Skip to main content
Erschienen in: Arthritis Research & Therapy 5/2010

01.10.2010 | Editorial

The increased cardiovascular risk in rheumatoid arthritis: when does it start?

verfasst von: Michael T Nurmohamed

Erschienen in: Arthritis Research & Therapy | Ausgabe 5/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Established rheumatoid arthritis (RA) is associated with a doubled cardiovascular risk. However, data about the cardiovascular risk in early RA are scarce. Preclinical atherosclerosis can be reliably assessed with the carotid intima media thickness (cIMT), and the cIMT is a well-validated predictor of cardiovascular events. The cIMT was therefore used in a recent controlled, prospective study in patients with early RA. Surprisingly, an increased cardiovascular risk at baseline could not be demonstrated whereas cIMT progression appeared to be comparable with the general population. Obviously, this study underscores the need for further large-scale investigations to solve the emerging discrepancy with the existing literature.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Södergren A, Karp K, Boman K, Eriksson C, Lundström E, Smedby T, Söderlund L, Rantapää-Dahlqvist S, Wållberg-Jonsson S: Atherosclerosis in early rheumatoid arthritis: very early endothelial activation and rapid progression of intima media thickness. Arthritis Res Ther. 2010, 12: R158-10.1186/ar3116.PubMedCentralCrossRef Södergren A, Karp K, Boman K, Eriksson C, Lundström E, Smedby T, Söderlund L, Rantapää-Dahlqvist S, Wållberg-Jonsson S: Atherosclerosis in early rheumatoid arthritis: very early endothelial activation and rapid progression of intima media thickness. Arthritis Res Ther. 2010, 12: R158-10.1186/ar3116.PubMedCentralCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Michos ED, Rice KM, Szklo M, Burke GL, Siscovick DS, Tracy RP, Graham Barr R, Nettleton JA, Greenland P, Jacobs DR, Post W: Factors associated with low levels of subclinical vascular disease in older adults: multi-ethnic study of atherosclerosis. Prev Cardiol. 2009, 12: 72-79. 10.1111/j.1751-7141.2008.00023.x.PubMedCentralCrossRef Michos ED, Rice KM, Szklo M, Burke GL, Siscovick DS, Tracy RP, Graham Barr R, Nettleton JA, Greenland P, Jacobs DR, Post W: Factors associated with low levels of subclinical vascular disease in older adults: multi-ethnic study of atherosclerosis. Prev Cardiol. 2009, 12: 72-79. 10.1111/j.1751-7141.2008.00023.x.PubMedCentralCrossRef
3.
Zurück zum Zitat van Sijl AM, Peters MJ, Knol DK, de Vet HC, Gonzalez-Gay MA, Smulders YM, Dijkmans BA, Nurmohamed MT: Carotid intima media thickness in rheumatoid arthritis as compared to control subjects: a meta-analysis. Semin Arthritis Rheum. 2010, van Sijl AM, Peters MJ, Knol DK, de Vet HC, Gonzalez-Gay MA, Smulders YM, Dijkmans BA, Nurmohamed MT: Carotid intima media thickness in rheumatoid arthritis as compared to control subjects: a meta-analysis. Semin Arthritis Rheum. 2010,
4.
Zurück zum Zitat Bots ML, Hoes AW, Koudstaal PJ, Hofman A, Grobbee DE: Common carotid intima-media thickness and risk of stroke and myocardial infarction: the Rotterdam Study. Circulation. 1997, 96: 1432-1437.CrossRef Bots ML, Hoes AW, Koudstaal PJ, Hofman A, Grobbee DE: Common carotid intima-media thickness and risk of stroke and myocardial infarction: the Rotterdam Study. Circulation. 1997, 96: 1432-1437.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Young A, Koduri G, Batley M, Kulinskaya E, Gough A, Norton S, Dixey J: Mortality in rheumatoid arthritis. Increased in the early course of disease, in ischaemic heart disease and in pulmonary fibrosis. Rheumatology (Oxford). 2007, 46: 350-357. 10.1093/rheumatology/kel253.CrossRef Young A, Koduri G, Batley M, Kulinskaya E, Gough A, Norton S, Dixey J: Mortality in rheumatoid arthritis. Increased in the early course of disease, in ischaemic heart disease and in pulmonary fibrosis. Rheumatology (Oxford). 2007, 46: 350-357. 10.1093/rheumatology/kel253.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Peters MJ, van Halm VP, Voskuyl AE, Smulders YM, Boers M, Lems WF, Visser M, Stehouwer CD, Dekker JM, Nijpels G, Heine R, Dijkmans BA, Nurmohamed MT: Does rheumatoid arthritis equal diabetes mellitus as an independent risk factor for cardiovascular disease? A prospective study. Arthritis Rheum. 2009, 61: 1571-1579. 10.1002/art.24836.CrossRef Peters MJ, van Halm VP, Voskuyl AE, Smulders YM, Boers M, Lems WF, Visser M, Stehouwer CD, Dekker JM, Nijpels G, Heine R, Dijkmans BA, Nurmohamed MT: Does rheumatoid arthritis equal diabetes mellitus as an independent risk factor for cardiovascular disease? A prospective study. Arthritis Rheum. 2009, 61: 1571-1579. 10.1002/art.24836.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Aubry MC, Maradit-Kremers H, Reinalda MS, Crowson CS, Edwards WD, Gabriel SE: Differences in atherosclerotic coronary heart disease between subjects with and without rheumatoid arthritis. J Rheumatol. 2007, 34: 937-942. Aubry MC, Maradit-Kremers H, Reinalda MS, Crowson CS, Edwards WD, Gabriel SE: Differences in atherosclerotic coronary heart disease between subjects with and without rheumatoid arthritis. J Rheumatol. 2007, 34: 937-942.
8.
Zurück zum Zitat Wagenknecht LE, Zaccaro D, Espeland MA, Karter AJ, O'Leary DH, Haffner SM: Diabetes and progression of carotid atherosclerosis: the insulin resistance atherosclerosis study. Arterioscler Thromb Vasc Biol. 2003, 23: 1035-1041. 10.1161/01.ATV.0000072273.67342.6D.CrossRef Wagenknecht LE, Zaccaro D, Espeland MA, Karter AJ, O'Leary DH, Haffner SM: Diabetes and progression of carotid atherosclerosis: the insulin resistance atherosclerosis study. Arterioscler Thromb Vasc Biol. 2003, 23: 1035-1041. 10.1161/01.ATV.0000072273.67342.6D.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Peters MJ, Symmons DP, McCarey D, Dijkmans BA, Nicola P, Kvien TK, McInnes IB, Haentzschel H, Gonzalez-Gay MA, Provan S, Semb A, Sidiropoulos P, Kitas G, Smulders YM, Soubrier M, Szekanecz Z, Sattar N, Nurmohamed MT: EULAR evidence-based recommendations for cardiovascular risk management in patients with rheumatoid arthritis and other forms of inflammatory arthritis. Ann Rheum Dis. 2010, 69: 325-331. 10.1136/ard.2009.113696.CrossRef Peters MJ, Symmons DP, McCarey D, Dijkmans BA, Nicola P, Kvien TK, McInnes IB, Haentzschel H, Gonzalez-Gay MA, Provan S, Semb A, Sidiropoulos P, Kitas G, Smulders YM, Soubrier M, Szekanecz Z, Sattar N, Nurmohamed MT: EULAR evidence-based recommendations for cardiovascular risk management in patients with rheumatoid arthritis and other forms of inflammatory arthritis. Ann Rheum Dis. 2010, 69: 325-331. 10.1136/ard.2009.113696.CrossRef
Metadaten
Titel
The increased cardiovascular risk in rheumatoid arthritis: when does it start?
verfasst von
Michael T Nurmohamed
Publikationsdatum
01.10.2010
Verlag
BioMed Central
Erschienen in
Arthritis Research & Therapy / Ausgabe 5/2010
Elektronische ISSN: 1478-6362
DOI
https://doi.org/10.1186/ar3126

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2010

Arthritis Research & Therapy 5/2010 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.