Skip to main content
Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 12/2008

01.12.2008 | Knee

The patellar inferior pole: a new landmark of the anteromedial working portal for arthroscopic surgery of the posterior horn of the medial meniscus

verfasst von: Young-Mo Kim, Deuk-Soo Hwang, Jun-Young Yang, Kyung-Cheon Kim, Jae-Hoon Yang, Tae-Hwan Kang, Ho-Jin Lee

Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy | Ausgabe 12/2008

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We assessed the patellar inferior pole (PIP) as a new landmark of the anteromedial (AM) instrumental portal for arthroscopic surgery of the posterior horn of the medial meniscus (PHMM). Fifty normal right knees in young adults (group 1) and 50 knees from adults of various ages undergoing arthroscopic surgery for relatively simple intra-articular pathologies or diagnosis (group 2) were included. In both groups, on 30° flexion true lateral plain radiographs, the line passing through the PIP and the distalmost femoral condyle; (Kim’s AM portal line) was drawn, then the length from the anterior end of the medial tibial plateau (MTP) to the meeting point of Kim’s AM portal line with the MTP (length C) and the anteroposterior length of the MTP (length D) was measured. The length C was then taken as a percentage of length D (CD percentage), and the distance between the PIP and the anterior joint line (length E) was measured. The average CD percentages and lengths E were 110 ± 33.6% and 14.8 ± 3.8 mm in group 1, and 114 ± 38.4% and 16.3 ± 4.7 mm in group 2. There were no significant differences in the C–D percentages or the lengths E between the two groups. Also, in group 2, the AM portal was made at the PIP level, and we assessed the relative ease of instrument insertion to reach the PHMM and the body of the lateral meniscus (LM) using a scoring system of our own design. Fort-nine and 48 knees were classified as good for the PHMM and for the body of the LM, respectively. We concluded that the PIP can be used as a skin landmark for arthroscopic surgery of the PHMM.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Clarke HD, Scott WN, Insall JN et al (2006) Anatomy. In: Scott WN (ed) Insall and Scott surgery of the knee, 4th edn. Elsevier, Philadelphia, pp 3–66 Clarke HD, Scott WN, Insall JN et al (2006) Anatomy. In: Scott WN (ed) Insall and Scott surgery of the knee, 4th edn. Elsevier, Philadelphia, pp 3–66
2.
Zurück zum Zitat Dandy DJ (1996) Basic technique: the standard approach. In: McGinty JB, Caspari RB, Jackson RW, Poehling GG (eds) Operative arthroscopy, 2nd edn. Lippincott-Raven Publishers, Philadelphia, pp 241–254 Dandy DJ (1996) Basic technique: the standard approach. In: McGinty JB, Caspari RB, Jackson RW, Poehling GG (eds) Operative arthroscopy, 2nd edn. Lippincott-Raven Publishers, Philadelphia, pp 241–254
3.
Zurück zum Zitat Gillquist J (1996) Basic technique: the central approach. In: McGinty JB, Caspari RB, Jackson RW, Poehling GG (eds) Operative arthroscopy, 2nd edn. Lippincott-Raven Publishers, Philadelphia, pp 255–262 Gillquist J (1996) Basic technique: the central approach. In: McGinty JB, Caspari RB, Jackson RW, Poehling GG (eds) Operative arthroscopy, 2nd edn. Lippincott-Raven Publishers, Philadelphia, pp 255–262
4.
Zurück zum Zitat Kim SJ, Kim HJ (2001) High portal: practical philosophy for positioning portals in knee arthroscopy. Arthroscopy 17:333–337PubMedCrossRef Kim SJ, Kim HJ (2001) High portal: practical philosophy for positioning portals in knee arthroscopy. Arthroscopy 17:333–337PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat McDermott ID, Sharifi F, Bull AM, Gupte CM, Thomas RW, Amis AA (2004) An anatomical study of meniscal allograft sizing. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 12:130–135PubMedCrossRef McDermott ID, Sharifi F, Bull AM, Gupte CM, Thomas RW, Amis AA (2004) An anatomical study of meniscal allograft sizing. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 12:130–135PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Moore TM, Meyers MH, Harvey JP Jr (1976) Collateral ligament laxity of the knee long-term comparison between plateau fractures and normal. J Bone Joint Surg AM 58:594–598PubMed Moore TM, Meyers MH, Harvey JP Jr (1976) Collateral ligament laxity of the knee long-term comparison between plateau fractures and normal. J Bone Joint Surg AM 58:594–598PubMed
7.
Zurück zum Zitat Phillips BB (2003) Arthroscopy of lower extremity. In: Canale ST (ed) Campbell’s operative orthopaedics, 10th edn. Mosby, Philadelphia, pp 2515–2612 Phillips BB (2003) Arthroscopy of lower extremity. In: Canale ST (ed) Campbell’s operative orthopaedics, 10th edn. Mosby, Philadelphia, pp 2515–2612
8.
Zurück zum Zitat Phillips BB (2003) General principles of arthroscopy. In: Canale ST (ed) Campbell’s operative orthopaedics, 10th edn. Mosby, Philadelphia, pp 2497–2513 Phillips BB (2003) General principles of arthroscopy. In: Canale ST (ed) Campbell’s operative orthopaedics, 10th edn. Mosby, Philadelphia, pp 2497–2513
9.
Zurück zum Zitat Sawant M, Narasimha Murty A, Ireland J (2004) Valgus knee injuries: evaluation and documentation using a simple technique of stress radiography. Knee 11:25–28PubMedCrossRef Sawant M, Narasimha Murty A, Ireland J (2004) Valgus knee injuries: evaluation and documentation using a simple technique of stress radiography. Knee 11:25–28PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Scuderi GR (2006) Surgical approaches to the knee. In: Scott WN (ed) Insall and Scott surgery of the knee, 4th edn. Elsevier, Philadelphia, pp 120–141 Scuderi GR (2006) Surgical approaches to the knee. In: Scott WN (ed) Insall and Scott surgery of the knee, 4th edn. Elsevier, Philadelphia, pp 120–141
11.
Zurück zum Zitat Wu WH, Richmond JC (2003) Arthroscopy of the knee: basic setup and technique. In: McGinty JB, Burkhart SS, Jackson RW, Johnson DH, Richmond JC (eds) Operative arthroscopy, 3rd edn. Lippincott-Wiliams & Wilkins, Philadelphia, pp 2212–2217 Wu WH, Richmond JC (2003) Arthroscopy of the knee: basic setup and technique. In: McGinty JB, Burkhart SS, Jackson RW, Johnson DH, Richmond JC (eds) Operative arthroscopy, 3rd edn. Lippincott-Wiliams & Wilkins, Philadelphia, pp 2212–2217
Metadaten
Titel
The patellar inferior pole: a new landmark of the anteromedial working portal for arthroscopic surgery of the posterior horn of the medial meniscus
verfasst von
Young-Mo Kim
Deuk-Soo Hwang
Jun-Young Yang
Kyung-Cheon Kim
Jae-Hoon Yang
Tae-Hwan Kang
Ho-Jin Lee
Publikationsdatum
01.12.2008
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy / Ausgabe 12/2008
Print ISSN: 0942-2056
Elektronische ISSN: 1433-7347
DOI
https://doi.org/10.1007/s00167-008-0600-4

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2008

Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 12/2008 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.