Skip to main content
Erschienen in: Clinical Rheumatology 2/2004

01.04.2004 | Case Report

Systemic lupus erythematosus and acute pancreatitis: a case series

verfasst von: Chris T. Derk, Raphael J DeHoratius

Erschienen in: Clinical Rheumatology | Ausgabe 2/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The aim of this study was to evaluate whether corticosteroid use is the etiological agent in acute pancreatitis in patients with systemic lupus erythematosus, or whether it is related to the underlying connective tissue disorder. Hospital admissions at Thomas Jefferson University Hospital between 1982 and 2002 that carried the dual diagnosis of systemic lupus erythematosus and pancreatitis were identified, and demographic data, clinical interventions and parameters of clinical progression of their disease were identified. From 2947 admissions with systemic lupus erythematosus 25 (0.85%) were diagnosed as having acute pancreatitis; 76% of cases had active systemic lupus erythematosus on presentation, with an average of 4.4 organ involvement, and a clustering of renal disease (56%), pleural effusion (48%) and arthritis (44%) in these patients. Fifteen patients with active disease and three whose disease was inactive received increased doses of corticosteroids, and four active cases and one inactive one stayed on the same doses. Two inactive patients received no corticosteroids before or after the diagnosis of pancreatitis. Eighty-two percent of patients had clinical and laboratory improvement on the higher or maintenance dose of corticosteroids. We therefore concluded that acute pancreatitis is a rare manifestation of systemic lupus erythematosus, and corticosteroids do not appear to be the etiological agent.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Dubois EL, Tuffanelli DL (1964) Clinical manifestations of systemic lupus erythematosus: computer analysis of 520 cases. JAMA 190:104–111PubMed Dubois EL, Tuffanelli DL (1964) Clinical manifestations of systemic lupus erythematosus: computer analysis of 520 cases. JAMA 190:104–111PubMed
2.
Zurück zum Zitat Reifenstein E, Reifenstein EJ, Reifenstein G (1939) A variable complex of undetermined etiology with fatal termination. Arch Intern Med 65:553–574 Reifenstein E, Reifenstein EJ, Reifenstein G (1939) A variable complex of undetermined etiology with fatal termination. Arch Intern Med 65:553–574
3.
Zurück zum Zitat Vitali C, Bencivelli W, Isenberg DA et al. (1992) Disease activity in systemic lupus erythematosus: report of the consensus study group of the European workshop for rheumatology research. A descriptive analysis of 704 European lupus patients. Clin Exp Rheum 10:527–539 Vitali C, Bencivelli W, Isenberg DA et al. (1992) Disease activity in systemic lupus erythematosus: report of the consensus study group of the European workshop for rheumatology research. A descriptive analysis of 704 European lupus patients. Clin Exp Rheum 10:527–539
4.
Zurück zum Zitat Di Vitorio G, Wees S, Koopman WJ, Ball GV (1982) Pancreatitis is systemic lupus erythematosus[abstract]. Arthritis Rheum 25 Suppl:S6 Di Vitorio G, Wees S, Koopman WJ, Ball GV (1982) Pancreatitis is systemic lupus erythematosus[abstract]. Arthritis Rheum 25 Suppl:S6
5.
Zurück zum Zitat Reynolds JC, Inman RD, Kimberly RP, Chuong JH, Kovacks JE, Walsh MB (1982) Acute pancreatitis in systemic lupus erythematosus: report of twenty cases and a review of the literature. Medicine 61:25–32PubMed Reynolds JC, Inman RD, Kimberly RP, Chuong JH, Kovacks JE, Walsh MB (1982) Acute pancreatitis in systemic lupus erythematosus: report of twenty cases and a review of the literature. Medicine 61:25–32PubMed
6.
Zurück zum Zitat Saab S, Corr MP, Weisman MH (1998) Corticosteroids and systemic lupus erythematosus pancreatitis: a case series. J Rheumatol 25:801–806PubMed Saab S, Corr MP, Weisman MH (1998) Corticosteroids and systemic lupus erythematosus pancreatitis: a case series. J Rheumatol 25:801–806PubMed
7.
Zurück zum Zitat Eaker EY, Toskes PP (1989) Case report: systemic lupus erythematosus presenting initially with acute pancreatitis and a review of the literature. Am J Med Sci 297:38–41PubMed Eaker EY, Toskes PP (1989) Case report: systemic lupus erythematosus presenting initially with acute pancreatitis and a review of the literature. Am J Med Sci 297:38–41PubMed
8.
Zurück zum Zitat Marino C, Lipstein-Kresch E (1984) Pancreatitis in systemic lupus erythematosus. Arthritis Rheum 27:118–119PubMed Marino C, Lipstein-Kresch E (1984) Pancreatitis in systemic lupus erythematosus. Arthritis Rheum 27:118–119PubMed
9.
Zurück zum Zitat Riemenschhneider TA, Wilson JF, Venier RL (1968) Glucocorticoid-induced pancreatitis in children. Pediatrics 41:428–437PubMed Riemenschhneider TA, Wilson JF, Venier RL (1968) Glucocorticoid-induced pancreatitis in children. Pediatrics 41:428–437PubMed
10.
Zurück zum Zitat Oppenheimer EH, Boitnott JK (1960) Pancreatitis in children following corticosteroid therapy. Bull Johns Hopkins Hosp 107:297–306PubMed Oppenheimer EH, Boitnott JK (1960) Pancreatitis in children following corticosteroid therapy. Bull Johns Hopkins Hosp 107:297–306PubMed
11.
Zurück zum Zitat Carone FA, Liebow AA (1957) Acute pancreatitis lesions in patients treated with ACTH and adrenal corticoids. N Engl J Med 257:690–697PubMed Carone FA, Liebow AA (1957) Acute pancreatitis lesions in patients treated with ACTH and adrenal corticoids. N Engl J Med 257:690–697PubMed
12.
Zurück zum Zitat Bruijn JA, Van Albada-Kuipers GA, Smit VT, Eulderink F (1986) Acute pancreatitis in systemic lupus erythematosus. Scand J Rheumatology 15:363–367 Bruijn JA, Van Albada-Kuipers GA, Smit VT, Eulderink F (1986) Acute pancreatitis in systemic lupus erythematosus. Scand J Rheumatology 15:363–367
13.
Zurück zum Zitat Singh M, Wani S, Murtaza M, Joglekar S, Kasubhai M (2001) Systemic lupus erythematosus presenting with acute fatal pancreatitis as an initial manifestation. Am J Gastroenterol 96:2280–2281CrossRefPubMed Singh M, Wani S, Murtaza M, Joglekar S, Kasubhai M (2001) Systemic lupus erythematosus presenting with acute fatal pancreatitis as an initial manifestation. Am J Gastroenterol 96:2280–2281CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Garcia-Consuegra J, Merino R, Alonso A, Goded F (1992) Systemic lupus erythematosus: a case report with unusual manifestations and favourable outcome after plasmapharesis. Eur J Pediatrics 151:581–582 Garcia-Consuegra J, Merino R, Alonso A, Goded F (1992) Systemic lupus erythematosus: a case report with unusual manifestations and favourable outcome after plasmapharesis. Eur J Pediatrics 151:581–582
15.
Zurück zum Zitat Wang R, Hsieh H, Lee G, Chuang C, Chen C (1992) Pancreatitis related to antiphospholipid antibody syndrome in a patient with systemic lupus erythematosus. J Rheumatol 19:1123–1125PubMed Wang R, Hsieh H, Lee G, Chuang C, Chen C (1992) Pancreatitis related to antiphospholipid antibody syndrome in a patient with systemic lupus erythematosus. J Rheumatol 19:1123–1125PubMed
16.
Zurück zum Zitat Dreiling DA, Robert J, Toledano AE (1988) Vascular pancreatitis: a clinical entity of growing importance. J Clin Gastroenterol 10:3–6PubMed Dreiling DA, Robert J, Toledano AE (1988) Vascular pancreatitis: a clinical entity of growing importance. J Clin Gastroenterol 10:3–6PubMed
17.
Zurück zum Zitat Yeh T, Wang C, Lee Y, Chuang C, Chen C (1993) Acute pancreatitis related to anticardiolipin antibodies in lupus patients visiting an emergency department. Am J Emerg Med 11:230–232PubMed Yeh T, Wang C, Lee Y, Chuang C, Chen C (1993) Acute pancreatitis related to anticardiolipin antibodies in lupus patients visiting an emergency department. Am J Emerg Med 11:230–232PubMed
18.
Zurück zum Zitat Serrano Lopez MC, Yebra Bang M, Lopez Bonet E et al. (1991) Acute pancreatitis and systemic lupus erythematosus: necropsy of a case and review of the pancreatic vascular lesions. Am J Gastroenterol 86:764–767PubMed Serrano Lopez MC, Yebra Bang M, Lopez Bonet E et al. (1991) Acute pancreatitis and systemic lupus erythematosus: necropsy of a case and review of the pancreatic vascular lesions. Am J Gastroenterol 86:764–767PubMed
19.
Zurück zum Zitat Hasselbacher P, Myers AR, Passero FC (1988) Serum amylase and macroamylase in patients with systemic lupus erythematosus. Br J Rheumatol 27:198–201PubMed Hasselbacher P, Myers AR, Passero FC (1988) Serum amylase and macroamylase in patients with systemic lupus erythematosus. Br J Rheumatol 27:198–201PubMed
Metadaten
Titel
Systemic lupus erythematosus and acute pancreatitis: a case series
verfasst von
Chris T. Derk
Raphael J DeHoratius
Publikationsdatum
01.04.2004
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Clinical Rheumatology / Ausgabe 2/2004
Print ISSN: 0770-3198
Elektronische ISSN: 1434-9949
DOI
https://doi.org/10.1007/s10067-003-0793-3

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2004

Clinical Rheumatology 2/2004 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Wo hapert es noch bei der Umsetzung der POMGAT-Leitlinie?

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Das Risiko für Vorhofflimmern in der Bevölkerung steigt

02.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Das Risiko, im Lauf des Lebens an Vorhofflimmern zu erkranken, ist in den vergangenen 20 Jahren gestiegen: Laut dänischen Zahlen wird es drei von zehn Personen treffen. Das hat Folgen weit über die Schlaganfallgefährdung hinaus.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.