proc 67:258–265
21.
Zurück zum Zitat Ward DE, Jones S, Shinebourne EA (1987) Long-term transvenous pacing in children weighing ten kilograms or less. Int J Cardiol 15:112–115PubMedCrossRef Ward DE, Jones S, Shinebourne EA (1987) Long-term transvenous pacing in children weighing ten kilograms or less. Int J Cardiol 15:112–115PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Superior Vena Cava and Innominate Vein Dimensions in Growing Children
An Aid for Interventional Devices and Transvenous Leads
verfasst von
Sanjeev Sanjeev
Peter P. Karpawich
Publikationsdatum
01.08.2006
Erschienen in
Pediatric Cardiology / Ausgabe 4/2006
Print ISSN: 0172-0643
Elektronische ISSN: 1432-1971
DOI
https://doi.org/10.1007/s00246-006-1133-6

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2006

Pediatric Cardiology 4/2006 Zur Ausgabe

OriginalPaper

From Other Journals

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Medizinstudium Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Vorhofflimmern bei Jüngeren gefährlicher als gedacht

06.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Immer mehr jüngere Menschen leiden unter Vorhofflimmern. Betroffene unter 65 Jahren haben viele Risikofaktoren und ein signifikant erhöhtes Sterberisiko verglichen mit Gleichaltrigen ohne die Erkrankung.

Chronisches Koronarsyndrom: Gefahr von Hospitalisierung wegen Herzinsuffizienz

06.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Obwohl ein rezidivierender Herzinfarkt bei chronischem Koronarsyndrom wahrscheinlich die Hauptsorge sowohl der Patienten als auch der Ärzte ist, sind andere Ereignisse womöglich gefährlicher. Laut einer französischen Studie stellt eine Hospitalisation wegen Herzinsuffizienz eine größere Gefahr dar.

Das Risiko für Vorhofflimmern in der Bevölkerung steigt

02.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Das Risiko, im Lauf des Lebens an Vorhofflimmern zu erkranken, ist in den vergangenen 20 Jahren gestiegen: Laut dänischen Zahlen wird es drei von zehn Personen treffen. Das hat Folgen weit über die Schlaganfallgefährdung hinaus.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.