Skip to main content
Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 2/2011

01.02.2011 | Shoulder

Suture-bridge subscapularis tendon repair technique using low anterior portals

verfasst von: Jin-Young Park, Jun-Suk Park, Jae-Kyung Jung, Praveen Kumar, Kyung-Soo Oh

Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy | Ausgabe 2/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

A suture-bridge technique has been introduced to facilitate fixation procedures and to achieve increased holding strength in posterosuperior rotator cuff. Based on biomechanical studies, this technique has been suggested as an effective method that could optimize rotator cuff tendon-footprint contact area and mean pressure, as well as holding strength. In this technique, the suture-bridge creation is adapted for arthroscopic subscapularis repair to attain the ideal cuff integrity and footprint restoration. To obtain enough working portals and space, two accessory portals were made on the anterior aspect of the shoulder and use an elevator to retract the conjoined tendons and deltoid muscle. This technique could be useful for the repair of subscapularis tears, which are not easily approached using other arthroscopic techniques. From a biomechanical point of view, the subscapularis tendon could be restored more ideally using the suture-bridge technique.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Burkhart SS (2000) A stepwise approach to arthroscopic rotator cuff repair based on biomechanical principles. Arthroscopy 16:82–90CrossRefPubMed Burkhart SS (2000) A stepwise approach to arthroscopic rotator cuff repair based on biomechanical principles. Arthroscopy 16:82–90CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Burkhart SS, Brady PC (2006) Arthroscopic subscapularis repair: surgical tips and pearls A to Z. Arthroscopy 22:1014–1027CrossRefPubMed Burkhart SS, Brady PC (2006) Arthroscopic subscapularis repair: surgical tips and pearls A to Z. Arthroscopy 22:1014–1027CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Burkhart SS, Tehrany AM (2002) Arthroscopic subscapularis tendon repair: technique and preliminary results. Arthroscopy 18:454–463CrossRefPubMed Burkhart SS, Tehrany AM (2002) Arthroscopic subscapularis tendon repair: technique and preliminary results. Arthroscopy 18:454–463CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Curtis AS, Burbank KM, Tierney JJ, Scheller AD, Curran AR (2006) The insertional footprint of the rotator cuff: an anatomic study. Arthroscopy 22:609e1 Curtis AS, Burbank KM, Tierney JJ, Scheller AD, Curran AR (2006) The insertional footprint of the rotator cuff: an anatomic study. Arthroscopy 22:609e1
5.
Zurück zum Zitat D’Addesi LL, Anbari A, Reish MW, Brahmabhatt S, Kelly JD (2006) The subscapularis footprint: an anatomic study of the subscapularis tendon insertion. Arthroscopy 22:937–940CrossRefPubMed D’Addesi LL, Anbari A, Reish MW, Brahmabhatt S, Kelly JD (2006) The subscapularis footprint: an anatomic study of the subscapularis tendon insertion. Arthroscopy 22:937–940CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Edwards TB, Walch G, Sirveaux F, Mole D, Nove-Josserand L, Boulahia A et al (2005) Repair of tears of the subscapularis. J Bone Joint Surg Am 87:725–730CrossRefPubMed Edwards TB, Walch G, Sirveaux F, Mole D, Nove-Josserand L, Boulahia A et al (2005) Repair of tears of the subscapularis. J Bone Joint Surg Am 87:725–730CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Halder A, Zobitz ME, Schultz E, An KN (2000) Structural properties of the subscapularis tendon. J Orthop Res 18:829–834CrossRefPubMed Halder A, Zobitz ME, Schultz E, An KN (2000) Structural properties of the subscapularis tendon. J Orthop Res 18:829–834CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Ide J, Tokiyoshi A, Hirose J, Mizuta H (2007) Arthroscopic repair of traumatic combined rotator cuff tears involving the subscapularis tendon. J Bone Joint Surg Am 89:2378–2388CrossRefPubMed Ide J, Tokiyoshi A, Hirose J, Mizuta H (2007) Arthroscopic repair of traumatic combined rotator cuff tears involving the subscapularis tendon. J Bone Joint Surg Am 89:2378–2388CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Lafosse L, Jost B, Reiland Y, Audebert S, Toussaint B, Gobezie R (2007) Structural integrity and clinical outcomes after arthroscopic repair of isolated subscapularis tears. J Bone Joint Surg Am 89:1184–1193CrossRefPubMed Lafosse L, Jost B, Reiland Y, Audebert S, Toussaint B, Gobezie R (2007) Structural integrity and clinical outcomes after arthroscopic repair of isolated subscapularis tears. J Bone Joint Surg Am 89:1184–1193CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Lo IK, Parten PM, Burkhart SS (2003) Combined subcoracoid and subacromial impingement in association with anterosuperior rotator cuff tears: an arthroscopic approach. Arthroscopy 19:1068–1078CrossRefPubMed Lo IK, Parten PM, Burkhart SS (2003) Combined subcoracoid and subacromial impingement in association with anterosuperior rotator cuff tears: an arthroscopic approach. Arthroscopy 19:1068–1078CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Park MC, Elattrache NS, Ahmad CS, Tibone JE (2006) “Transosseous-equivalent” rotator cuff repair technique. Arthroscopy 22:1360e1–1360e5 Park MC, Elattrache NS, Ahmad CS, Tibone JE (2006) “Transosseous-equivalent” rotator cuff repair technique. Arthroscopy 22:1360e1–1360e5
12.
Zurück zum Zitat Park MC, ElAttrache NS, Tibone JE, Ahmad CS, Jun BJ, Lee TQ (2007) Part I: footprint contact characteristics for a transosseous-equivalent rotator cuff repair technique compared with a double-row repair technique. J Shoulder Elbow Surg 16:461–468CrossRefPubMed Park MC, ElAttrache NS, Tibone JE, Ahmad CS, Jun BJ, Lee TQ (2007) Part I: footprint contact characteristics for a transosseous-equivalent rotator cuff repair technique compared with a double-row repair technique. J Shoulder Elbow Surg 16:461–468CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Park MC, Tibone JE, ElAttrache NS, Ahmad CS, Jun BJ, Lee TQ (2007) Part II: biomechanical assessment for a footprint-restoring transosseous-equivalent rotator cuff repair technique compared with a double-row repair technique. J Shoulder Elbow Surg 16:469–476CrossRefPubMed Park MC, Tibone JE, ElAttrache NS, Ahmad CS, Jun BJ, Lee TQ (2007) Part II: biomechanical assessment for a footprint-restoring transosseous-equivalent rotator cuff repair technique compared with a double-row repair technique. J Shoulder Elbow Surg 16:469–476CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Wellmann M, Wiebringhaus P, Lodde I, Waizy H, Becher C, Raschke MJ et al (2009) Biomechanical evaluation of a single-row versus double-row repair for complete subscapularis tears. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 17:1477–1484CrossRefPubMed Wellmann M, Wiebringhaus P, Lodde I, Waizy H, Becher C, Raschke MJ et al (2009) Biomechanical evaluation of a single-row versus double-row repair for complete subscapularis tears. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 17:1477–1484CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Suture-bridge subscapularis tendon repair technique using low anterior portals
verfasst von
Jin-Young Park
Jun-Suk Park
Jae-Kyung Jung
Praveen Kumar
Kyung-Soo Oh
Publikationsdatum
01.02.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy / Ausgabe 2/2011
Print ISSN: 0942-2056
Elektronische ISSN: 1433-7347
DOI
https://doi.org/10.1007/s00167-010-1268-0

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2011

Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 2/2011 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.