Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 8/2019

12.03.2019 | Original Scientific Report

The Efficacy and Safety of High-Intensity Focused Ultrasound (HIFU) Therapy for Benign Thyroid Nodules—A Single Center Experience from Singapore

verfasst von: Prajwala S. Prakash, Han Boon Oh, Wee Boon Tan, Rajeev Parameswaran, Kee Yuan Ngiam

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 8/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

High-intensity focused ultrasound (HIFU) is a recent noninvasive technique of treating thyroid nodules. Our study aims to investigate the efficacy and safety of HIFU in treating benign thyroid nodules.

Methods

This is a retrospective analysis of consecutive patients who underwent HIFU of benign thyroid nodules at our institution from July 2017–2018. All procedures were performed by a single surgeon. Patients were evaluated immediately post-procedure, and at subsequent intervals of 1 week, 1 month, 3 months, and 6 months. The primary endpoint was thyroid nodule volume reduction at 6 months posttreatment. Secondary endpoints were post-procedure local complications.

Results

Ten patients with 13 thyroid nodules were included. The median follow-up period was 426 days (range 238–573). Mean maximum diameter reduced from 2.6 cm (±0.8) pretreatment to 1.4 cm (±0.7, P < 0.05) 6 months posttreatment. Mean nodule volume reduced from 5.2 cm3 (±4.2) pretreatment to 1.5 cm3 (±1.3, P = 0.01) 6 months posttreatment. Mean volume reduction ratio (VRR) at 6 months posttreatment was 63.2% (±22.5, P < 0.05), with volume reduction of ≥50% in 10 of 13 (76.9%) nodules. Two nodules (15.4%) showed size increases from 4 months posttreatment. No patients experienced local skin burns or hematomas. Mean pain scores were 1.5 (±1.2) immediate post-procedure, 0.8 (±1.5) at 1 week, and 0.6 (±1.2) at 1 month post-procedure, respectively, with no reports of pain beyond 1 month. Only two (20.0%) patients had early, temporary posttreatment voice hoarseness.

Conclusion

Our study shows HIFU ablation to be efficacious and safe—with significant thyroid nodule volume reductions, and no significant or prolonged local complications.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Lang BHH, Woo YC, Chiu KWH (2018) Significance of hyperechoic marks observed during high-intensity focused ultrasound (HIFU) ablation of benign thyroid nodules. Eur Radiol 28:2675–2681CrossRefPubMed Lang BHH, Woo YC, Chiu KWH (2018) Significance of hyperechoic marks observed during high-intensity focused ultrasound (HIFU) ablation of benign thyroid nodules. Eur Radiol 28:2675–2681CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Lang BHH, Woo YC, Chiu KWH (2018) Evaluation of pain during high-intensity focused ultrasound ablation of benign thyroid nodules. Eur Radiol 28:2620–2627CrossRefPubMed Lang BHH, Woo YC, Chiu KWH (2018) Evaluation of pain during high-intensity focused ultrasound ablation of benign thyroid nodules. Eur Radiol 28:2620–2627CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Bini F, Trimboli P, Marinozzi F et al (2018) Treatment of benign thyroid nodules by high intensity focused ultrasound (HIFU) at different acoustic powers: a study on in silico phantom. Endocrine 59:506–509CrossRefPubMed Bini F, Trimboli P, Marinozzi F et al (2018) Treatment of benign thyroid nodules by high intensity focused ultrasound (HIFU) at different acoustic powers: a study on in silico phantom. Endocrine 59:506–509CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Lang BHH, Woo YC, Chiu KWH (2018) Sequential high intensity focused ultrasound (HIFU) ablation in the treatment of benign multinodular goitre: an observational retrospective study. Eur Radiol 28(8):3237–3244CrossRefPubMed Lang BHH, Woo YC, Chiu KWH (2018) Sequential high intensity focused ultrasound (HIFU) ablation in the treatment of benign multinodular goitre: an observational retrospective study. Eur Radiol 28(8):3237–3244CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Trimboli P, Bini F, Marinozzi F et al (2018) High-intensity focused ultrasound (HIFU) therapy for benign thyroid nodules without anesthesia or sedation. Endocrine 61(2):210–215CrossRefPubMed Trimboli P, Bini F, Marinozzi F et al (2018) High-intensity focused ultrasound (HIFU) therapy for benign thyroid nodules without anesthesia or sedation. Endocrine 61(2):210–215CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Kovatcheva RD, Vlahov JD, Stoinov JI et al (2015) Benign solid thyroid nodules: US-guided high-intensity focused ultrasound ablation-initial clinical outcomes. Radiology 276:597–605CrossRefPubMed Kovatcheva RD, Vlahov JD, Stoinov JI et al (2015) Benign solid thyroid nodules: US-guided high-intensity focused ultrasound ablation-initial clinical outcomes. Radiology 276:597–605CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Keng HP (2017) VP44 rapid health technology assessment—high-intensity focused ultrasound for breast fibroadenomas and benign thyroid nodules. Int J Technol Assess Health Care 33(S1):167–168CrossRef Keng HP (2017) VP44 rapid health technology assessment—high-intensity focused ultrasound for breast fibroadenomas and benign thyroid nodules. Int J Technol Assess Health Care 33(S1):167–168CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Esnault O, Franc B, Ménégaux F et al (2011) High intensity focused ultrasound ablation of thyroid nodules: first human feasibility study. Thyroid 21:965–973CrossRefPubMed Esnault O, Franc B, Ménégaux F et al (2011) High intensity focused ultrasound ablation of thyroid nodules: first human feasibility study. Thyroid 21:965–973CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Korkusuz H, Sennert M, Fehre N (2015) Localized thyroid tissue ablation by high intensity focused ultrasound: volume reduction, effects on thyroid function and immune response. Fortschr Röntgenstr 187:1011–1015CrossRef Korkusuz H, Sennert M, Fehre N (2015) Localized thyroid tissue ablation by high intensity focused ultrasound: volume reduction, effects on thyroid function and immune response. Fortschr Röntgenstr 187:1011–1015CrossRef
Metadaten
Titel
The Efficacy and Safety of High-Intensity Focused Ultrasound (HIFU) Therapy for Benign Thyroid Nodules—A Single Center Experience from Singapore
verfasst von
Prajwala S. Prakash
Han Boon Oh
Wee Boon Tan
Rajeev Parameswaran
Kee Yuan Ngiam
Publikationsdatum
12.03.2019
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 8/2019
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-019-04976-2

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2019

World Journal of Surgery 8/2019 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.